It i vård och omsorg
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen it i vård och omsorg relaterar till syftet med ämnet it i vård och omsorg, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om it-tillämpningar och hur it har utvecklats till ett verktyg inom vård- och omsorgsområdet.
- Kunskaper om it som hjälpmedel för att överföra information till vårdpersonal, patienter och brukare.
- Kunskaper om medicintekniska informationsdatasystem.
- Kunskaper om hur vård i hemmet kan utföras med hjälp av it.
- Förmåga att använda it-tillämpningar som hjälpmedel för att kompensera för funktionsnedsättning.
- Förmåga att använda it för att rapportera och dokumentera.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området informationsöverföring.
- Kunskaper om etiska frågeställningar och förhållningssätt i samband med användning och införande av it-tillämpningar inom vård- och omsorgsarbete.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen it i vård och omsorg.
- It-tillämpningar för vård- och omsorgsarbete samt hur de har utvecklats.
- Funktion, konstruktion och uppbyggnad av it-tillämpningar.
- Samspelet mellan it och människan.
- It inom informationsöverföring och dokumentation samt medicintekniska informationsdatasystem (MIDS).
- It som hjälpmedel för vård och omsorg i hemmet, till exempel bildkommunikation, elektroniska sensorer och övervakningssystem.
- Internetbaserade funktioner för rådgivning, hälsoinformation och stödnätverk.
- It kopplat till arbetssätt, metoder och ergonomi.
- Etiska frågeställningar kopplade till specifika it-tillämpningar i vård- och omsorgsarbete.
- Framtida utveckling, till exempel att stödja äldre så att de kan använda tekniken.
- Lagar och andra bestämmelser om sekretess och datalagring.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen it i vård och omsorg.
Eleven beskriver översiktligt några it-tillämpningar och hur it används inom vård- och omsorgsområdet.
I beskrivningen redogör eleven översiktligt för hur it används för att överföra information till vårdpersonal, patienter och brukare samt för att dokumentera.
Dessutom redogör eleven översiktligt för medicintekniska informationsdatasystem och ger exempel på deras användningsområden.
Eleven beskriver utförligt några it-tillämpningar och hur it används inom vård- och omsorgsområdet.
I beskrivningen redogör eleven utförligt för hur it används för att överföra information till vårdpersonal, patienter och brukare samt för att dokumentera.
Dessutom redogör eleven utförligt för medicintekniska informationsdatasystem och ger exempel på deras användningsområden.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat några it-tillämpningar och hur it används inom vård- och omsorgsområdet.
I beskrivningen redogör eleven utförligt och nyanserat för hur it används för att överföra information till vårdpersonal, patienter och brukare samt för att dokumentera.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för medicintekniska informationsdatasystem och ger exempel på deras användningsområden.
Eleven redogör översiktligt för hur it kan användas som hjälpmedel för vård i hemmet.
Dessutom ger eleven några exempel på it-tillämpningar som kan fungera som hjälpmedel för att kompensera för funktionsnedsättningar.
Eleven redogör utförligt för hur it kan användas som hjälpmedel för vård i hemmet.
Dessutom ger eleven några exempel på it-tillämpningar som kan fungera som hjälpmedel för att kompensera för funktionsnedsättningar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur it kan användas som hjälpmedel för vård i hemmet.
Dessutom ger eleven några exempel på it-tillämpningar som kan fungera som hjälpmedel för att kompensera för funktionsnedsättningar.
Eleven använder i samråd med handledare it för att rapportera och dokumentera samt som hjälpmedel för vård i hemmet.
Dessutom använder eleven i samråd med handledarenågra it-tillämpningar.
I arbetet följer eleven lagar och andra bestämmelser om sekretess och datalagring.
Eleven använder efter samråd med handledare it för att rapportera och dokumentera samt som hjälpmedel för vård i hemmet.
Dessutom använder eleven efter samråd med handledare några it-tillämpningar.
I arbetet följer eleven lagar och andra bestämmelser om sekretess och datalagring.
Eleven använder efter samråd med handledare it för att rapportera och dokumentera samt som hjälpmedel för vård i hemmet.
Dessutom använder eleven efter samråd med handledare några it-tillämpningar och anpassar dem vid behov till ändrade förutsättningar.
Under arbetet uppmärksammar eleven patientens och brukarens behov och föreslår it-tillämpningar som kan underlätta livsföringen och skapa god livskvalitet.
I arbetet följer eleven lagar och andra bestämmelser om sekretess och datalagring.
Eleven ger exempel på etiska frågeställningar som är specifika för användning och införande av it-tillämpningar inom vård- och omsorgsarbetet samt diskuterar dem översiktligt.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Eleven ger exempel på etiska frågeställningar som är specifika för användning och införande av it-tillämpningar inom vård- och omsorgsarbetet samt diskuterar dem utförligt.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Eleven ger exempel på etiska frågeställningar som är specifika för användning och införande av it-tillämpningar inom vård- och omsorgsarbetet samt diskuterar dem utförligt och nyanserat.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."