Industriella produktionsmetoder 3
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen industriella produktionsmetoder 3 relaterar till syftet med ämnet industriella produktionsmetoder, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om hur material genom olika produktionsmetoder förädlas till en färdig produkt.
- Förmåga att läsa och tolka produktionsunderlag, planera, bereda och organisera en industriprodukts produktionsmetod och produktionsprocess samt att programmera för datorstyrd produktion.
- Kunskaper om säkerhetsrisker i vald produktionsmetod och om hur risker minimeras.
- Förmåga att mäta, bedöma, dokumentera, värdera och analysera kvaliteten av vald produktionsmetod.
- Förmåga att på ett strukturerat sätt lösa produktionstekniska problem samt att kunna utföra relevanta kalkyler och beräkningar i samband med förbättringsförslag.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen industriella produktionsmetoder 3.
- Produktionsunderlag och komplexa program.
- Begrepp, metoder och tekniker för produktionsutrustning och kringutrustning samt specialiserad teknisk beskrivning av produktionsutrustning och kringutrustning.
- Automatiska metoder för optimering med modern mätutrustning.
- Dimensionering av material samt tekniska och ekonomiska beräkningar.
- Produktionstekniska åtgärder för förbättrad produktionsekonomi med koppling till val av utrustning, verktyg och teknik.
- Materialtekniska egenskaper och introduktion till aktuell forskning och utveckling inom material- och produktionsmetodområdet.
- Laborativa materialförsök, förstörande och icke förstörande provning och eventuella alternativa material i produktionen.
- Lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, systematiskt arbetsmiljöarbete samt säkerhetsföreskrifter och deras betydelse för organisation och arbetets genomförande.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen industriella produktionsmetoder 3.
Eleven använder med säkerhet produktionsunderlag för att planera, bereda och organisera ett producerande arbete i vald industriell produktionsmetod.
Dessutom programmerar, simulerar, testar och optimerar eleven med säkerhet datorstyrd produktionsutrustning.
Eleven använder med god säkerhet produktionsunderlag för att planera, bereda och organisera ett producerande arbete i vald industriell produktionsmetod.
Dessutom programmerar, simulerar, testar och optimerar eleven med god säkerhet datorstyrd produktionsutrustning.
Eleven använder med mycket god säkerhet produktionsunderlag för att planera, bereda och organisera ett producerande arbete i vald industriell produktionsmetod.
Dessutom programmerar, simulerar, testar och optimerar eleven med mycket god säkerhet datorstyrd produktionsutrustning.
Eleven använder efter samråd med handledare sina kunskaper om olika metoder och arbetssätt, löser med säkerhet produktionstekniska problem och föreslår efter samråd med handledare förbättringar inom vald produktionsmetod.
I planeringen och genomförandet använder eleven arbetsmiljölagar och säkerhetsföreskrifter.
Eleven använder självständigt efter samråd med handledare sina kunskaper om olika metoder och arbetssätt, löser med god säkerhet produktionstekniska problem och föreslår självständigt efter samråd med handledare förbättringar inom vald produktionsmetod.
I planering och genomförande använder sig eleven av arbetsmiljölagar och säkerhetsföreskrifter.
Eleven använder självständigt sina kunskaper om olika metoder och arbetssätt, löser med mycket god säkerhet produktionstekniska problem och föreslår självständigt förbättringar inom vald produktionsmetod.
I planering och genomförande använder sig eleven av arbetsmiljölagar och säkerhetsföreskrifter.
Eleven genomför efter samråd med handledare olika typer av tester och prov för materialval.
Eleven dokumenterar med säkerhet såväl tester som resultat och ger förslag på förbättringar.
Eleven genomför självständigt efter samråd med handledare olika typer av tester och prov för materialval.
Eleven dokumenterar med god säkerhet såväl tester som resultat och ger förslag på förbättringar.
Eleven genomför självständigt olika typer av tester och prov för materialval.
Eleven dokumenterar med mycket god säkerhet såväl tester som resultat och ger förslag på förbättringar.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."