Konsthantverk 5
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen konsthantverk 5 relaterar till syftet med ämnet konsthantverk, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om materialens och hantverkens historiska utveckling samt deras betydelse för människans utveckling.
- Färdigheter i att utföra hantverksmässigt arbete i olika material.
- Färdigheter i att använda verktyg och bearbetningsmetoder.
- Kunskaper om färg- och formlära samt färdigheter i att använda dem under skapandeprocessen.
- Kunskaper om materialens bearbetningsmetoder och användningsområden.
- Förmåga att reflektera kring materialkvalitet i relation till de olika arbetsuppgifterna.
- Förmåga att utvärdera och analysera arbetsprocess och resultat.
- Färdigheter i att arbeta ergonomiskt och med hänsyn till miljö, arbetsmiljö och säkerhet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen konsthantverk 5.
- Hantverkets och materialets historia och betydelse i kulturutvecklingen.
- Konstnärligt och hantverksmässigt arbete i ett eller flera valda material, till exempel trä, textil, metall, lera eller papper.
- Konstruktionsritning och skisstekniker.
- Komplexa bearbetningsmetoder, användningsområden och verktyg.
- Konstnärligt arbete som källa till personligt uttryck och utveckling.
- Formgivningsprocessen samt formgivningens språk och uttrycksmöjligheter, till exempel färg, form och material.
- Värdering av formgivning i relation till intentioner.
- De valda materialens egenskaper.
- Utvärdering av arbetsprocessen och resultatet.
- Ergonomiskt, säkert och arbetsmiljömässigt arbetssätt och användande av eventuell skyddsutrustning.
- Påverkan på människor och miljö vid användning, framställning och hantering av material.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen konsthantverk 5.
Eleven beskriver översiktligt det valda hantverkets och materialets historia.
Eleven beskriver utförligt det valda hantverkets och materialets historia.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat det valda hantverkets och materialets historia.
Eleven tolkar arbetsuppgifter i samråd med handledare.
Eleven använder i samråd med handledare och med viss säkerhet etablerade tillvägagångssätt för att forma materialet efter intentionen och uppgiften.
I arbetet hanterar eleven verktyg och metoder med visst handlag.
Eleven uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet som går att använda i det avsedda sammanhanget.
Under arbetet upptäcker och löser eleven i samråd med handledare eventuella problem som uppkommer.
Eleven tolkar arbetsuppgifter efter samråd med handledare.
Eleven använder efter samråd med handledare och med viss säkerhet etablerade tillvägagångssätt för att forma materialet efter intentionen och uppgiften.
I arbetet hanterar eleven verktyg och metoder med gott handlag.
Eleven uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet som fungerar väl i det avsedda sammanhanget.
Under arbetet upptäcker och löser eleven efter samråd med handledare eventuella problem som uppkommer.
Eleven tolkar arbetsuppgifter efter samråd med handledare.
Eleven använder efter samråd med handledare och med säkerhet etablerade tillvägagångssätt för att forma materialet efter intentionen och uppgiften.
I arbetet hanterar eleven verktyg och metoder med mycket gott handlag.
Eleven uppnår resultat som uppfyller höga krav på teknisk och estetisk kvalitet.
Under arbetet upptäcker och löser eleven efter samråd med handledare eventuella problem som uppkommer.
Eleven motiverar översiktligt sina val av tillvägagångssätt och kommunicerar i sitt arbete kring idéer och estetisk utformning med hjälp av enkla skisser eller ritningar.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur materialens egenskaper kan utnyttjas i arbetet och hur det estetiska uttrycket påverkas av olika material.
Eleven motiverar utförligt sina val av tillvägagångssätt och kommunicerar i sitt arbete kring idéer och estetisk utformning med hjälp av genomarbetade skisser eller ritningar.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur materialens egenskaper kan utnyttjas i arbetet och hur det estetiska uttrycket påverkas av olika material.
Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val av tillvägagångssätt och kommunicerar i sitt arbete kring idéer och estetisk utformning med hjälp av genomarbetade skisser eller ritningar.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur materialens egenskaper kan utnyttjas i arbetet och hur det estetiska uttrycket påverkas av olika material.
Eleven beskriver översiktligt sin formgivnings- och arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med enkla omdömen.
Beskrivningen innehåller enkla förslag på alternativa lösningar eller förbättringar av arbetsprocessen.
Eleven beskriver utförligt sin formgivnings- och arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med nyanserade omdömen.
Beskrivningen innehåller välgrundade förslag på alternativa lösningar eller förbättringar av arbetsprocessen.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat sin formgivnings- och arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med nyanserade omdömen.
Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade förslag på alternativa lösningar eller förbättringar av arbetsprocessen.
Eleven använder och vårdar i samråd med handledare maskiner och verktyg på ett arbetsmiljömässigt säkert sätt.
Dessutom hanterar eleven i samråd med handledare material med tanke på deras miljöpåverkan.
Eleven använder och vårdar efter samråd med handledare maskiner och verktyg på ett arbetsmiljömässigt säkert sätt.
Dessutom hanterar eleven efter samråd med handledare material med tanke på deras miljöpåverkan.
Eleven använder och vårdar efter samråd med handledare maskiner och verktyg på ett arbetsmiljömässigt säkert sätt.
Dessutom hanterar eleven efter samråd med handledare material med tanke på deras miljöpåverkan.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder eventuell skyddsutrustning.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder eventuell skyddsutrustning.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder eventuell skyddsutrustning.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."