Transport och spedition
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen transport och spedition relaterar till syftet med ämnet inköp och logistik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om inköp och internationell handel.
- Kunskaper om logistik, logistiska samband och olika logistikstrategier.
- Kunskaper om transporter och spedition.
- Kunskaper om varuhantering, varans väg och olika led i försörjningskedjan.
- Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter inom inköps-, logistik-, transport och speditionsområdet samt att lösa problem.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom inköps- och logistikområdet.
- Förmåga att göra olika ekonomiska beräkningar inom inköp och logistik.
- Förmåga att beräkna kostnader för och värdera olika transportalternativ.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen transport och spedition.
- Köp och försäljning av olika transportlösningar.
- Transportbranschens utveckling och struktur.
- Frakt- och transportlösningar.
- Distributionssystem och ruttplanering.
- Internationella transporter.
- Roller och arbetsuppgifter i transport- och speditionsbranschen, till exempel speditör eller transportplanerare på ett åkeri eller transportföretag.
- Materialadministration och miljöfrågor.
- Dokument- och informationshantering.
- Lagar, försäkringsvillkor och ansvarsregler.
- Kalkyler och fraktofferter.
- Transporter och varudistribution i miljö- och resursperspektiv.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen transport och spedition.
Eleven redogör översiktligt för hur köp och försäljning av frakt- och transportlösningar kan genomföras samt värderar med enkla omdömen olika transportlösningar.
Dessutom redogör eleven översiktligt för transportbranschens utveckling och struktur och de arbetsuppgifter och yrken som finns inom branschen.
Eleven redogör utförligt för hur köp och försäljning av frakt- och transportlösningar kan genomföras samt värderar med enkla omdömen olika transportlösningar.
Dessutom redogör eleven översiktligt för transportbranschens utveckling och struktur och de arbetsuppgifter och yrken som finns inom branschen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur köp och försäljning av frakt- och transportlösningar kan genomföras samt värderar med nyanserade omdömen olika transportlösningar.
Dessutom redogör eleven översiktligt för transportbranschens utveckling och struktur och de arbetsuppgifter och yrken som finns inom branschen.
Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom transport- och speditionsområdet enligt gällande lagar och andra bestämmelser.
Dessutom beräknar eleven i samråd med handledarekostnader för olika frakt- och transportlösningar.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom transport- och speditionsområdet enligt gällande lagar och andra bestämmelser.
Dessutom beräknar eleven efter samråd med handledare kostnader för olika frakt- och transportlösningar.
Eleven genomför arbetet på ett välorganiserat sätt.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom transport- och speditionsområdet enligt gällande lagar och andra bestämmelser.
Dessutom beräknar eleven efter samråd med handledare kostnader för olika frakt- och transportlösningar och föreslår utifrån det olika transportalternativ.
Eleven genomför arbetet på ett välorganiserat sätt samt tar egna initiativ i arbetet.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven redogör översiktligt för arbetsmiljöfrågor.
Dessutom diskuterar eleven översiktligt transport- och speditionsfrågor utifrån rättvis handel och hållbar utveckling.
Eleven redogör utförligt för arbetsmiljöfrågor.
Dessutom diskuterar eleven utförligt transport- och speditionsfrågor utifrån rättvis handel och hållbar utveckling.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsmiljöfrågor.
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat transport- och speditionsfrågor utifrån rättvis handel och hållbar utveckling.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."