Industriell design 2

kurs
Kurskod
INLIND32
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen industriell design 2 relaterar till syftet med ämnet industriell design, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen industriell design 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen industriell design 2.

E
Eleven resonerar övergripande om gränssnittet mellan design och produktion och drar med säkerhet slutsatser om vilken industriell produktionsmetod och vilket material som ska användas för den produkt som ska tillverkas.
C
Eleven resonerar utförligt för gränssnittet mellan design och produktion och drar med god säkerhet slutsatser om vilken industriell produktionsmetod och vilket material som ska användas för den produkt som ska tillverkas.
A
Eleven resonerar utförligt och nyanserat för gränssnittet mellan design och produktion och drar med mycket god säkerhet slutsatser om vilken industriell produktionsmetod och vilket material som ska användas för den produkt som ska tillverkas.
E
Eleven arbetar med säkerhet teambaserat i industriella projekt med kreativa och problemlösande arbetsmetoder och utvärderar med säkerhet den egna processen och hur den påverkar projektets slutresultat.
C
Eleven arbetar med god säkerhet teambaserat i industriella projekt med kreativa och problemlösande arbetsmetoder och utvärderar med god säkerhet den egna processen och hur den påverkar projektets slutresultat.
A
Eleven arbetar med mycket god säkerhet teambaserat i industriella projekt med kreativa och problemlösande arbetsmetoder och utvärderar självständigt den egna processen och hur den påverkar projektets slutresultat.
Eleven ger även förslag på hur arbetet kan förbättras.
E
Eleven formulerar efter samråd med handledare designkriterier och föreslår välgrundade lösningar och industriellt anpassade designförslag på bekanta problemställningar som eleven därefter analyserar, värderar och prioriterar med välgrundade omdömen.
C
Eleven formulerar självständigt efter samråd med handledare designkriterier och föreslår välgrundade lösningar och industriellt anpassade designförslag på i huvudsak bekanta, men även obekanta, problemställningar som eleven därefter analyserar, värderar och prioriterar med välgrundade omdömen.
A
Eleven formulerar självständigt designkriterier och föreslår välgrundade och nyanserade lösningar och industriellt anpassade designförslag på både bekanta och obekanta problemställningar som eleven därefter analyserar, värderar och prioriterar med välgrundade och nyanserade omdömen.
E
Eleven skapar och visualiserar med säkerhet några förslag manuellt och digitalt och presenterar dem med säkerhet muntligt och skriftligt för olika målgrupper.
Eleven realiserar dessutom efter samråd med handledare förslagen till prototyper och modeller där funktioner kan simuleras och testas med tillfredsställande resultat.
C
Eleven skapar och visualiserar med god säkerhet några förslag manuellt och digitalt och presenterar dem med god säkerhet muntligt och skriftligt för olika målgrupper.
Eleven realiserar dessutom självständigt efter samråd med handledare förslagen till prototyper och modeller där funktioner kan simuleras och testas med tillfredsställande resultat.
A
Eleven skapar och visualiserar med mycket god säkerhet några förslag både manuellt och digitalt och presenterar dem med mycket god säkerhet muntligt och skriftligt för olika målgrupper.
Eleven realiserar dessutom självständigt förslagen till prototyper och modeller där funktioner kan simuleras och testas med gott resultat.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."