Industriell it
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen industriell it relaterar till syftet med ämnet industriell automation, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om uppbyggnad och funktion hos automatiserade system och de risker som finns vid arbete med dessa.
- Kunskaper om säkerhetsföreskrifter, standarder och begrepp som används vid arbete med automatiserade processer.
- Kunskaper om metoder för att simulera olika typer av processer.
- Kunskaper om social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet i förhållande till automatiserade processer.
- Förmåga att planera och genomföra programmering och driftsättning av automatiserade processer samt att dokumentera och utvärdera arbetet.
- Förmåga att analysera befintlig automatiserad process och ge förslag på förbättringar och optimeringar.
- Färdigheter i att, med hjälp av systemens program och dokumentation, felsöka, åtgärda och förebygga fel i automatiserade processer.
- Färdigheter i att ersätta defekta komponenter och enheter samt vid behov återställa komponenters eller enheters konfigurering.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen industriell it.
- Funktion, principer och uppbyggnad av olika typer av industriella it-system.
- Arbetsmiljö och säkerhet vid arbete med automatiserade system.
- Nätverkstopologier, OSI-modellen, standarder och protokoll med tillämpning inom industriell it.
- Programvaror för kontroll, övervakning och datainsamling.
- Fältbussar och trådlös informationsteknik.
- Program för simulering av industriell it.
- Konsekvenser vid införandet av it-lösningar i produktion.
- Driftsäkerhet och spårbarhet inom industriell informationsteknik.
- Planering, montering, konfigurering och driftsättning av industriell informationsteknisk hårdvara för datainsamling från mät-, styr- eller reglertekniska applikationer.
- Installering och konfigurering av industriell programvara för datainsamling, till exempel OPC-server och -klient.
- Analys och bedömning av insamlad data med avseende på till exempel datakvalitet och funktion.
- Tolkning av dokumentation, till exempel hård- och mjukvarors manualer.
- Metoder för systematisk dokumentation i projekt, till exempel PDM (Product Data Management).
- Systematisk dokumentation med hjälp av till exempel loggningsdata eller databashanterare.
- Förebyggande underhåll samt felsökning och reparation av industriella it-system.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen industriell it.
Eleven redogör övergripande för industriella it-systems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt deras betydelse för automatiserade processer.
Vidare redogör eleven övergripande för vanligt förekommande standarder inom industriell it.
Eleven resonerar övergripande kring tekniska begrepp, definitioner och användningsområden för industriell it.
Eleven redogör utförligt för industriella it-systems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt deras betydelse för automatiserade processer.
Vidare redogör eleven utförligt för vanligt förekommande standarder inom industriell it.
Eleven resonerar utförligt kring tekniska begrepp, definitioner och användningsområden för industriell it.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för industriella it-systems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt deras betydelse för automatiserade processer.
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för vanligt förekommande standarder inom industriell it.
Eleven resonerar utförligt och nyanserat kring tekniska begrepp, definitioner och användningsområden för industriell it.
Eleven använder med säkerhet programverktyg för simulering av industriella it-system kopplade till en automatiserad process.
Eleven resonerar med säkerhet kring hur industriella it-system kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
Eleven använder med god säkerhet programverktyg för simulering av industriella it-system kopplade till en automatiserad process.
Eleven resonerar med god säkerhet kring hur industriella it-system kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
Eleven använder med mycket god säkerhet programverktyg för simulering av industriella it-system kopplade till en automatiserad process.
Eleven resonerar med mycket god säkerhet kring hur industriella it-system kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
Eleven strukturerar efter samråd med handledare kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt.
Eleven genomför efter samråd med handledare planering och programskrivning för industriella it-system samt ändring och definition av variabler och systemparametrar.
Vidare genomför eleven kontroll före drifttagning och provkörning av program samt utför med säkerhet arbete i industriella it-system gällande både person och utrustning.
Eleven strukturerar självständigt efter samråd med handledare kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt.
Eleven genomför självständigt efter samråd med handledare planering och programskrivning för industriella it-system samt ändring och definition av variabler och systemparametrar.
Vidare genomför eleven kontroll före drifttagning och provkörning av program samt utför med god säkerhet arbete i industriella it-system gällande både person och utrustning.
Eleven strukturerar självständigt kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt.
Eleven genomför självständigt planering och programskrivning för industriella it-system samt ändring och definition av variabler och systemparametrar.
Vidare genomför eleven kontroll före drifttagning och provkörning av program samt utför med mycket god säkerhet arbete i industriella it-system gällande både person och utrustning.
Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga industriella it-system och ger förslag på åtgärder.
Vidare felsöker eleven efter samråd med handledare, med hjälp av program, manualer och dokument i industriella it-system.
Eleven dokumenterar övergripande industriella it-system med både muntliga, skriftliga och digitala metoder.
Eleven bedömer komponenter samt ersätter och konfigurerar efter samråd med handledare defekta delar.
Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga industriella it-system och ger förslag på åtgärder.
Vidare felsöker eleven självständigt efter samråd med handledare med hjälp av program, manualer och dokument i industriella it-system.
Eleven dokumenterar utförligt industriella it-system med muntliga, skriftliga och digitala metoder.
Eleven bedömer komponenter samt ersätter och konfigurerar självständigt efter samråd med handledare defekta delar.
Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga industriella it-system och ger förslag på åtgärder.
Vidare felsöker eleven självständigt med hjälp av program, manualer och dokument i industriella it-system.
Eleven dokumenterar utförligt och nyanserat industriella it-system med muntliga, skriftliga och digitala metoder.
Eleven bedömer komponenter samt ersätter och konfigurerar självständigt defekta delar.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."