Industriell automationsteknik

kurs
Kurskod
IDUIND3
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen industriell automationsteknik relaterar till syftet med ämnet industriell automation, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen industriell automationsteknik.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen industriell automationsteknik.

E
Eleven redogör övergripande för industriella automatiserade systems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt deras betydelse för automatiserade processer.
Eleven förhåller sig till de säkerhetsföreskrifter som finns inom området.
Vidare redogör eleven övergripande för vanligt förekommande standarder inom industriell automation.
C
Eleven redogör utförligt för industriella automatiserade systems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt deras betydelse för automatiserade processer.
Eleven förhåller sig till de säkerhetsföreskrifter som finns inom området.
Vidare redogör eleven utförligt för vanligt förekommande standarder inom industriell automation.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för industriella automatiserade systems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt deras betydelse för automatiserade processer.
Eleven förhåller sig till de säkerhetsföreskrifter som finns inom området.
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för vanligt förekommande standarder inom industriell automation.
E
Eleven använder med säkerhet programverktyg för simulering av system kopplade till en automatiserad process och för övergripande resonemang kring hur automatisering kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
C
Eleven använder med god säkerhet programverktyg för simulering av system kopplade till en automatiserad process och för utförliga resonemang kring hur automatisering kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
A
Eleven använder med mycket god säkerhet programverktyg för simulering av system kopplade till en automatiserad process och för utförliga och nyanserade resonemang kring hur automatisering kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
E
Eleven strukturerar efter samråd med handledare kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt.
Eleven planerar och programmerar efter samråd med handledare industriella automationssystem samt utför ändringar och definitioner av variabler och systemparametrar.
Vidare dokumenterar eleven övergripande industriella automatiserade system med muntliga, skriftliga och digitala metoder.
Eleven genomför även kontroll före drifttagning och provkörning av program samt planerar och utför arbete i automatiserade system med säkerhet.
C
Eleven strukturerar självständigt efter samråd med handledare kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt.
Eleven planerar och programmerar självständigt efter samråd med handledare industriella automationssystem samt utför ändringar och definitioner av variabler och systemparametrar.
Vidare dokumenterar eleven utförligt industriella automatiserade system med muntliga, skriftliga och digitala metoder.
Eleven genomför även kontroll före drifttagning och provkörning av program samt planerar och utför arbete i automatiserade system med god säkerhet.
A
Eleven strukturerar självständigt kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt.
Eleven planerar och programmerar självständigt industriella automationssystem samt utför ändringar och definitioner av variabler och systemparametrar.
Vidare dokumenterar eleven utförligt och nyanserat industriella automatiserade system med muntliga, skriftliga och digitala metoder.
Eleven genomför även kontroll före drifttagning och provkörning av program samt planerar och utför arbete i automatiserade system med mycket god säkerhet.
E
Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga automatiserade system samt ger välgrundade förslag på åtgärder.
Eleven felsöker efter samråd med handledare med hjälp av program, manualer och dokument i automatiserade system.
C
Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga automatiserade system samt ger välgrundade och nyanserade förslag på åtgärder.
Eleven felsöker självständigt efter samråd med handledare med hjälp av program, manualer och dokument i automatiserade system.
A
Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga automatiserade system samt ger välgrundade och nyanserade förslag på åtgärder.
Eleven felsöker självständigt med hjälp av program, manualer och dokument i automatiserade system.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."