Industriell design 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen industriell design 1 relaterar till syftet med ämnet industriell design, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om samhällets olika behov av och förutsättningar för design och tillverkning av industriella produkter såväl historiskt som i nutid.
- Kunskaper om den industriella designprocessen i allmänhet och om industriell designs kriterier i synnerhet samt förmåga att genomföra en industriell designprocess.
- Förmåga att översätta ett praktiskt problem och formulera lämpliga designkriterier som resulterar i ett industriellt anpassat designförslag.
- Förmåga att analysera, värdera och prioritera olika aspekter och kriterier inom industriell design och kunna motivera dessa val.
- Förmåga att skapa, visualisera, presentera och dokumentera designförslag med både manuella metoder och digitala verktyg i både 2D och 3D, såväl muntligt som skriftligt.
- Kunskaper om gränssnittet mellan design och produktion i datoriserade miljöer och förståelse av datoriserad produktionsmiljö.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen industriell design 1.
- Industriell designs roll - historiskt, samhälleligt, tekniskt och ekonomiskt.
- Den industriella designprocessens olika delar från problemformulering, funktionsanalys, kravspecifikation, faktainsamling, idégenerering, skiss, modellarbete och analys till presentation och utvärdering.
- Planering, strukturering och genomförande av designprojekt.
- Professionell projektarbetsmetodik, till exempel projektplan, loggbok, val av metod och redovisningsform.
- Designens påverkan på konstruktion av produkter, till exempel estetik, hållfasthet, funktion och kvalitetskrav.
- Normer, standarder och bestämmelser som gäller konstruktion, till exempel miljöhänsyn, ergonomi och säkerhet.
- Analoga och virtuella gestaltningssätt för två- och tredimensionell visualisering av idéer, till exempel ritning, skiss och modeller.
- Metoder för beredning av tillverkningsritningar.
- Dokumentation, redovisning och presentation av eget arbete och resultat med termer och begrepp som är relevanta.
- Tekniker för framtagande av modeller och prototyper.
- Grundläggande materialegenskaper samt materialets betydelse för produkters kvalitet, tillverkning och destruktion, alternativt återvinning och för materialet relevant färg- och formlära.
- Introduktion i produktionstekniska förutsättningar och industriella produktionsmetoder.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen industriell design 1.
Eleven redogör övergripande för industriell designs betydelse ur flera perspektiv såväl historiskt som i nutid.
Eleven resonerar övergripande om den industriella designprocessen och de kriterier som industriell design ska ta hänsyn till.
Eleven redogör utförligt för industriell designs betydelse ur flera perspektiv såväl historiskt som i nutid.
Eleven resonerar övergripande om den industriella designprocessen och de kriterier som industriell design ska ta hänsyn till.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för industriell designs betydelse ur flera perspektiv såväl historiskt som i nutid.
Eleven resonerar utförligt och nyanserat om den industriella designprocessen och de kriterier som industriell design ska ta hänsyn.
Eleven genomför efter samråd en industriell designprocess, arbetar med säkerhet teambaserat i industriella projekt med kreativa och problemlösande arbetsmetoder samt utvärderar med säkerhet den egna processen och hur den påverkar projektets slutresultat.
Eleven genomför självständigt efter samråd en industriell designprocess, arbetar med god säkerhet teambaserat i industriella projekt med kreativa och problemlösande arbetsmetoder och utvärderar med god säkerhet den egna processen och hur den påverkar projektets slutresultat.
Eleven genomför självständigt en industriell designprocess, arbetar med mycket god säkerhet teambaserat i industriella projekt med kreativa och problemlösande arbetsmetoder och utvärderar med mycket god säkerhet den egna processen och hur den påverkar projektets slutresultat.
Eleven formulerar efter samråd med handledare designkriterier och föreslår välgrundade lösningar och industriellt anpassade designförslag på bekanta problemställningar som eleven därefter analyserar, värderar och prioriterar med välgrundade omdömen.
Eleven formulerar självständigt efter samråd med handledare designkriterier och föreslår välgrundade och nyanserade lösningar och industriellt anpassade designförslag på i huvudsak bekanta, men även obekanta, problemställningar som eleven därefter analyserar, värderar och prioriterar med välgrundade omdömen.
Eleven formulerar självständigt designkriterier och föreslår välgrundade och nyanserade lösningar och industriellt anpassade designförslag på både bekanta och obekanta problemställningar som eleven därefter analyserar, värderar och prioriterar med välgrundade och nyanserade omdömen.
Eleven skapar och visualiserar med säkerhet några förslag manuellt och digitalt samt presenterar dem med säkerhet muntligt och skriftligt för olika målgrupper.
Eleven väljer efter samråd med handledare material och industriell produktionsmetod för den produkt som ska tillverkas.
Eleven skapar och visualiserar med god säkerhet några förslag manuellt och digitalt samt presenterar dem med god säkerhet muntligt och skriftligt för olika målgrupper.
Eleven väljer självständigt efter samråd med handledare material och industriell produktionsmetod för den produkt som ska tillverkas.
Eleven skapar och visualiserar med mycket god säkerhet några förslag manuellt och digitalt samt presenterar dem med mycket god säkerhet muntligt och skriftligt för olika målgrupper.
Eleven ger även förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven väljer självständigt material och industriell produktionsmetod för den produkt som ska tillverkas.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."