Nätverks- och kommunikationstjänster
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen nätverks- och kommunikationstjänster relaterar till syftet med ämnet informationsteknisk arkitektur och infrastruktur, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om hur kommunikation sker i informationstekniska system samt kunskaper om olika principer för informationssäkerhet.
- Kunskaper om olika nätverks- och informationstjänster och hur dessa används och integreras i olika informationstekniska system för god tillgänglighet och informationssäkerhet.
- Förmåga att använda såväl svenskspråkiga som engelskspråkiga manualer och instruktioner i arbetet med informationstekniska system.
- Förmåga att analysera befintliga informationstekniska system och bryta ned dessa i delsystem och processer. Förmåga att dokumentera nya och befintliga system och processer.
- Förmåga att installera, konfigurera och implementera olika nätverks- och informationstjänster för god tillgänglighet, informationssäkerhet och resurseffektivitet.
- Förmåga att dokumentera informationstekniska projekt.
- Förmåga att kommunicera i tal, skrift och med visuella hjälpmedel.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen nätverks- och kommunikationstjänster.
- Kommunikationsarkitekturer, till exempel stordator, klient-server och tunna klienter.
- Nätverksoperativsystem och plattformar med hänsyn till hur dessa kan integreras i befintliga system.
- Molntjänster och vilka informationssäkerhetsmässiga hänsyn som bör tas vid införandet av en molntjänst.
- Serverkluster och system för lastbalansering.
- Datalagringstekniker och disksystem.
- System för övervakning och incidenthantering.
- Webbpubliceringssystem och ramverk samt deras roll och användning i ett informationssystems intranät och extranät.
- Dokumentationsmetoder och uppställande av referensnivåer som hjälp för prestandaoptimering och felsökning.
- Virtualisering och virtualiseringstekniker. Installation och konfigurering av någon virtualiseringsteknik.
- E-posttjänster och deras roll och funktion i ett informationssystem. Installation och konfigurering av någon e-posttjänst.
- DNS (Domain Name System) och dess roll och funktion i ett informationssystem. Installation och konfigurering av någon DNS-tjänst.
- Webbservrar och webbtjänster och deras roll och funktion i ett informationssystem. Installation och konfigurering av någon webbserver.
- Tillverkning av skript för automatisering av rutinuppgifter inom ett informationstekniskt system, till exempel klientinstallationer och kontohantering.
- Presentationsverktyg som används inom kunskapsområdet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen nätverks- och kommunikationstjänster.
Eleven redogör översiktligt för begrepp och teorier inom teknikområdet samt beskriver översiktligt uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos olika nätverks- och kommunikationstjänster och hur driftsäkerhet kan uppnås.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur olika nätverks- och kommunikationstjänster på ett informationssäkert sätt kan integreras i nya eller förbättrade system.
Eleven redogör utförligt för begrepp och teorier inom teknikområdet samt beskriver utförligt uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos olika nätverks- och kommunikationstjänster och hur driftsäkerhet kan uppnås.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur olika nätverks- och kommunikationstjänster på ett informationssäkert sätt kan integreras i nya eller förbättrade system.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för begrepp och teorier inom teknikområdet samt beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos olika nätverks- och kommunikationstjänster och hur driftsäkerhet kan uppnås.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur olika nätverks- och kommunikationstjänster på ett informationssäkert sätt kan integreras i nya eller förbättrade system.
Eleven analyserar i samråd med handledare befintliga informationstekniska system för datakommunikation samt dokumenterar sin analys.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven i samråd med handledare nätverks- och kommunikationstjänster och integrerar dem i nya eller förbättrade system.
Eleven utför sitt arbete med visst handlag och automatiserar rutinuppgifter.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande i fråga om informationssäkerhet, kvalitet och resurseffektivitet.
Eleven analyserar efter samråd med handledare befintliga informationstekniska system för datakommunikation samt dokumenterar sin analys.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven efter samråd med handledare nätverks- och kommunikationstjänster och integrerar dem i nya eller förbättrade system.
Eleven utför sitt arbete med gott handlag och automatiserar rutinuppgifter.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande i fråga om informationssäkerhet, kvalitet och resurseffektivitet.
Eleven analyserar efter samråd med handledare befintliga informationstekniska system för datakommunikation samt dokumenterar sin analys.
Resultatet av arbetet är gott.
Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven efter samråd med handledare nätverks- och kommunikationstjänster och integrerar dem i nya eller förbättrade system.
Eleven utför sitt arbete med mycket gott handlag och automatiserar rutinuppgifter.
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla.
Resultatet av arbetet är gott i fråga om informationssäkerhet, kvalitet och resurseffektivitet.
Eleven presenterar med viss säkerhet sitt arbete med hjälp av något presentationsverktyg.
Eleven presenterar med viss säkerhet sitt arbete med hjälp av något presentationsverktyg.
Eleven presenterar med säkerhet sitt arbete med hjälp av något presentationsverktyg.
När eleven samråder med handledare bedömer eleven med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer eleven med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer eleven med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."