Information och kommunikation 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen information och kommunikation 1 relaterar till syftet med ämnet information och kommunikation, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om effektiv och målgruppsanpassad kommunikation.
- Förmåga att söka, värdera och kritiskt granska information.
- Förmåga att planera, organisera och utföra informations- och kommunikationsuppgifter muntligt och skriftligt samt förmåga att använda programvaror för kommunikation.
- Kunskaper om relevanta lagar och andra bestämmelser inom området information och kommunikation.
- Förmåga att arbeta på ett ergonomiskt, säkert och miljöanpassat sätt.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultatet av arbetet.
- Förmåga att samverka med andra inom yrkessammanhanget och kommunicera både internt och externt.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen information och kommunikation 1.
- Grundläggande kommunikationsvetenskapliga metoder och teorier om hur människor interagerar och kommunicerar i olika sammanhang, däribland envägskommunikation, tvåvägskommunikation och intermedialitet.
- Hur sociala och kulturella förhållanden påverkar människors interaktion och kommunikation.
- Sociala medier och hur de används för att sprida och kommunicera information.
- Strategier för att skapa effektiv kommunikation med anpassning till olika målgruppers behov och beteenden, till olika mål och syften med kommunikationen samt till olika kommunikationskanaler.
- Analys av budskapsinnehåll, språk och gestaltning i kommunikation som är riktad mot en viss målgrupp.
- Metoder och tekniker för att underlätta och utveckla informationssökning, däribland digitala söktjänster samt kritisk granskning av information.
- Planering, organisering och genomförande av enkla informationsinsatser med anpassning till målgrupp, kommunikationskanal och kommunikationens syfte.
- Metoder och tekniker för att göra muntliga och skriftliga presentationer i yrkessammanhang anpassade till målgrupp, syfte och sammanhang, till exempel bransch-, produkt- eller företagspresentationer.
- Vanliga program för kommunikation, informationssökning, text- och bildbehandling, kalkylering och layout.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller information och kommunikation.
- Ergonomi och arbetsmiljö, vikten av arbetsplatsens utformning samt fysiska och psykosociala arbetsmiljöfrågor inom området.
- Metoder för att utvärdera hur effektiv en kommunikationsinsats har varit i relation till målet med insatsen.
- Interaktion och kommunikation i olika kund- och servicesituationer.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen information och kommunikation 1.
Eleven redogör översiktligt för faktorer som påverkar kommunikation mellan människor samt beskriver översiktligt vad som kännetecknar effektiv och målgruppsanpassad kommunikation i yrkessammanhang.
Eleven redogör utförligt för faktorer som påverkar kommunikation mellan människor samt beskriver utförligt vad som kännetecknar effektiv och målgruppsanpassad kommunikation i yrkessammanhang.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för faktorer som påverkar kommunikation mellan människor samt beskriver utförligt och nyanserat vad som kännetecknar effektiv och målgruppsanpassad kommunikation i yrkessammanhang.
Eleven söker information med viss säkerhet samt värderar och granskar informationen kritiskt och gör en enkel bedömning av informationens tillförlitlighet.
Eleven söker information med viss säkerhet samt värderar och granskar informationen kritiskt och gör en välgrundad bedömning av informationens tillförlitlighet.
Eleven söker information med säkerhet samt värderar och granskar informationen kritiskt och gör en välgrundad och nyanserad bedömning av informationens tillförlitlighet.
Eleven planerar, organiserar och utför, i samråd med handledare, arbetsuppgifter inom information och kommunikation med hjälp av relevanta programvaror och adekvat teknik samt med anpassning till målgrupp och syfte.
Dessutom gör eleven med viss säkerhet målgruppsanpassade presentationer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven planerar, organiserar och utför, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter inom information och kommunikation med hjälp av relevanta programvaror samt med anpassning till målgrupp och syfte.
Dessutom gör eleven målgruppsanpassade muntliga och skriftliga presentationer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven planerar, organiserar och utför, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter inom information och kommunikation med hjälp av relevanta programvaror samt med anpassning till målgrupp och syfte.
Dessutom gör eleven målgruppsanpassade muntliga och skriftliga presentationer.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt, säkert och miljöanpassat.
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt, säkert och miljöanpassat.
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt, säkert och miljöanpassat.
Eleven utvärderar, med hjälp av relevanta metoder, resultatet av sitt arbete med enkla omdömen.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet både internt och externt.
Eleven utvärderar, med hjälp av relevanta metoder, resultatet av sitt arbete med nyanserade omdömen.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet både internt och externt.
Eleven utvärderar, med hjälp av relevanta metoder, resultatet av sitt arbete med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med säkerhet både internt och externt.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."