Tillämpad automationsteknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen tillämpad automationsteknik relaterar till syftet med ämnet industriell automation, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om uppbyggnad och funktion hos automatiserade system och de risker som finns vid arbete med dessa.
- Kunskaper om säkerhetsföreskrifter, standarder och begrepp som används vid arbete med automatiserade processer.
- Kunskaper om metoder för att simulera olika typer av processer.
- Kunskaper om social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet i förhållande till automatiserade processer.
- Förmåga att planera och genomföra programmering och driftsättning av automatiserade processer samt att dokumentera och utvärdera arbetet.
- Förmåga att analysera befintlig automatiserad process och ge förslag på förbättringar och optimeringar.
- Färdigheter i att, med hjälp av systemens program och dokumentation, felsöka, åtgärda och förebygga fel i automatiserade processer.
- Färdigheter i att ersätta defekta komponenter och enheter samt vid behov återställa komponenters eller enheters konfigurering.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen tillämpad automationsteknik.
- Strategier för digitalisering av automatiserade processer.
- Uppbyggnad och funktion av smarta sensorer som kontinuerligt registrerar och mäter aktiviteter, utfall, prestanda och miljöfaktorer.
- Användningsområde för samarbetande robotar.
- Tolkning av standarder, begrepp, definitioner och utrustning som används vid arbete med digitalisering av automatiserade processer.
- Hantering av avancerade simulerings- och modelleringsprogram för digitaliserade automatiserade processer.
- Hantering och användning av system som hjälp för att skapa förstärkt verklighet (AR).
- Digitaliseringen ur ett livscykelperspektiv, till exempel råvarutillgång och återvinning.
- Framtida perspektiv på hållbar utveckling, arbetsmiljö och teknikens roll.
- Konfiguration för digitala gränssnitt anpassade till automatiserade processer.
- Programmering och konfiguration av autonoma och lärande system som en kombination av traditionella automationsteknologier och artificiell intelligens (AI).
- Programmering och konfiguration av molnbaserade lösningar för olika applikationer i en automatiserad process.
- Hantering, utvärdering och analys av den datamängd som genereras i digitaliserade system med avancerade analysmetoder och program.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen tillämpad automationsteknik.
Eleven redogör övergripande för digitaliserade systems uppbyggnad, användningsområde, funktion och betydelse för automatiserade processer.
Vidare redogör eleven övergripande för uppbyggnad och funktion av smarta givare.
Eleven resonerar övergripande kring användningsområden för samarbetande robotar.
Eleven förhåller sig till de säkerhetsföreskrifter som finns inom området.
Dessutom redogör eleven övergripande för vanligt förekommande standarder, tekniska begrepp, definitioner och utrustning som används inom digitaliserade processer.
Eleven redogör utförligt för digitaliserade systems uppbyggnad, användningsområde, funktion och betydelse för automatiserade processer.
Vidare redogör eleven utförligt för uppbyggnad och funktion av smarta givare.
Eleven resonerar utförligt kring användningsområden för samarbetande robotar.
Eleven förhåller sig till de säkerhetsföreskrifter som finns inom området.
Dessutom redogör eleven utförligt för vanligt förekommande standarder, tekniska begrepp, definitioner och utrustning som används inom digitaliserade processer.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för digitaliserade systems uppbyggnad, användningsområde, funktion och betydelse för automatiserade processer.
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för uppbyggnad och funktion av smarta givare.
Eleven resonerar utförligt och nyanserat för användningsområden för samarbetande robotar.
Eleven förhåller sig till de säkerhetsföreskrifter som finns inom området.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vanligt förekommande standarder, tekniska begrepp, definitioner och utrustning som används inom digitaliserade processer.
Eleven använder med säkerhet programverktyg för simulering och modellering av digitaliserade system.
Eleven för med säkerhet resonemang om hur digitalisering kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
Eleven använder med god säkerhet programverktyg för simulering och modellering av digitaliserade system.
Eleven för med god säkerhet resonemang om hur digitalisering kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
Eleven använder med mycket god säkerhet programverktyg för simulering och modellering av digitaliserade system.
Eleven för med mycket god säkerhet resonemang om hur digitalisering kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
Eleven strukturerar och utför programskrivning efter samråd med handledare för kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt.
Vidare genomför eleven med säkerhet kontroll före drifttagning och provkörning av program.
Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga digitaliserade system och ger välgrundade förslag på åtgärder.
Eleven bedömer komponenter, ersätter och konfigurerar efter samråd med handledare defekta delar.
Eleven strukturerar och utför programskrivning självständigt efter samråd med handledare för kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt.
Vidare genomför eleven med god säkerhet kontroll före drifttagning och provkörning av program.
Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga digitaliserade system och ger välgrundade och nyanserade förslag på åtgärder.
Eleven bedömer komponenter, ersätter och konfigurerar självständigt efter samråd med handledare defekta delar.
Eleven strukturerar och utför programskrivning självständigt för kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt.
Vidare genomför eleven med mycket god säkerhet kontroll före drifttagning och provkörning av program.
Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga digitaliserade system och ger välgrundade och nyanserade förslag på åtgärder.
Eleven bedömer komponenter, ersätter och konfigurerar självständigt defekta delar.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."