Datakommunikation och informationssäkerhet
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen datakommunikation och informationssäkerhet relaterar till syftet med ämnet informationsteknisk arkitektur och infrastruktur, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om hur kommunikation sker i informationstekniska system samt kunskaper om olika principer för informationssäkerhet.
- Kunskaper om olika nätverks- och informationstjänster och hur dessa används och integreras i olika informationstekniska system för god tillgänglighet och informationssäkerhet.
- Förmåga att använda såväl svenskspråkiga som engelskspråkiga manualer och instruktioner i arbetet med informationstekniska system.
- Förmåga att analysera befintliga informationstekniska system och bryta ned dessa i delsystem och processer. Förmåga att dokumentera nya och befintliga system och processer.
- Förmåga att installera, konfigurera och implementera olika nätverks- och informationstjänster för god tillgänglighet, informationssäkerhet och resurseffektivitet.
- Förmåga att dokumentera informationstekniska projekt.
- Förmåga att kommunicera i tal, skrift och med visuella hjälpmedel.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen datakommunikation och informationssäkerhet.
- Begreppen konfidentialitet, autenticitet, integritet och tillgänglighet ur ett informationssäkerhetsperspektiv.
- Referensmodeller för uppbyggnad av system för datakommunikation.
- Hårdvara i LAN (Local Area Network) och WAN (Wide Area Network) och deras användningsområden.
- Paketförmedlande nät och inkapslingsprocessen. Dataflödet i en referensmodell.
- TCP (Transmission Control Protocol). Funktion och konfigurering.
- IP (Internet Protocol). Funktion och konfigurering i olika versioner. CIDR (Classless Inter-Domain Routing), sub- och supernetting.
- Routningsprotokolls funktioner och konfigurering av routrar.
- Accessmetoder och media för överföring av data, till exempel kopparbaserade, fiberbaserade och trådlösa tekniker.
- Ethernets funktion och konfigurering. Konfigurering av ethernetswitchar.
- Kartläggning och dokumentation av ett befintligt system för datakommunikation med avseende på fysisk struktur och informationssäkerhet.
- Felsökningsmetodik i ett system för datakommunikation.
- Vanliga motåtgärder för hot mot informationssäkerheten.
- Vanliga krypteringsprotokolls funktion.
- Autenticering och system för inloggning på vanligt förekommande nätverksoperativsystem.
- Informationssäkerhet i trådlösa tekniker.
- PKI (Public-Key Infrastructure), SSL (Secure Socket Layer) och system för certifikathantering. Installation och konfigurering av en PKI-lösning.
- Virtuella LAN. Installation och konfigurering av flera VLAN.
- NAT (Network Address Translation). Installation och konfigurering av NAT.
- Olika varianter av VPN (Virtual Private Network). Installation och konfigurering av en fungerande VPN-lösning.
- IPSec (Internet Protocol Security) och dess användning för att åstadkomma konfidentialitet, autenticitet och integritet.
- Installation och konfigurering av en brandvägg.
- Åtgärder mot förlust av data. Installation och konfigurering av system för säkerhetskopiering och återställning av data.
- Presentationsverktyg som används inom kunskapsområdet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen datakommunikation och informationssäkerhet.
Eleven redogör översiktligt för begrepp och teorier inom teknikområdet och beskriver översiktligt uppbyggnad, funktion och arbetssätt i system för datakommunikation och hur driftsäkerhet kan uppnås.
Dessutom redogör eleven översiktligt för de samband som finns mellan de olika delarna som utgör ett system för datakommunikation och hur denna kommunikation kan ske informationssäkert.
Eleven redogör utförligt för begrepp och teorier inom teknikområdet och beskriver utförligt uppbyggnad, funktion och arbetssätt i system för datakommunikation och hur driftsäkerhet kan uppnås.
Dessutom redogör eleven utförligt för de samband som finns mellan de olika delarna som utgör ett system för datakommunikation och hur denna kommunikation kan ske informationssäkert.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för begrepp och teorier inom teknikområdet och beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad, funktion och arbetssätt i system för datakommunikation och hur driftsäkerhet kan uppnås.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de samband som finns mellan de olika delarna som utgör ett system för datakommunikation och hur denna kommunikation kan ske informationssäkert.
Eleven analyserar i samråd med handledare befintliga informationstekniska system för datakommunikation samt dokumenterar sin analys.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven hård- och mjukvara på ett informationssäkert sätt.
Eleven utför arbetet med visst handlag.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av arbetet så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande i fråga om informationssäkerhet, kvalitet och resurseffektivitet.
Eleven analyserar efter samråd med handledare befintliga informationstekniska system för datakommunikation samt dokumenterar sin analys.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven hård- och mjukvara på ett informationssäkert sätt.
Eleven utför arbetet med gott handlag.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av arbetet så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande i fråga om informationssäkerhet, kvalitet och resurseffektivitet.
Eleven analyserar efter samråd med handledare befintliga informationstekniska system för datakommunikation samt dokumenterar sin analys.
Resultatet av arbetet är gott.
Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven hård- och mjukvara på ett informationssäkert sätt.
Eleven utför arbetet med mycket gott handlag.
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetet så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla.
Resultatet av arbetet är gott i fråga om informationssäkerhet, kvalitet och resurseffektivitet.
Eleven presenterar med viss säkerhet sitt arbete med hjälp av något presentationsverktyg.
Eleven presenterar med viss säkerhet sitt arbete med hjälp av något presentationsverktyg.
Eleven presenterar med säkerhet sitt arbete med hjälp av något presentationsverktyg.
När eleven samråder med handledare bedömer eleven med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer eleven med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer eleven med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."