Skadebesiktning och produktionsflöde
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen skadebesiktning och produktionsflöde relaterar till syftet med ämnet karosseriteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om yrkets förutsättningar och om branschens verksamhetsvillkor.
- Förmåga att utföra olika reparationsarbeten, monteringsarbeten och justeringsarbeten.
- Förmåga att utföra funktionskontroll, diagnostik och kostnadsberäkningar samt måttriktning på olika chassi- och karosserikomponenter.
- Förmåga att utföra chassi- och karosserimätning med olika typer av mätutrustning samt att optimera produktionsflödet.
- Förmåga att använda och underhålla verktyg och utrustning.
- Förmåga att använda informationsmaterial, såväl svenska som engelska manualer samt digitala informationssystem.
- Förmåga att arbeta på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
- Förmåga att samarbeta med andra och kommunicera med medarbetare och kunder samt att använda begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen skadebesiktning och produktionsflöde.
- Skadevärdering och kalkyl med och utan datorstöd.
- Chassi- och karosserikonstruktioner samt deras uppbyggnad och funktion. Olika plastmaterial, aluminium och olika stålkvaliteter samt deras sammanfogningsmetoder i syfte att utföra kalkyler.
- Friläggning av skada, skadediagnos och val av reparationsmetod med hänsyn till tekniska och ekonomiska villkor. Bedömning av direkt och indirekt skada.
- Mätning av chassi och karosseri med mekaniska och elektroniska mätsystem samt utvärdering av mätprotokoll.
- Arbetsplanering i skadeverkstaden i syfte att optimera produktionsflödet. Planering av reparationsarbete, beställning av reservdelar och samverkan mellan plåt och lack. Färdigställande av fordon efter lackering samt slutkontroll av reparation med utgångspunkt i att skapa ett bra flöde i skadeverkstaden.
- Samverkan och kommunikation på ett yrkesmässigt sätt mellan bilskadereparatör, verkstad, försäkringsbolag och försäkringstagare.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen skadebesiktning och produktionsflöde.
Eleven beskriver översiktligt den samverkan mellan olika parter inom och utanför verkstaden som krävs för att optimera produktionsflödet.
Eleven beskriver utförligt den samverkan mellan olika parter inom och utanför verkstaden som krävs för att optimera produktionsflödet.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat den samverkan mellan olika parter inom och utanför verkstaden som krävs för att optimera produktionsflödet.
Eleven planerar och utför i samråd med handledare och i bekanta situationer enkel skadebesiktning och enkla kostnadsberäkningar.
Dessutom planerar och utför eleven i samråd med handledare och i bekanta situationer enkel skadediagnos och väljer reparationsmetod.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet olika mätsystem och mätprotokoll.
Eleven arbetar till viss del systematiskt för att optimera produktionsflödet.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer skadebesiktning och kostnadsberäkningar.
Dessutom planerar och utför eleven efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer skadediagnos och väljer reparationsmetod.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet olika mätsystem och mätprotokoll.
Eleven arbetar systematiskt för att optimera produktionsflödet.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer avancerad skadebesiktning och avancerade kostnadsberäkningar.
Dessutom planerar och utför eleven efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer avancerad skadediagnos och väljer reparationsmetod.
I arbetet använder eleven med säkerhet olika mätsystem och mätprotokoll.
Eleven arbetar systematiskt för att optimera produktionsflödet.
Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver översiktligt med hjälp av det kostnader för olika reparationsmetoder och olika material.
Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver utförligt med hjälp av det kostnader för olika reparationsmetoder och olika material.
Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver utförligt och nyanserat med hjälp av det kostnader för olika reparationsmetoder och olika material.
Eleven använder med säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven utför arbetet med viss hänsyn till miljö och säkerhet samt med viss hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt med hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt med hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.
Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder.
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till situationen och mottagaren.
I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder.
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till situationen och mottagaren.
I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med säkerhet med medarbetare och kunder.
Eleven anpassar med säkerhet sin kommunikation till situationen och mottagaren.
I kommunikationen använder eleven med säkerhet tekniska begrepp.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."