Klassisk grekiska - språk och kultur 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen klassisk grekiska - språk och kultur 2 relaterar till syftet med ämnet klassisk grekiska - språk och kultur, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att läsa, återge och tolka enkla grekiska texter av olika slag från antiken, med hjälp av kunskaper om grekisk grammatik, grekiskt ordförråd och uttal.
- Kunskaper om det grekiska språket samt förmåga att använda relevanta begrepp.
- Kunskaper om samband mellan grekiska och moderna språk samt om grekiska ord, orddelar, begrepp och uttryck i svenska, engelska och andra moderna språk.
- Kunskaper om det antika Greklands historia, kultur och samhällsliv samt förståelse av hur den grekiska kulturen har påverkat senare tiders kulturer i Europa och övriga världen.
- Förmåga att tolka grekiska texter från antiken och senare tiders litteraur, konst och idéer utifrån kunskaper om grekisk historia, kultur och samhällsliv.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen klassisk grekiska - språk och kultur 2.
- Läsning och tolkning av mycket enkla autentiska texter på klassisk grekiska av olika slag, både prosa och poesi, till exempel historiska och filosofiska texter samt hjälte- och kärlekspoesi.
- Några vanliga grekiska versmått, till exempel hexameter.
- Grekisk grammatik med utökad formlära och orientering om mycket vanliga syntaktiska strukturer. Relevanta begrepp som behövs för att beskriva och analysera språket.
- Grekiskt basordförråd med referenser till moderna språk och vetenskaplig terminologi.
- Huvuddragen i det antika Greklands historia och samhällsliv, till exempel stadsstaternas utveckling och kvinnans ställning.
- Viktiga strömningar inom grekisk arkitektur, konst, litteratur och filosofi samt hur de har påverkat senare tiders kulturer ända fram till vår egen tid.
- De grekiska texternas historiska och kulturella sammanhang.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen klassisk grekiska - språk och kultur 2.
Eleven läser, återger och tolkar huvudinnehållet i enkla grekiska texter.
Eleven läser grekisk vers med godtagbart uttal.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet och i begränsad utsträckning den grekiska formläran och några mycket vanliga syntaktiska strukturer.
Eleven beskriver enkla företeelser i det grekiska språket med hjälp av relevanta begrepp.
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet ett grekiskt basordförråd.
Eleven läser, återger och tolkar huvudinnehållet och de flesta detaljer i enkla grekiska texter.
Eleven läser grekisk vers med godtagbart uttal.
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet den grekiska formläran och några mycket vanliga syntaktiska strukturer.
Eleven beskriver enkla och något mer komplexa företeelser i det grekiska språket med hjälp av relevanta begrepp.
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet ett grekiskt basordförråd.
Eleven läser, återger och tolkar såväl huvudinnehållet som detaljer i enkla grekiska texter.
Eleven läser grekisk vers med godtagbart uttal.
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet den grekiska formläran och några mycket vanliga syntaktiska strukturer.
Eleven beskriver enkla och mer komplexa företeelser i det grekiska språket med hjälp av relevanta begrepp.
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet ett större grekiskt basordförråd.
Eleven diskuterar översiktligt sambandet mellan grekiska och svenska, engelska och andra moderna språk.
Eleven identifierar och förklarar översiktligt vanliga grekiska ord, orddelar, begrepp och uttryck i de moderna språken och inom vetenskaplig terminologi.
Eleven diskuterar utförligt sambandet mellan grekiska och svenska, engelska och andra moderna språk.
Eleven identifierar och förklarar utförligt vanliga grekiska ord, orddelar, begrepp och uttryck i de moderna språken och inom vetenskaplig terminologi.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sambandet mellan grekiska och svenska, engelska och andra moderna språk.
Eleven identifierar och förklarar utförligt och nyanserat vanliga grekiska ord, orddelar, begrepp och uttryck i de moderna språken och inom vetenskaplig terminologi.
Eleven redogör översiktligt för huvuddragen i det antika Greklands historia och samhällsliv samt ger enkla exempel på några viktiga strömningar inom grekisk arkitektur, konst, litteratur och filosofi.
Eleven för enkla resonemang om hur dessa strömningar har påverkat senare tiders konst, litteratur och idéer fram till vår egen tid.
Eleven gör enkla tolkningar av grekiska texter utifrån sina kunskaper om grekisk historia, kultur och samhällsliv.
Eleven redogör utförligt för huvuddragen i det antika Greklands historia och samhällsliv samt ger välgrundade exempel på några viktiga strömningar inom grekisk arkitektur, konst, litteratur och filosofi.
Eleven för välgrundade resonemang om hur dessa strömningar har påverkat senare tiders konst, litteratur och idéer fram till vår egen tid.
Eleven gör välgrundade tolkningar av grekiska texter utifrån sina kunskaper om grekisk historia, kultur och samhällsliv.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för huvuddragen i det antika Greklands historia och samhällsliv samt ger välgrundade och nyanserade exempel på några viktiga strömningar inom grekisk arkitektur, konst, litteratur och filosofi.
Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om hur dessa strömningar har påverkat senare tiders konst, litteratur och idéer fram till vår egen tid.
Eleven gör välgrundade och nyanserade tolkningar av grekiska texter utifrån sina kunskaper om grekisk historia, kultur och samhällsliv.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."