Industriell automationsteknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen industriell automationsteknik relaterar till syftet med ämnet industriell automation, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om uppbyggnad och funktion hos automatiserade system och de risker som finns vid arbete med dessa.
- Kunskaper om säkerhetsföreskrifter, standarder och begrepp som används vid arbete med automatiserade processer.
- Kunskaper om metoder för att simulera olika typer av processer.
- Kunskaper om social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet i förhållande till automatiserade processer.
- Förmåga att planera och genomföra programmering och driftsättning av automatiserade processer samt att dokumentera och utvärdera arbetet.
- Förmåga att analysera befintlig automatiserad process och ge förslag på förbättringar och optimeringar.
- Färdigheter i att, med hjälp av systemens program och dokumentation, felsöka, åtgärda och förebygga fel i automatiserade processer.
- Färdigheter i att ersätta defekta komponenter och enheter samt vid behov återställa komponenters eller enheters konfigurering.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen industriell automationsteknik.
- Uppbyggnad och funktion av samt principer för olika typer av automatiserade system.
- Arbetsmiljö och säkerhet vid arbete med automatiserade system.
- Talsystem samt uppbyggnad och omvandling mellan talsystem som används i automatiserade system.
- Tolkning och användning av de logiska grundfunktionerna.
- Ventilbeteckningar och märkningar samt identifiering av komponenter.
- Standarder för informationsteknik och säkerhet.
- Program för simulering av automatiserade processer.
- Automatiserade systems påverkan på miljö, ekonomi och samhälle.
- Funktion, egenskaper och symboler hos styrtekniska lösningar där pneumatiska och elektriska komponenter ingår.
- Hantering och programmering av digitala och analoga in- och utgångar.
- Programmering, installering, intrimning och driftsättning av enkla och sammanbyggda styrutrustningar med olika automationsmoduler och givare.
- Analys av befintlig automatiserad process och förslag på förbättringar och optimeringar.
- Olika typer av scheman, ritningar och annan dokumentation över automatiska system inom valt område. Tolkning av och metoder för framställning av dessa.
- Förebyggande underhåll samt felsökning och reparation på automatiserade system.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen industriell automationsteknik.
Eleven redogör övergripande för industriella automatiserade systems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt deras betydelse för automatiserade processer.
Eleven förhåller sig till de säkerhetsföreskrifter som finns inom området.
Vidare redogör eleven övergripande för vanligt förekommande standarder inom industriell automation.
Eleven redogör utförligt för industriella automatiserade systems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt deras betydelse för automatiserade processer.
Eleven förhåller sig till de säkerhetsföreskrifter som finns inom området.
Vidare redogör eleven utförligt för vanligt förekommande standarder inom industriell automation.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för industriella automatiserade systems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt deras betydelse för automatiserade processer.
Eleven förhåller sig till de säkerhetsföreskrifter som finns inom området.
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för vanligt förekommande standarder inom industriell automation.
Eleven använder med säkerhet programverktyg för simulering av system kopplade till en automatiserad process och för övergripande resonemang kring hur automatisering kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
Eleven använder med god säkerhet programverktyg för simulering av system kopplade till en automatiserad process och för utförliga resonemang kring hur automatisering kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
Eleven använder med mycket god säkerhet programverktyg för simulering av system kopplade till en automatiserad process och för utförliga och nyanserade resonemang kring hur automatisering kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
Eleven strukturerar efter samråd med handledare kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt.
Eleven planerar och programmerar efter samråd med handledare industriella automationssystem samt utför ändringar och definitioner av variabler och systemparametrar.
Vidare dokumenterar eleven övergripande industriella automatiserade system med muntliga, skriftliga och digitala metoder.
Eleven genomför även kontroll före drifttagning och provkörning av program samt planerar och utför arbete i automatiserade system med säkerhet.
Eleven strukturerar självständigt efter samråd med handledare kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt.
Eleven planerar och programmerar självständigt efter samråd med handledare industriella automationssystem samt utför ändringar och definitioner av variabler och systemparametrar.
Vidare dokumenterar eleven utförligt industriella automatiserade system med muntliga, skriftliga och digitala metoder.
Eleven genomför även kontroll före drifttagning och provkörning av program samt planerar och utför arbete i automatiserade system med god säkerhet.
Eleven strukturerar självständigt kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt.
Eleven planerar och programmerar självständigt industriella automationssystem samt utför ändringar och definitioner av variabler och systemparametrar.
Vidare dokumenterar eleven utförligt och nyanserat industriella automatiserade system med muntliga, skriftliga och digitala metoder.
Eleven genomför även kontroll före drifttagning och provkörning av program samt planerar och utför arbete i automatiserade system med mycket god säkerhet.
Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga automatiserade system samt ger välgrundade förslag på åtgärder.
Eleven felsöker efter samråd med handledare med hjälp av program, manualer och dokument i automatiserade system.
Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga automatiserade system samt ger välgrundade och nyanserade förslag på åtgärder.
Eleven felsöker självständigt efter samråd med handledare med hjälp av program, manualer och dokument i automatiserade system.
Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga automatiserade system samt ger välgrundade och nyanserade förslag på åtgärder.
Eleven felsöker självständigt med hjälp av program, manualer och dokument i automatiserade system.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."