Tillämpad automationsteknik

kurs
Kurskod
IDUTIL3
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen tillämpad automationsteknik relaterar till syftet med ämnet industriell automation, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen tillämpad automationsteknik.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen tillämpad automationsteknik.

E
Eleven redogör övergripande för digitaliserade systems uppbyggnad, användningsområde, funktion och betydelse för automatiserade processer.
Vidare redogör eleven övergripande för uppbyggnad och funktion av smarta givare.
Eleven resonerar övergripande kring användningsområden för samarbetande robotar.
Eleven förhåller sig till de säkerhetsföreskrifter som finns inom området.
Dessutom redogör eleven övergripande för vanligt förekommande standarder, tekniska begrepp, definitioner och utrustning som används inom digitaliserade processer.
C
Eleven redogör utförligt för digitaliserade systems uppbyggnad, användningsområde, funktion och betydelse för automatiserade processer.
Vidare redogör eleven utförligt för uppbyggnad och funktion av smarta givare.
Eleven resonerar utförligt kring användningsområden för samarbetande robotar.
Eleven förhåller sig till de säkerhetsföreskrifter som finns inom området.
Dessutom redogör eleven utförligt för vanligt förekommande standarder, tekniska begrepp, definitioner och utrustning som används inom digitaliserade processer.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för digitaliserade systems uppbyggnad, användningsområde, funktion och betydelse för automatiserade processer.
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för uppbyggnad och funktion av smarta givare.
Eleven resonerar utförligt och nyanserat för användningsområden för samarbetande robotar.
Eleven förhåller sig till de säkerhetsföreskrifter som finns inom området.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vanligt förekommande standarder, tekniska begrepp, definitioner och utrustning som används inom digitaliserade processer.
E
Eleven använder med säkerhet programverktyg för simulering och modellering av digitaliserade system.
Eleven för med säkerhet resonemang om hur digitalisering kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
C
Eleven använder med god säkerhet programverktyg för simulering och modellering av digitaliserade system.
Eleven för med god säkerhet resonemang om hur digitalisering kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
A
Eleven använder med mycket god säkerhet programverktyg för simulering och modellering av digitaliserade system.
Eleven för med mycket god säkerhet resonemang om hur digitalisering kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
E
Eleven strukturerar och utför programskrivning efter samråd med handledare för kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt.
Vidare genomför eleven med säkerhet kontroll före drifttagning och provkörning av program.
Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga digitaliserade system och ger välgrundade förslag på åtgärder.
Eleven bedömer komponenter, ersätter och konfigurerar efter samråd med handledare defekta delar.
C
Eleven strukturerar och utför programskrivning självständigt efter samråd med handledare för kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt.
Vidare genomför eleven med god säkerhet kontroll före drifttagning och provkörning av program.
Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga digitaliserade system och ger välgrundade och nyanserade förslag på åtgärder.
Eleven bedömer komponenter, ersätter och konfigurerar självständigt efter samråd med handledare defekta delar.
A
Eleven strukturerar och utför programskrivning självständigt för kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt.
Vidare genomför eleven med mycket god säkerhet kontroll före drifttagning och provkörning av program.
Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga digitaliserade system och ger välgrundade och nyanserade förslag på åtgärder.
Eleven bedömer komponenter, ersätter och konfigurerar självständigt defekta delar.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."