Industriell robotteknik

kurs
Kurskod
IDUROB3
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen industriell robotteknik relaterar till syftet med ämnet industriell automation, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen industriell robotteknik.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen industriell robotteknik.

E
Eleven redogör övergripande för industrirobotsystems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt deras betydelse för automatiserade processer.
Eleven redogör även övergripande för uppbyggnad och funktion av kringutrustning till industrirobotsystem.
Vidare resonerar eleven övergripande kring robottekniska begrepp, definition och användning av olika koordinatsystem samt grundläggande kinematik.
C
Eleven redogör utförligt för industrirobotsystems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt deras betydelse för automatiserade processer.
Eleven redogör även utförligt för uppbyggnad och funktion av kringutrustning till industrirobotsystem.
Vidare resonerar eleven utförligt kring robottekniska begrepp, definition och användning av olika koordinatsystem samt grundläggande kinematik.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för industrirobotsystems uppbyggnad, användningsområde och funktion samt deras betydelse för automatiserade processer.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för uppbyggnad och funktion av kringutrustning till industrirobotsystem.
Vidare resonerar eleven utförligt och nyanserat för robottekniska begrepp, definition och användning av olika koordinatsystem samt grundläggande kinematik.
E
Eleven använder med säkerhet programverktyg för simulering av industrirobotsystem kopplade till en automatiserad process.
Dessutom resonerar eleven med säkerhet kring hur automatisering kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
C
Eleven använder med god säkerhet programverktyg för simulering av industrirobotsystem kopplade till en automatiserad process.
Dessutom resonerar eleven med god säkerhet för hur automatisering kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
A
Eleven använder med mycket god säkerhet programverktyg för simulering av industrirobotsystem kopplade till en automatiserad process.
Dessutom resonerar eleven med mycket god säkerhet för hur automatisering kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
E
Eleven planerar och utför programskrivning efter samråd med handledare för industrirobotsystem samt genomför ändring och definition av variabler och systemparametrar.
I sitt arbete förhåller sig eleven till de säkerhetsföreskrifter som finns inom området.
Vidare strukturerar eleven efter samråd med handledare kommunikation och konfiguration mellan industrirobotsystemet och andra enheter, internt och externt.
Eleven genomför med säkerhet kontroll före drifttagning och provkörning av program samt utför arbete i industrirobotsystem.
C
Eleven planerar och utför programskrivning självständigt efter samråd med handledare för industrirobotsystem samt genomför ändring och definition av variabler och systemparametrar.
I sitt arbete förhåller sig eleven till de säkerhetsföreskrifter som finns inom området.
Vidare strukturerar eleven självständigt efter samråd med handledare kommunikation och konfiguration mellan industrirobotsystemet och andra enheter, internt och externt.
Eleven genomför med god säkerhet kontroll före drifttagning och provkörning av program samt utför arbete i industrirobotsystem.
A
Eleven planerar och utför programskrivning självständigt för industrirobotsystem samt genomför ändring och definition av variabler och systemparametrar.
I sitt arbete förhåller sig eleven till de säkerhetsföreskrifter som finns inom området.
Vidare strukturerar eleven självständigt kommunikation och konfiguration mellan industrirobotsystemet och andra enheter, internt och externt.
Eleven genomför med mycket god säkerhet kontroll före drifttagning och provkörning av program samt utför arbete i industrirobotsystem.
E
Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga industrirobotsystem och ger välgrundade förslag på åtgärder.
Eleven felsöker efter samråd med handledare, med hjälp av program, manualer och dokument i industrirobotsystem.
Vidare dokumenterar eleven övergripande industriella industrirobotsystem med både muntliga, skriftliga och digitala metoder.
Eleven bedömer, ersätter och konfigurerar efter samråd med handledare defekta komponenter.
C
Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga industrirobotsystem och ger välgrundade och nyanserade förslag på åtgärder.
Eleven felsöker självständigt efter samråd med handledare med hjälp av program, manualer och dokument i industrirobotsystem.
Vidare dokumenterar eleven utförligt industriella industrirobotsystem med muntliga, skriftliga och digitala metoder.
Eleven bedömer, ersätter och konfigurerar självständigt efter samråd med handledare defekta komponenter.
A
Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga industrirobotsystem och ger välgrundade och nyanserade förslag på åtgärder.
Eleven felsöker självständigt med hjälp av program, manualer och dokument i industrirobotsystem.
Vidare dokumenterar eleven industriella industrirobotsystem på ett utförligt och nyanserat sätt med muntliga, skriftliga och digitala metoder.
Eleven bedömer, ersätter och konfigurerar självständigt defekta komponenter.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."