Information och kommunikation 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen information och kommunikation 2 relaterar till syftet med ämnet information och kommunikation, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om effektiv och målgruppsanpassad kommunikation.
- Förmåga att söka, värdera och kritiskt granska information.
- Förmåga att planera, organisera och utföra informations- och kommunikationsuppgifter muntligt och skriftligt samt förmåga att använda programvaror för kommunikation.
- Kunskaper om relevanta lagar och andra bestämmelser inom området information och kommunikation.
- Förmåga att arbeta på ett ergonomiskt, säkert och miljöanpassat sätt.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultatet av arbetet.
- Förmåga att samverka med andra inom yrkessammanhanget och kommunicera både internt och externt.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen information och kommunikation 2.
- Olika mediers funktion och uppbyggnad samt hur olika medier används för information och kommunikation i olika sammanhang och situationer.
- Digitala plattformar för kommunikation mellan olika användare samt hur dessa kan användas för att kommunicera med hjälp av text, bild, film eller ljud.
- Digitala programvaror och verktyg för att söka, presentera och hantera information, däribland affärssystem för styrning och administration samt kalkyl-, logistik-, redovisnings-, och faktureringsprogram.
- Databaser: hur de upprättas, används och underhålls.
- Datalagring och datasäkerhet: risker för personlig integritet, risker för dataintrång till exempel hackerattacker och virus samt risker för företag och organisationer om datasäkerhetsregler inte följs till exempel avseende lösenordshantering och användning av molntjänster.
- Elektroniska portföljer och hur de kan användas, däribland elektronisk dagbok eller loggbok.
- Vanliga digitala program, verktyg och applikationer som används för bland annat kommunikation, text- och bildbehandling, registerhantering, kalkylering och layout.
- Informationssökning till exempel via olika digitala söktjänster samt kritisk granskning av information.
- Planering, organisering och genomförande av informationsinsatser med anpassning till målgrupp, kommunikationskanal och kommunikationens syfte.
- Layout, framställning och distribution av dokument, till exempel reklamblad och instruktioner.
- Webbaserade marknadsundersökningar inom försäljning och service.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller information och kommunikation.
- Ergonomiska och miljömedvetna arbetssätt i samband med arbetsuppgifter inom information och kommunikation.
- Metoder för att utvärdera arbetsuppgifter inom information och kommunikation.
- Kundorienterad och serviceinriktad interaktion och kommunikation.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen information och kommunikation 2.
Eleven beskriver översiktligt hur medier och digitala plattformar kan användas som kommunikationsmedel i olika situationer samt hur digitala programvaror och verktyg kan användas för att söka, presentera och hantera information.
Eleven beskriver översiktligt hur databaser upprättas, används och underhålls samt redogör översiktligt för risker med datalagring och digitala tjänster.
Eleven beskriver utförligt hur medier och digitala plattformar kan användas som kommunikationsmedel i olika situationer samt hur digitala programvaror och verktyg kan användas för att söka, presentera och hantera information.
Eleven beskriver utförligt hur databaser upprättas, används och underhålls samt redogör utförligt för risker med datalagring och digitala tjänster.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur medier och digitala plattformar kan användas som kommunikationsmedel i olika situationer samt hur digitala programvaror och verktyg kan användas för att söka, presentera och hantera information.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur databaser upprättas, används och underhålls samt redogör utförligt och nyanserat för risker med datalagring och digitala tjänster.
Eleven söker information med viss säkerhet samt värderar och granskar informationen kritiskt och avger en enkel bedömning av informationens tillförlitlighet.
Eleven söker information med viss säkerhet samt värderar och granskar informationen kritiskt och avger en välgrundad bedömning av informationens tillförlitlighet.
Eleven söker information med säkerhet samt värderar och granskar informationen kritiskt och avger en välgrundad och nyanserad bedömning av informationens tillförlitlighet.
Eleven planerar, organiserar och utför, i samråd med handledare, arbetsuppgifter inom information och kommunikation med hjälp av relevanta programvaror, verktyg och applikationer.
Vidare genomför eleven enkla webbaserade marknadsundersökningar inom försäljning och service.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven planerar, organiserar och utför, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter inom information och kommunikation med hjälp av relevanta programvaror, verktyg och applikationer.
Vidare genomför eleven enkla webbaserade marknadsundersökningar inom försäljning och service.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven planerar, organiserar och utför, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter inom information och kommunikation med hjälp av relevanta programvaror, verktyg och applikationer.
Vidare genomför eleven enkla webbaserade marknadsundersökningar inom försäljning och service.
Resultatet av arbetet är gott.
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt, säkert och miljöanpassat.
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt, säkert och miljöanpassat.
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt, säkert och miljöanpassat.
Eleven utvärderar, med hjälp av relevanta metoder, resultatet av arbetet med enkla omdömen.
Eleven utvärderar, med hjälp av relevanta metoder, arbetsuppgifter inom information och kommunikation och resultatet av arbetet med nyanserade omdömen.
Eleven utvärderar, med hjälp av relevanta metoder, resultatet av arbetet med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet både internt och externt.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet både internt och externt.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med säkerhet både internt och externt.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."