Elinstallationer
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen elinstallationer relaterar till syftet med ämnet installationsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika elinstallationer.
- Färdigheter i att planera och genomföra arbetet utifrån lagar och andra bestämmelser samt standarder inom området.
- Förmåga att arbeta på ett säkert sätt samt använda verktyg och andra hjälpmedel på ett säkert sätt.
- Förmåga att kontrollera och driftsätta elinstallationer på ett säkert och yrkesmässigt sätt.
- Förmåga att dokumentera och utvärdera arbetet.
- Färdigheter i att felsöka och reparera elinstallationer.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen elinstallationer.
- Installationer av kraft- och belysningsanläggningar.
- Elmaterials olika egenskaper och användningsområden.
- Apparaters kapslingsklass och placering i olika miljöer.
- Lagar och andra bestämmelser om säkerhet inom området. Standarder.
- Val av ledningssystem och förläggningssätt med hänsyn till ledningsburna störningar.
- Förläggning av kabel på olika underlag och i mark samt installation av rör och kanalisation.
- Installation av kopplingsutrustning med tillhörande skydd.
- Dokumentation och anvisningar rörande elinstallationsarbete, till exempel Allmän material- och arbetsbeskrivning för elektriska arbeten (AMA EL).
- Avbrottsfri krafts (UPS-systemens) användning och funktion.
- Säkerhet vid elinstallationsarbete.
- Ergonomins betydelse vid elinstallationsarbete.
- Kontroll inför drifttagning och elarbetsansvar.
- Dokumentation inom belysningsområdet.
- Felsökning och reparation av befintliga elinstallationer.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen elinstallationer.
Eleven planerar i samråd med handledare installationer av vanligt förekommande kraft- och belysningsanläggningar utifrån lagar och andra bestämmelser samt standarder som finns inom området.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur installationen är tänkt att fungera.
Eleven planerar efter samråd med handledare installationer av vanligt förekommande kraft- och belysningsanläggningar utifrån lagar och andra bestämmelser samt standarder som finns inom området.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur installationen är tänkt fungera.
Eleven planerar efter samråd med handledare installationer av vanligt förekommande kraft- och belysningsanläggningar utifrån lagar och andra bestämmelser samt standarder som finns inom området.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur installationen är tänkt att fungera.
Eleven utför i olika miljöer och med visst handlag vanligt förekommande kraft- och belysningsanläggningsinstallationer på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Inför arbetet väljer eleven i samråd med handledare material avsedda för uppgiften.
Under arbetet väljer eleven med viss säkerhet verktyg, instrument och övrig utrustning samt använder dem med visst handlag.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem i samråd med handledare.
Eleven kontrollerar säkerheten och driftsätter installationen.
Efter utfört arbete gör eleven en enkel dokumentation av installationen utifrån de bestämmelser och standarder som finns inom området.
Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med enkla omdömen samt i vilken grad arbetet genomförts ergonomiskt.
Eleven utför i olika miljöer och med gott handlag vanligt förekommande kraft- och belysningsanläggningsinstallationer på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Inför arbetet väljer eleven efter samråd med handledare material avsedda för uppgiften.
Under arbetet väljer eleven med viss säkerhet verktyg, instrument och övrig utrustning samt använder dem med gott handlag.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven kontrollerar säkerheten och driftsätter installationen.
Efter utfört arbete gör eleven en noggrann dokumentation av installationen utifrån de bestämmelser och standarder som finns inom området.
Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt i vilken grad arbetet genomförts ergonomiskt.
Eleven motiverar utförligt sina val.
Eleven utför i olika miljöer och med mycket gott handlag vanligt förekommande kraft- och belysningsanläggningsinstallationer på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Inför arbetet väljer eleven efter samråd med handledare material avsedda för uppgiften.
Under arbetet väljer eleven med säkerhet verktyg, instrument och övrig utrustning samt använder dem med mycket gott handlag.
Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven kontrollerar säkerheten och driftsätter installationen.
Efter utfört arbete gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av installationen utifrån de bestämmelser och standarder som finns inom området.
Eleven värderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt i vilken grad arbetet genomförts ergonomiskt.
Dessutom ger eleven förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven söker och reparerar i samråd med handledare fel som uppkommer på såväl nya som befintliga installationer.
Eleven söker och reparerar efter samråd med handledare fel som uppkommer på såväl nya som befintliga installationer.
Eleven söker och reparerar efter samråd med handledare fel som uppkommer på såväl nya som befintliga installationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."