Logistik 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen logistik 1 relaterar till syftet med ämnet inköp och logistik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om inköp och internationell handel.
- Kunskaper om logistik, logistiska samband och olika logistikstrategier.
- Kunskaper om varuhantering, varans väg och olika led i försörjningskedjan.
- Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter inom inköps-, logistik-, transport och speditionsområdet samt att lösa problem.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom inköps- och logistikområdet.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
- Kunskaper om arbetsmiljöfrågor och frågor om hållbar utveckling.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen logistik 1.
- Logistikens roll i företaget.
- Praktiskt logistik-, lager- och inköpsarbete samt organisering av lager, struktur, utrustning, plockmetoder och arbetsorganisation.
- Lagerfunktioner, lagerhållning och lagrets olika avdelningar och arbetsuppgifter.
- Logistikens utveckling.
- Varans väg från producent till konsument.
- Varudistribution och distributionssystem.
- Leveransprocessen, leveransbevakning och kvalitet.
- Värdeskapande i försörjningskedjan.
- Lagar och andra bestämmelser.
- Arbetsmiljö och ergonomi.
- Miljö- och resurshushållningsfrågor.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen logistik 1.
Eleven redogör översiktligt för hur grundläggande logistikarbete planeras och utförs samt värderar med enkla omdömen olika logistikstrategier.
Dessutom beskriver eleven översiktligt logistikens utveckling samt redogör översiktligt för hur försörjningskedjan fungerar från tillverkare till konsument.
Eleven redogör utförligt för hur grundläggande logistikarbete planeras och utförs samt värderar med enkla omdömen olika logistikstrategier.
Dessutom beskriver eleven utförligt logistikens utveckling samt redogör utförligt för hur försörjningskedjan fungerar från tillverkare till konsument.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur grundläggande logistikarbete planeras och utförs samt värderar med nyanserade omdömen olika logistikstrategier.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat logistikens utveckling samt redogör utförligt och nyanserat för hur försörjningskedjan fungerar från tillverkare till konsument.
Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare grundläggande arbetsuppgifter inom logistikområdet enligt gällande lagar och andra bestämmelser.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare grundläggande arbetsuppgifter inom logistikområdet enligt gällande lagar och andra bestämmelser.
Eleven genomför arbetet på ett välorganiserat sätt.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare grundläggande arbetsuppgifter inom logistikområdet enligt gällande lagar och andra bestämmelser.
Eleven genomför arbetet på ett välorganiserat sätt samt tar egna initiativ i arbetet.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven redogör översiktligt för arbetsmiljöfrågor.
Dessutom diskuterar eleven översiktligt logistikfrågor utifrån miljö- och resurshushållning.
Eleven redogör utförligt för arbetsmiljöfrågor.
Dessutom diskuterar eleven utförligt logistikfrågor utifrån miljö- och resurshushållning.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsmiljöfrågor.
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat logistikfrågor utifrån miljö- och resurshushållning.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."