Industritekniska processer 2

kurs
Kurskod
INUINU02
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen industritekniska processer 2 relaterar till syftet med ämnet industritekniska processer, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen industritekniska processer 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen industritekniska processer 2.

E
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare övervakning, styrning och reglering av industritekniska processer.
Dessutom planerar och organiserar eleven i samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet processcheman, kravspecifikationer, instruktioner och säkerhetsföreskrifter.
Vidare väljer eleven i samråd med handledare metoder, verktyg, utrustningar och material med hänsyn till önskat resultat, hälsoaspekter, miljöhänsyn och säkerhet.
C
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare övervakning, styrning och reglering av industritekniska processer.
Dessutom planerar och organiserar eleven efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet processcheman, kravspecifikationer, instruktioner och säkerhetsföreskrifter.
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare metoder, verktyg, utrustningar och material med hänsyn till önskat resultat, hälsoaspekter, miljöhänsyn och säkerhet.
Dessutom motiverar eleven utförligt sina val.
A
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare övervakning, styrning och reglering av industritekniska processer.
Dessutom planerar och organiserar eleven efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll.
I planeringen tolkar eleven med säkerhet processcheman, kravspecifikationer, instruktioner och säkerhetsföreskrifter.
Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter det.
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare metoder, verktyg, utrustningar och material med hänsyn till önskat resultat, hälsoaspekter, miljöhänsyn och säkerhet.
Dessutom motiverar eleven utförligt och nyanserat sina val.
E
Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare övervakning, styrning och reglering av industritekniska processer i enlighet med processcheman, säkerhetsföreskrifter, givna instruktioner och kravspecifikationer.
Dessutom genomför eleven i samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, processcheman och kravspecifikationer.
Dessutom genomför eleven med viss säkerhet provtagningar samt tolkar med viss säkerhet resultatet.
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön.
Under arbetet genomför eleven vid behov korrigeringar i produktionen utifrån processcheman och kravspecifikationer.
Dessutom upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd dokumenterar eleven med viss säkerhet arbetsprocessen och resultatet enligt givna instruktioner.
C
Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare övervakning, styrning och reglering av industritekniska processer i enlighet med processcheman, säkerhetsföreskrifter, givna instruktioner och kravspecifikationer.
Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, processcheman och kravspecifikationer.
Dessutom genomför eleven med viss säkerhet provtagningar samt tolkar med viss säkerhet resultatet.
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön.
Under arbetet genomför eleven vid behov korrigeringar i produktionen utifrån processcheman och kravspecifikationer.
Dessutom upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd dokumenterar eleven med viss säkerhet arbetsprocessen och resultatet enligt givna instruktioner.
A
Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare övervakning, styrning och reglering av industritekniska processer i enlighet med processcheman, säkerhetsföreskrifter, givna instruktioner och kravspecifikationer.
Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll.
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner, processcheman och kravspecifikationer.
Dessutom genomför eleven med säkerhet provtagningar samt tolkar med säkerhet resultatet.
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön.
Under arbetet genomför eleven vid behov korrigeringar i produktionen utifrån processcheman och kravspecifikationer.
Dessutom upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd dokumenterar eleven med säkerhet arbetsprocessen och resultatet enligt givna instruktioner.
E
Eleven redogör översiktligt för hur råvaror eller material förädlas i den industritekniska processen och för teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt för enkla samband mellan produktionsutrustning och produktionslinjer.
Dessutom redogör eleven översiktligt, utifrån exempel, för underhållets betydelse för driftsäkerheten.
Eleven redogör även översiktligt för hur material, teknik, metoder och produktionsutrustning påverkar arbetsprocess, kvalitet, slutresultat och miljö.
Eleven redogör översiktligt för eventuella avvikelser från specifikationen.
C
Eleven redogör utförligt för hur råvaror eller material förädlas i den industritekniska processen och för teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt för samband mellan produktionsutrustning och produktionslinjer.
Dessutom redogör eleven utförligt, utifrån exempel, för underhållets betydelse för driftsäkerheten.
Eleven redogör även utförligt för hur material, teknik, metoder och produktionsutrustning påverkar effektiviteten i arbetet, arbetsprocess, kvalitet slutresultat och miljö.
Eleven redogör utförligt för eventuella avvikelser från specifikationen.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur råvaror eller material förädlas i den industritekniska processen och för teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt för komplexa samband mellan produktionsutrustning och produktionslinjer.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat, utifrån exempel, för underhållets betydelse för driftsäkerheten.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för hur material, teknik, metoder och produktionsutrustning påverkar effektiviteten i arbetet, arbetsprocess, kvalitet, slutresultat och miljö samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för eventuella avvikelser från specifikationen.
E
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt redogör översiktligt för betydelsen av samarbete.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet terminologi och fackspråk.
C
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt redogör utförligt för betydelsen av samarbete.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet terminologi och fackspråk.
A
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt redogör utförligt och nyanserat för betydelsen av samarbete.
Dessutom använder eleven med säkerhet terminologi och fackspråk.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."