Signalteknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen signalteknik relaterar till syftet med ämnet järnvägsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om signalsystemets uppbyggnad och konstruktion.
- Förmåga att planera sitt arbete samt att montera, felsöka och reparera anläggningar.
- Kunskaper om begrepp, föreskrifter, standarder och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att arbeta säkert och förebygga skador på personer och egendom.
- Förmåga att dokumentera sitt arbete.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen signalteknik.
- Automatic train control-systemets uppbyggnad och konstruktion.
- Grundläggande trafikeringsregler och signalering.
- Signaltekniska grundbegrepp samt deras definitioner.
- Regler om signalarbete samt begreppet signalsäkerhetskontrollant.
- Föreskrifter om arbete med spänning.
- Montering och underhåll av de vanligast förekommande signalsäkerhetsobjekten på bangårdar.
- Montering, injustering och skarvning av spårledningskretsar.
- Skarvning och terminering av förekommande kabeltyper.
- Funktion och felavhjälpning av vägskydd på linjen.
- Jordning i signalanläggningar.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen signalteknik.
Eleven redogör översiktligt för signalsystemets uppbyggnad och konstruktion.
Eleven redogör utförligt för signalsystemets uppbyggnad och konstruktion.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för signalsystemets uppbyggnad och konstruktion.
Eleven planerar i samråd med handledare sitt arbete utifrån de begrepp, föreskrifter, standarder och andra bestämmelser som finns inom området.
Eleven utför i samråd med handledare enkel montering, felsökning och reparation av signalanläggningar.
I arbetet väljer eleven med viss säkerhet material, verktyg, instrument och övrig utrustning avsedd för uppgiften samt använder dem med visst handlag.
Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete utifrån de begrepp, föreskrifter, standarder och andra bestämmelser som finns inom området.
Eleven utför efter samråd med handledare montering, felsökning och reparation av signalanläggningar.
I arbetet väljer eleven med viss säkerhet material, verktyg, instrument och övrig utrustning avsedd för uppgiften samt använder dem med gott handlag.
Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete utifrån de begrepp, föreskrifter, standarder och andra bestämmelser som finns inom området.
Eleven utför efter samråd med handledare avancerad montering, felsökning och reparation av signalanläggningar.
I arbetet väljer eleven med säkerhet material, verktyg, instrument och övrig utrustning avsedd för uppgiften samt använder dem med mycket gott handlag.
Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven utför arbetet på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt så att skador på personer och egendom förebyggs.
Eleven utför arbetet på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt så att skador på personer och egendom förebyggs.
Eleven utför arbetet på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt så att skador på personer och egendom förebyggs.
När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete.
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete.
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."