Industriella produktionsmetoder 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen industriella produktionsmetoder 2 relaterar till syftet med ämnet industriella produktionsmetoder, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att läsa och tolka produktionsunderlag, planera, bereda och organisera en industriprodukts produktionsmetod och produktionsprocess samt att programmera för datorstyrd produktion.
- Kunskaper om olika moderna industriella produktionsmetoder samt förmåga att välja rätt metod i förhållande till den produkt som ska tillverkas och den produktionsutrustning som står till förfogande.
- Kunskaper om hur och varför produktionsutrustning kopplas samman till produktionslinjer.
- Kunskaper om säkerhetsrisker i vald produktionsmetod och om hur risker minimeras.
- Förmåga att mäta, bedöma, dokumentera, värdera och analysera kvaliteten av vald produktionsmetod.
- Förmåga att på ett strukturerat sätt lösa produktionstekniska problem samt att kunna utföra relevanta kalkyler och beräkningar i samband med förbättringsförslag.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen industriella produktionsmetoder 2.
- Tolkning av mönster- och ritningsunderlag.
- Relevanta termer och begrepp.
- Effektivisering och optimering av inställningar på produktionsutrustning, kringutrustning och maskiner.
- Teknisk beskrivning, funktionskontroll och mätning av produktionsutrustning och kringutrustning.
- Beräkningar och modeller för planering och optimering av produktionsprocessen för minimering av förluster.
- Planering och beredning för produktion av produkter som kräver mer än en produktionsmetod.
- Programmering, produktionsförberedelse och justeringar. Justeringar i program och maskininställningar samt produktionsarbete i datorstyrd utrustning enligt angivna kvalitetskrav.
- Föreskrifter för arbetsmiljö samt person- och maskinsäkerhet.
- Mätningar, bedömningar och dokumentation av kvaliteten på utfört arbete.
- Metod för att göra riskanalys och tillhörande riskbedömning och betydelsen av dessa för organisation och genomförande av arbetet.
- Val av utrustning, verktyg och teknik för optimalt produktionsresultat och förbättrad produktionsekonomi.
- Organisation av arbetsplatser.
- Dimensionering, tekniska beräkningar och materialberäkningar.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen industriella produktionsmetoder 2.
Eleven läser och tolkar med säkerhet produktionsunderlag och genomför efter samråd med handledare ett producerande arbete inom vald industriell produktionsmetod.
Eleven resonerar övergripande om olika moderna produktionsmetoder och deras användningsområden.
Eleven läser och tolkar med god säkerhet produktionsunderlag och genomför självständigt efter samråd med handledare ett producerande arbete inom vald industriell produktionsmetod.
Eleven resonerar utförligt för olika moderna produktionsmetoder och deras användningsområden.
Eleven läser och tolkar med mycket god säkerhet produktionsunderlag och genomför självständigt ett producerande arbete inom vald industriell produktionsmetod.
Eleven resonerar utförligt och nyanserat för olika moderna produktionsmetoder och deras användningsområden.
Eleven planerar, bereder och organiserar efter samråd med handledare en industriell produktionsmetod och redogör övergripande för hur olika metoder kombineras till en produktionslinje för en produkt.
Eleven kan med säkerhet planera och organisera programmering, simulering, testning och optimering av datorstyrd produktionsutrustning.
Eleven planerar, bereder och organiserar självständigt efter samråd med handledare en industriell produktionsmetod och redogör utförligt för hur olika metoder kombineras till en produktionslinje för en produkt.
Eleven kan med god säkerhet planera och organisera programmering, simulering, testning och optimering av datorstyrd produktionsutrustning.
Eleven planerar, bereder och organiserar självständigt en industriell produktionsmetod och redogör utförligt och nyanserat för hur olika metoder kombineras till en produktionslinje för en produkt.
Eleven kan med mycket god säkerhet planera och organisera programmering, simulering, testning och optimering av datorstyrd produktionsutrustning.
Eleven redogör för gällande arbetsmiljölagar, säkerhetsrisker, hur risker minimeras och gör efter samråd med handledare en riskanalys.
Eleven redogör för gällande arbetsmiljölagar, säkerhetsrisker, hur risker minimeras och kan självständigt efter samråd med handledare göra en riskanalys.
Eleven redogör för gällande arbetsmiljölagar, säkerhetsrisker, hur risker minimeras och kan självständigt göra en riskanalys.
Eleven redogör övergripande för olika metoder och arbetssätt, löser efter samråd med handledare produktionstekniska problem och föreslår med säkerhet förbättringar inom vald produktionsmetod.
Eleven redogör utförligt för olika metoder och arbetssätt, löser självständigt efter samråd med handledare produktionstekniska problem och föreslår med god säkerhet förbättringar inom vald produktionsmetod.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika metoder och arbetssätt, löser självständigt produktionstekniska problem och föreslår med mycket god säkerhet förbättringar inom vald produktionsmetod.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."