Industriell it

kurs
Kurskod
IDUIIT3
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen industriell it relaterar till syftet med ämnet industriell automation, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen industriell it.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen industriell it.

E
Eleven redogör övergripande för industriella it-systems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt deras betydelse för automatiserade processer.
Vidare redogör eleven övergripande för vanligt förekommande standarder inom industriell it.
Eleven resonerar övergripande kring tekniska begrepp, definitioner och användningsområden för industriell it.
C
Eleven redogör utförligt för industriella it-systems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt deras betydelse för automatiserade processer.
Vidare redogör eleven utförligt för vanligt förekommande standarder inom industriell it.
Eleven resonerar utförligt kring tekniska begrepp, definitioner och användningsområden för industriell it.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för industriella it-systems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt deras betydelse för automatiserade processer.
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för vanligt förekommande standarder inom industriell it.
Eleven resonerar utförligt och nyanserat kring tekniska begrepp, definitioner och användningsområden för industriell it.
E
Eleven använder med säkerhet programverktyg för simulering av industriella it-system kopplade till en automatiserad process.
Eleven resonerar med säkerhet kring hur industriella it-system kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
C
Eleven använder med god säkerhet programverktyg för simulering av industriella it-system kopplade till en automatiserad process.
Eleven resonerar med god säkerhet kring hur industriella it-system kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
A
Eleven använder med mycket god säkerhet programverktyg för simulering av industriella it-system kopplade till en automatiserad process.
Eleven resonerar med mycket god säkerhet kring hur industriella it-system kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
E
Eleven strukturerar efter samråd med handledare kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt.
Eleven genomför efter samråd med handledare planering och programskrivning för industriella it-system samt ändring och definition av variabler och systemparametrar.
Vidare genomför eleven kontroll före drifttagning och provkörning av program samt utför med säkerhet arbete i industriella it-system gällande både person och utrustning.
C
Eleven strukturerar självständigt efter samråd med handledare kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt.
Eleven genomför självständigt efter samråd med handledare planering och programskrivning för industriella it-system samt ändring och definition av variabler och systemparametrar.
Vidare genomför eleven kontroll före drifttagning och provkörning av program samt utför med god säkerhet arbete i industriella it-system gällande både person och utrustning.
A
Eleven strukturerar självständigt kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt.
Eleven genomför självständigt planering och programskrivning för industriella it-system samt ändring och definition av variabler och systemparametrar.
Vidare genomför eleven kontroll före drifttagning och provkörning av program samt utför med mycket god säkerhet arbete i industriella it-system gällande både person och utrustning.
E
Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga industriella it-system och ger förslag på åtgärder.
Vidare felsöker eleven efter samråd med handledare, med hjälp av program, manualer och dokument i industriella it-system.
Eleven dokumenterar övergripande industriella it-system med både muntliga, skriftliga och digitala metoder.
Eleven bedömer komponenter samt ersätter och konfigurerar efter samråd med handledare defekta delar.
C
Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga industriella it-system och ger förslag på åtgärder.
Vidare felsöker eleven självständigt efter samråd med handledare med hjälp av program, manualer och dokument i industriella it-system.
Eleven dokumenterar utförligt industriella it-system med muntliga, skriftliga och digitala metoder.
Eleven bedömer komponenter samt ersätter och konfigurerar självständigt efter samråd med handledare defekta delar.
A
Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga industriella it-system och ger förslag på åtgärder.
Vidare felsöker eleven självständigt med hjälp av program, manualer och dokument i industriella it-system.
Eleven dokumenterar utförligt och nyanserat industriella it-system med muntliga, skriftliga och digitala metoder.
Eleven bedömer komponenter samt ersätter och konfigurerar självständigt defekta delar.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."