Inköp 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen inköp 1 relaterar till syftet med ämnet inköp och logistik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om inköp och internationell handel.
- Kunskaper om varuhantering, varans väg och olika led i försörjningskedjan.
- Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter inom inköps-, logistik-, transport och speditionsområdet samt att lösa problem.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom inköps- och logistikområdet.
- Förmåga att göra olika ekonomiska beräkningar inom inköp och logistik.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
- Kunskaper om arbetsmiljöfrågor och frågor om hållbar utveckling.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen inköp 1.
- Inköpsarbete och inköpsteknik, betydelsen av en inköpsprocess.
- Inköpsarbete i olika typer av företag, till exempel i små och stora företag och i import- och exportföretag.
- Leverantörsrelationer och metoder för att finna och bedöma olika leverantörer nationellt.
- Import och internationell handel samt internationella handelsregler, till exempel incoterms.
- Sortimentsfrågor, hur ett sortiment sätts samman och bedöms.
- Varuhantering, lagerkontroll och inventering.
- Lagar och andra bestämmelser inom området.
- Prissättnings- och lönsamhetskalkyler inom olika led, till exempel prissättning och kalkyler i butiksledet.
- Arbetsmiljö och ergonomi.
- Socialt ansvarstagande och rättvis handel samt betydelsen av verksamhetens roll inom hållbar utveckling och global rättvisa.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen inköp 1.
Eleven redogör översiktligt för hur grundläggande inköpsarbete planeras och utförs samt värderar med enkla omdömen olika inköpstekniker.
Eleven redogör också översiktligt för import och internationell handel samt hur ett sortiment planeras och sätts samman.
Dessutom redogör eleven översiktligt för logistikarbete och varuhanteringens betydelse för försörjningskedjan.
Eleven redogör utförligt för hur grundläggande inköpsarbete planeras och utförs samt värderar med enkla omdömen olika inköpstekniker.
Eleven redogör också utförligt för import och internationell handel samt hur ett sortiment planeras och sätts samman.
Dessutom redogör eleven utförligt för logistikarbete och varuhanteringens betydelse för försörjningskedjan.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur grundläggande inköpsarbete planeras och utförs samt värderar med nyanserade omdömen olika inköpstekniker.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för import och internationell handel samt hur ett sortiment planeras och sätts samman.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för logistikarbete och varuhanteringens betydelse för försörjningskedjan.
Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare grundläggande arbetsuppgifter inom inköpsområdet enligt gällande lagar och andra bestämmelser.
Dessutom gör eleven i samråd med handledare enkla prissättningskalkyler och ekonomiska beräkningar.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare grundläggande arbetsuppgifter inom inköpsområdet enligt gällande lagar och andra bestämmelser.
Eleven genomför arbetet på ett välorganiserat sätt.
Dessutom gör eleven efter samråd med handledare enkla prissättningskalkyler och ekonomiska beräkningar.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare grundläggande arbetsuppgifter inom inköpsområdet enligt gällande lagar och andra bestämmelser.
Eleven genomför arbetet på ett välorganiserat sätt samt tar egna initiativ i arbetet.
Dessutom gör eleven efter samråd med handledare enkla prissättningskalkyler och ekonomiska beräkningar.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven redogör översiktligt för arbetsmiljöfrågor.
Dessutom diskuterar eleven översiktligt inköpsfrågor utifrån socialt ansvarstagande, rättvis handel och hållbar utveckling.
Eleven redogör utförligt för arbetsmiljöfrågor.
Dessutom diskuterar eleven utförligt inköpsfrågor utifrån socialt ansvarstagande, rättvis handel och hållbar utveckling.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsmiljöfrågor.
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat inköpsfrågor.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."