Laboratorieteknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen laboratorieteknik relaterar till syftet med ämnet industritekniska processer, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att planera arbetsuppgifter samt att övervaka, styra och reglera utrustning och utföra andra vanliga arbetsuppgifter inom industritekniska processer.
- Förmåga att arbeta enligt säkerhetsföreskrifter.
- Kunskaper om råvaror eller material samt hur de förädlas till färdiga produkter i den industritekniska processen.
- Förståelse av hur produktionen påverkar miljön och hur miljöregleringen påverkar produktionen.
- Förmåga att kommunicera med olika målgrupper, samarbeta med andra och värdera sitt eget arbete.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen laboratorieteknik.
- Arbetsuppgifter i ett laboratorium inom industritekniska processer, till exempel mottagning av prover, utförande av analyser, dokumentation och rapportering.
- Tillvägagångssätt vid provtagningar.
- Faktorer som påverkar val av mätmetoder och analysmetoder för kvalitetskontroll och produktutveckling.
- Bedömning, hantering och dokumentation av provresultat enligt bestämmelser för toleransvärden.
- Förädlingsvärden.
- Systematiskt kvalitetsarbete och dess innebörd för industritekniska processer och produktionsresultat.
- Uppbyggnad av, egenskaper hos, hantering av och hälsorisker med kemikalier och material.
- Arbetsmiljöfrågor och säkerhetsföreskrifter.
- Kommunikation och samarbete mellan olika målgrupper inom den industritekniska processen, till exempel personalgrupper, leverantörer och kunder.
- Kemiska begrepp och formler inom teknikområdet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen laboratorieteknik.
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare laboratoriearbete relaterat till industritekniska processer.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet kravspecifikationer, instruktioner och säkerhetsföreskrifter.
Vidare väljer eleven i samråd med handledare metoder, tekniker, utrustningar, material och kemikalier med hänsyn till önskat resultat, hälsoaspekter, miljöhänsyn och säkerhet.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare laboratoriearbete relaterat till industritekniska processer.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet kravspecifikationer, instruktioner och säkerhetsföreskrifter.
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare metoder, tekniker, utrustningar, material och kemikalier med hänsyn till önskat resultat, hälsoaspekter, miljöhänsyn och säkerhet.
Dessutom motiverar eleven utförligt sina val.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare laboratoriearbete relaterat till industritekniska processer.
I planeringen tolkar eleven med säkerhet kravspecifikationer, instruktioner och säkerhetsföreskrifter.
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare metoder, tekniker, utrustningar, material och kemikalier med hänsyn till önskat resultat, hälsoaspekter, miljöhänsyn och säkerhet.
Dessutom motiverar eleven utförligt och nyanserat sina val.
Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare laboratoriearbete relaterat till industritekniska processer i enlighet med säkerhetsföreskrifter, givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, provresultat och annan information.
Eleven hanterar material, kemikalier, utrustning och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd dokumenterar eleven med viss säkerhet arbetsprocessen och resultatet enligt givna instruktioner.
Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare laboratoriearbete relaterat till industritekniska processer i enlighet med säkerhetsföreskrifter, givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, provresultat och annan information.
Eleven hanterar material, kemikalier, utrustning och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd dokumenterar eleven med viss säkerhet arbetsprocessen och resultatet enligt givna instruktioner.
Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare laboratoriearbete relaterat till industritekniska processer i enlighet med säkerhetsföreskrifter, givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet tolkar eleven med säkerhet instruktioner, provresultat och annan information.
Eleven hanterar material, kemikalier, utrustning och maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd dokumenterar eleven med säkerhet arbetsprocessen och resultatet enligt givna instruktioner.
Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad av, egenskaper hos, hantering av och hälsorisker med kemikalier och material.
Dessutom redogör eleven översiktligt för arbetsprocessen samt för hur val av mätmetoder och analysmetoder påverkar resultat och miljö.
Eleven redogör även översiktligt för resultatet och eventuella avvikelser från specifikationen.
Eleven redogör utförligt för uppbyggnad av, egenskaper hos, hantering av och hälsorisker med kemikalier och material.
Dessutom redogör eleven utförligt för arbetsprocessen samt för hur val av mätmetoder och analysmetoder påverkar resultat och miljö.
Eleven redogör även utförligt för resultatet och eventuella avvikelser från specifikationen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad av, egenskaper hos, hantering av och hälsorisker med kemikalier och material.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för arbetsprocessen samt för hur val av mätmetoder och analysmetoder påverkar resultat och miljö.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för resultatet och eventuella avvikelser från specifikationen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt använder med viss säkerhet terminologi och fackspråk.
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt använder med viss säkerhet terminologi och fackspråk.
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt använder med säkerhet terminologi och fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Eleven använder med viss säkerhet terminologi och fackspråk samt samarbetar med andra för att lösa arbetsuppgifter.
Dessutom redogör eleven utförligt för betydelsen av samarbete.
Eleven använder med viss säkerhet terminologi och fackspråk samt samarbetar med andra för att lösa arbetsuppgifter.
Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter det.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."