Informationsteknisk arkitektur
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen informationsteknisk arkitektur relaterar till syftet med ämnet informationsteknisk arkitektur och infrastruktur, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om hur kommunikation sker i informationstekniska system samt kunskaper om olika principer för informationssäkerhet.
- Kunskaper om olika nätverks- och informationstjänster och hur dessa används och integreras i olika informationstekniska system för god tillgänglighet och informationssäkerhet.
- Kunskaper om informationstekniska systems livscykel och olika sätt att styra informationstekniska system.
- Förmåga att använda såväl svenskspråkiga som engelskspråkiga manualer och instruktioner i arbetet med informationstekniska system.
- Förmåga att analysera befintliga informationstekniska system och bryta ned dessa i delsystem och processer. Förmåga att dokumentera nya och befintliga system och processer.
- Förmåga att installera, konfigurera och implementera olika nätverks- och informationstjänster för god tillgänglighet, informationssäkerhet och resurseffektivitet.
- Förmåga att dokumentera informationstekniska projekt.
- Förmåga att identifiera kunders behov och föreslå förbättringar och tillägg i befintliga system och integrera dessa i nya eller förbättrade system.
- Förmåga att kommunicera i tal, skrift och med visuella hjälpmedel.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen informationsteknisk arkitektur.
- Krav på ett informationstekniskt system, till exempel informationssäkerhet, skalbarhet, stabilitet och tillgänglighet, och på vilka sätt dessa krav kan tillgodoses i ett informationstekniskt system.
- Uppbyggnad av system med interoperabilitet som mål med hjälp av tjänsteorienterad arkitektur.
- Ett informationstekniskt systems livscykel med behovsanalys, riskanalys, kravspecifikation, utveckling, testning, driftsättning och förvaltning.
- Nedbrytning av ett befintligt system i mindre delar och processer med hjälp av någon systemutvecklingsmetod, till exempel vattenfallsmetoden och lättrörliga metoden.
- Dokumentation av ett befintligt system och representation av detta system i något språk.
- En projektmetod och dess användning inom det informationstekniska området.
- Metoder för kvalitetsstyrning och utvärdering. System för incidenthantering och spårbarhet.
- Regelverk för it-användning med informationssäkerhet som övergripande syfte.
- System för styrning av informationstekniska system, till exempel ITIL (Information Technology Infrastructure Library).
- Entreprenörskap och kundbemötande samt kommunikation med uppdragsgivare och uppdragstagare i tal, skrift och med visuella hjälpmedel.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen informationsteknisk arkitektur.
Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos vanliga informationstekniska system.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur datasäkerhet och driftsäkerhet kan uppnås.
Eleven beskriver utförligt uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos vanliga informationstekniska system.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur datasäkerhet och driftsäkerhet kan uppnås.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos vanliga informationstekniska system.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur datasäkerhet och driftsäkerhet kan uppnås.
Eleven analyserar, planerar, genomför och dokumenterar i samråd med handledare informationstekniska systems livscykel.
Resultatet är tillfredsställande i fråga om säkerhet och kvalitet.
Eleven analyserar, planerar, genomför och dokumenterar efter samråd med handledare informationstekniska systems livscykel.
Resultatet är tillfredsställande i fråga om säkerhet och kvalitet.
Eleven analyserar, planerar, genomför och dokumenterar efter samråd med handledare informationstekniska systems livscykel.
Resultatet är gott i fråga om säkerhet och kvalitet.
Eleven analyserar i samråd med handledare befintliga informationstekniska system för datakommunikation samt dokumenterar sin analys.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven med visst handlag hård- och mjukvara på ett informationssäkert sätt.
Eleven analyserar efter samråd med handledare befintliga informationstekniska system för datakommunikation samt dokumenterar sin analys.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven med gott handlag hård- och mjukvara på ett informationssäkert sätt.
Eleven analyserar efter samråd med handledare befintliga informationstekniska system för datakommunikation samt dokumenterar sin analys.
Resultatet av arbetet är gott.
Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven med mycket gott handlag hård- och mjukvara på ett informationssäkert sätt.
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet metoder och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska.
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet metoder och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska.
I arbetet hanterar eleven med säkerhet metoder och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
Dessutom använder eleven med säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska.
Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande i fråga om informationssäkerhet, kvalitet och resurseffektivitet.
Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande i fråga om informationssäkerhet, kvalitet och resurseffektivitet.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla.
Resultatet av arbetet är gott i fråga om informationssäkerhet, kvalitet och resurseffektivitet.
Eleven identifierar med viss säkerhet uppdragsgivares behov och ger råd och förslag på förbättringar i informationstekniska system.
Förbättringarna tillgodoser uppdragsgivarnas behov med tillfredsställande resultat.
Eleven gör en enkel dokumentation över föreslagna förbättringar.
Eleven identifierar med viss säkerhet uppdragsgivares behov och ger välgrundade råd och förslag på förbättringar i informationstekniska system.
Förbättringarna tillgodoser uppdragsgivarnas behov med tillfredsställande resultat.
Eleven gör en noggrann dokumentation över föreslagna förbättringar.
Eleven identifierar med säkerhet uppdragsgivares behov och ger välgrundade och nyanserade råd och förslag på förbättringar i informationstekniska system.
Förbättringarna tillgodoser uppdragsgivarnas behov med gott resultat.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation över föreslagna förbättringar.
Eleven kommunicerar med viss säkerhet med kunder, uppdragsgivare och uppdragstagare.
Eleven kommunicerar med viss säkerhet med kunder, uppdragsgivare och uppdragstagare.
Eleven kommunicerar med säkerhet med kunder, uppdragsgivare och uppdragstagare.
När eleven samråder med handledare bedömer eleven med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer eleven med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer eleven med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."