Industrirörteknik 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen industrirörteknik 2 relaterar till syftet med ämnet industrirörteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om processrörsystems uppbyggnad och funktion samt de miljökrav som gäller för dessa.
- Förmåga att planera och utföra rörmontage utifrån lagar och andra bestämmelser och fastställda kvalitetskrav.
- Förmåga att använda ritningar med tillhörande handlingar.
- Kunskaper om komponenter och apparater samt om material och metoder för sammanfogning enligt standarder och myndighetskrav.
- Kunskaper om nya och beprövade produkter och material samt förmåga att utföra reparationer, service och underhåll på system och installationer.
- Förmåga att utföra kontroller samt att värdera och dokumentera sitt arbete.
- Kunskaper om arbetsmiljö, hälsa och säkerhet både för den som ska arbeta med och den som ska använda en installation.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen industrirörteknik 2.
- System i industriröranläggningar och övriga branschspecifika anläggningar för värme- och tryckbärande utrustning. Systemens uppbyggnad och funktion samt miljökrav och krav som ställs på deras hållfasthet.
- Planering och organisering av arbetsplatsen och arbetsuppgiften. Montageplanering.
- Isometriska ritningar, arbetsbeskrivningar och monteringsanvisningar för rörmontage i apparatrum och installationsutrymmen.
- Svetsning av flänsar, rörförgreningar och böjar samt inpassning till apparater.
- Måttsättning och beräkning av bygglängder samt tillverkning av passbitar och rörförgreningar.
- Arbetsmetoder för svetsning i svåråtkomliga lägen.
- Montering av rörstöd och upphängningsanordningar samt anpassningar av dessa för hållfasthet och rörkvalitet.
- Verktyg. Maskiner för kapning och fasning samt andra maskiner. Annan utrustning och andra hjälpmedel.
- Materiallära för stål med olika legeringar och tillsatsmaterial för svetsförband. Krav på hållfasthet för såväl tryck som temperatur.
- Materialhantering vid leverans och förvaring vid arbetsplatser.
- Kontroll och täthetsprovning samt bedömning av utförandet. Dokumentation av utförda åtgärder.
- Arbetsmiljö, hälsa och säkerhet enligt skyddsföreskrifter. Hur man arbetar säkert såväl för egen del som för den som använder installationen. Ergonomiskt riktigt arbetssätt.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen industrirörteknik 2.
Eleven beskriver översiktligt processrörsystems uppbyggnad och funktion samt de miljökrav som gäller för dem.
Eleven beskriver utförligt processrörsystems uppbyggnad och funktion samt de miljökrav som gäller för dem.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat processrörsystems uppbyggnad och funktion samt de miljökrav som gäller för dem.
Eleven planerar i samråd med handledare sitt arbete.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet lämplig arbetsmetod och teknik.
Eleven utför i samråd med handledare arbetet utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet komponenter och apparater samt material och metoder för sammanfogning.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet verktyg, maskiner, annan utrustning och andra hjälpmedel samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet lämplig arbetsmetod och teknik.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet komponenter och apparater samt material och metoder för sammanfogning.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet verktyg, maskiner, annan utrustning och andra hjälpmedel samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete.
I planeringen väljer eleven med säkerhet lämplig arbetsmetod och teknik.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med säkerhet komponenter och apparater samt material och metoder för sammanfogning.
Dessutom använder eleven med säkerhet verktyg, maskiner, annan utrustning och andra hjälpmedel samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.
Eleven ger exempel på, och redogör översiktligt utifrån dessa för, nya och beprövade produkter och material.
Eleven utför i samråd med handledare reparationer, service och underhåll på system och installationer.
Under arbetets gång och när arbetet är utfört gör eleven i samråd med handledare kontroller.
Eleven värderar också med enkla omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder.
Eleven ger exempel på, och redogör utförligt utifrån dessa för, nya och beprövade produkter och material.
Eleven utför efter samråd med handledare reparationer, service och underhåll på system och installationer.
Under arbetets gång och när arbetet är utfört gör eleven efter samråd med handledare kontroller.
Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder.
Eleven ger exempel på, och redogör utförligt och nyanserat utifrån dessa för, nya och beprövade produkter och material.
Eleven utför efter samråd med handledare reparationer, service och underhåll på system och installationer.
Under arbetets gång och när arbetet är utfört gör eleven efter samråd med handledare kontroller.
Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."