Industrirörteknik 3

kurs
Kurskod
INDIND03
Poäng
200p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen industrirörteknik 3 relaterar till syftet med ämnet industrirörteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen industrirörteknik 3.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen industrirörteknik 3.

E
Eleven beskriver översiktligt processrörsystems uppbyggnad och funktion samt de miljökrav som gäller för dem.
C
Eleven beskriver utförligt processrörsystems uppbyggnad och funktion samt de miljökrav som gäller för dem.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat processrörsystems uppbyggnad och funktion samt de miljökrav som gäller för dem.
E
Eleven planerar i samråd med handledare sitt arbete.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet lämplig arbetsmetod och teknik.
Eleven utför i samråd med handledare arbetet utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet komponenter och apparater samt material och metoder för sammanfogning.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet verktyg, maskiner, annan utrustning och andra hjälpmedel samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.
C
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet lämplig arbetsmetod och teknik.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet komponenter och apparater samt material och metoder för sammanfogning.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet verktyg, maskiner, annan utrustning och andra hjälpmedel samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.
A
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete.
I planeringen väljer eleven med säkerhet lämplig arbetsmetod och teknik.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med säkerhet komponenter och apparater samt material och metoder för sammanfogning.
Dessutom använder eleven med säkerhet verktyg, maskiner, annan utrustning och andra hjälpmedel samt följer föreskrifter och anvisningar för dem.
E
Eleven ger exempel på, och redogör översiktligt utifrån dessa för, nya och beprövade produkter och material.
Eleven utför i samråd med handledare reparationer, service och underhåll på system och installationer.
Under arbetets gång och när arbetet är utfört gör eleven i samråd med handledare kontroller.
Eleven värderar också med enkla omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder.
C
Eleven ger exempel på, och redogör utförligt utifrån dessa för, nya och beprövade produkter och material.
Eleven utför efter samråd med handledare reparationer, service och underhåll på system och installationer.
Under arbetets gång och när arbetet är utfört gör eleven efter samråd med handledare kontroller.
Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder.
A
Eleven ger exempel på, och redogör utförligt och nyanserat utifrån dessa för, nya och beprövade produkter och material.
Eleven utför efter samråd med handledare reparationer, service och underhåll på system och installationer.
Under arbetets gång och när arbetet är utfört gör eleven efter samråd med handledare kontroller.
Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder.
E
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
C
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
A
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."