Informationsteknisk arkitektur

kurs
Kurskod
INAINF3
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen informationsteknisk arkitektur relaterar till syftet med ämnet informationsteknisk arkitektur och infrastruktur, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen informationsteknisk arkitektur.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen informationsteknisk arkitektur.

E
Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos vanliga informationstekniska system.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur datasäkerhet och driftsäkerhet kan uppnås.
C
Eleven beskriver utförligt uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos vanliga informationstekniska system.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur datasäkerhet och driftsäkerhet kan uppnås.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos vanliga informationstekniska system.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur datasäkerhet och driftsäkerhet kan uppnås.
E
Eleven analyserar, planerar, genomför och dokumenterar i samråd med handledare informationstekniska systems livscykel.
Resultatet är tillfredsställande i fråga om säkerhet och kvalitet.
C
Eleven analyserar, planerar, genomför och dokumenterar efter samråd med handledare informationstekniska systems livscykel.
Resultatet är tillfredsställande i fråga om säkerhet och kvalitet.
A
Eleven analyserar, planerar, genomför och dokumenterar efter samråd med handledare informationstekniska systems livscykel.
Resultatet är gott i fråga om säkerhet och kvalitet.
E
Eleven analyserar i samråd med handledare befintliga informationstekniska system för datakommunikation samt dokumenterar sin analys.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven med visst handlag hård- och mjukvara på ett informationssäkert sätt.
C
Eleven analyserar efter samråd med handledare befintliga informationstekniska system för datakommunikation samt dokumenterar sin analys.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven med gott handlag hård- och mjukvara på ett informationssäkert sätt.
A
Eleven analyserar efter samråd med handledare befintliga informationstekniska system för datakommunikation samt dokumenterar sin analys.
Resultatet av arbetet är gott.
Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven med mycket gott handlag hård- och mjukvara på ett informationssäkert sätt.
E
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet metoder och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska.
C
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet metoder och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska.
A
I arbetet hanterar eleven med säkerhet metoder och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
Dessutom använder eleven med säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska.
E
Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande i fråga om informationssäkerhet, kvalitet och resurseffektivitet.
C
Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande i fråga om informationssäkerhet, kvalitet och resurseffektivitet.
A
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla.
Resultatet av arbetet är gott i fråga om informationssäkerhet, kvalitet och resurseffektivitet.
E
Eleven identifierar med viss säkerhet uppdragsgivares behov och ger råd och förslag på förbättringar i informationstekniska system.
Förbättringarna tillgodoser uppdragsgivarnas behov med tillfredsställande resultat.
Eleven gör en enkel dokumentation över föreslagna förbättringar.
C
Eleven identifierar med viss säkerhet uppdragsgivares behov och ger välgrundade råd och förslag på förbättringar i informationstekniska system.
Förbättringarna tillgodoser uppdragsgivarnas behov med tillfredsställande resultat.
Eleven gör en noggrann dokumentation över föreslagna förbättringar.
A
Eleven identifierar med säkerhet uppdragsgivares behov och ger välgrundade och nyanserade råd och förslag på förbättringar i informationstekniska system.
Förbättringarna tillgodoser uppdragsgivarnas behov med gott resultat.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation över föreslagna förbättringar.
E
Eleven kommunicerar med viss säkerhet med kunder, uppdragsgivare och uppdragstagare.
C
Eleven kommunicerar med viss säkerhet med kunder, uppdragsgivare och uppdragstagare.
A
Eleven kommunicerar med säkerhet med kunder, uppdragsgivare och uppdragstagare.
E
När eleven samråder med handledare bedömer eleven med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer eleven med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer eleven med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."