Skarvnings- och sammanfogningsteknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen skarvnings- och sammanfogningsteknik relaterar till syftet med ämnet karosseriteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om chassi- och karosserikonstruktioners uppbyggnad och funktion samt om de olika material som finns i ett fordon.
- Förmåga att utföra byte och skarvning av olika chassi- och karosserikomponenter med hjälp av de sammanfognings- och bearbetningsmetoder som används inom karosseriteknik.
- Förmåga att använda och underhålla verktyg och utrustning.
- Förmåga att använda informationsmaterial, såväl svenska som engelska manualer samt digitala informationssystem.
- Förmåga att arbeta på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
- Förmåga att samarbeta med andra och kommunicera med medarbetare och kunder samt att använda begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen skarvnings- och sammanfogningsteknik.
- Chassi- och karosserikonstruktioner samt deras uppbyggnad och funktion. Olika plastmaterial, aluminium- och stålkvaliteter samt deras sammanfogningstekniker.
- MIG/MAG-svetsning, MIG-lödning och motståndssvetsning.
- Svetsutrustningarnas funktion och inställning.
- Svetsnings- och skarvningsövningar med olika metoder och utrustning.
- Byte och skarvning av olika chassi- och karosserikomponenter på mindre skador.
- Mätningsteknik för inpassning av komponenter vid byte och skarvning.
- Limning av olika karosserikomponenter tillsammans med nitning och motståndssvetsning av till exempel tak och skärmar.
- Bearbetning och tätning av fogar samt olika rostskyddande åtgärder i samband med reparation och skarvning.
- Lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet vid olika sammanfogningsmetoder.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen skarvnings- och sammanfogningsteknik.
Eleven beskriver översiktligt chassi- och karosserikomponenter, olika material, sammanfogningstekniker och svetsutrustningar.
Dessutom beskriver eleven översiktligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet vid olika sammanfogningstekniker.
Eleven beskriver utförligt chassi- och karosserikomponenter, olika material, sammanfogningstekniker och svetsutrustningar.
Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet vid olika sammanfogningstekniker.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat chassi- och karosserikomponenter, olika material, sammanfogningstekniker och svetsutrustningar.
Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet vid olika sammanfogningstekniker.
Eleven utför i samråd med handledare och i bekanta situationer byte och skarvning av olika chassi- och karosserikomponenter på mindre skador.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare och i bekanta situationer arbeten med olika sammanfogningstekniker.
I arbetet använder eleven utrustning enligt praxis samt väljer i bekanta situationer rätt metod.
Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer byte och skarvning av olika chassi- och karosserikomponenter på mindre skador.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer arbeten med olika sammanfogningstekniker.
I arbetet använder eleven utrustning enligt praxis samt väljer i bekanta och delvis nya situationer rätt metod.
Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer byte och skarvning av olika chassi- och karosserikomponenter på mindre skador.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer arbeten med olika sammanfogningstekniker.
I arbetet använder eleven utrustning enligt praxis samt väljer i bekanta och nya situationer rätt metod.
Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver översiktligt med hjälp av det olika reparationsmetoder och olika materials funktion och egenskaper.
Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver utförligt med hjälp av det olika reparationsmetoder och olika materials funktion och egenskaper.
Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver utförligt och nyanserat med hjälp av det olika reparationsmetoder och olika materials funktion och egenskaper.
Eleven använder med säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven utför arbetet med viss hänsyn till miljö och säkerhet samt med viss hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt med hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt med hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.
Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder.
I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder.
I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med säkerhet med medarbetare och kunder.
I kommunikationen använder eleven med säkerhet tekniska begrepp.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."