Information och kommunikation 1

kurs
Kurskod
INFINF01
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen information och kommunikation 1 relaterar till syftet med ämnet information och kommunikation, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen information och kommunikation 1.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen information och kommunikation 1.

E
Eleven redogör översiktligt för faktorer som påverkar kommunikation mellan människor samt beskriver översiktligt vad som kännetecknar effektiv och målgruppsanpassad kommunikation i yrkessammanhang.
C
Eleven redogör utförligt för faktorer som påverkar kommunikation mellan människor samt beskriver utförligt vad som kännetecknar effektiv och målgruppsanpassad kommunikation i yrkessammanhang.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för faktorer som påverkar kommunikation mellan människor samt beskriver utförligt och nyanserat vad som kännetecknar effektiv och målgruppsanpassad kommunikation i yrkessammanhang.
E
Eleven söker information med viss säkerhet samt värderar och granskar informationen kritiskt och gör en enkel bedömning av informationens tillförlitlighet.
C
Eleven söker information med viss säkerhet samt värderar och granskar informationen kritiskt och gör en välgrundad bedömning av informationens tillförlitlighet.
A
Eleven söker information med säkerhet samt värderar och granskar informationen kritiskt och gör en välgrundad och nyanserad bedömning av informationens tillförlitlighet.
E
Eleven planerar, organiserar och utför, i samråd med handledare, arbetsuppgifter inom information och kommunikation med hjälp av relevanta programvaror och adekvat teknik samt med anpassning till målgrupp och syfte.
Dessutom gör eleven med viss säkerhet målgruppsanpassade presentationer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
C
Eleven planerar, organiserar och utför, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter inom information och kommunikation med hjälp av relevanta programvaror samt med anpassning till målgrupp och syfte.
Dessutom gör eleven målgruppsanpassade muntliga och skriftliga presentationer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
A
Eleven planerar, organiserar och utför, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter inom information och kommunikation med hjälp av relevanta programvaror samt med anpassning till målgrupp och syfte.
Dessutom gör eleven målgruppsanpassade muntliga och skriftliga presentationer.
Resultatet av arbetet är gott.
E
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt, säkert och miljöanpassat.
C
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt, säkert och miljöanpassat.
A
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt, säkert och miljöanpassat.
E
Eleven utvärderar, med hjälp av relevanta metoder, resultatet av sitt arbete med enkla omdömen.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet både internt och externt.
C
Eleven utvärderar, med hjälp av relevanta metoder, resultatet av sitt arbete med nyanserade omdömen.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet både internt och externt.
A
Eleven utvärderar, med hjälp av relevanta metoder, resultatet av sitt arbete med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med säkerhet både internt och externt.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."