Evenemang
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen evenemang relaterar till syftet med ämnet konferens och evenemang, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om mötesbranschens utveckling, om olika typer av konferenser och evenemang samt om vilka aktörer som finns och vad de kan erbjuda. Kunskaper om olika kundtyper och deras önskemål.
- Förmåga att boka, planera, administrera och organisera olika arrangemang utifrån kundbehov och ur ekonomiska aspekter.
- Förmåga att utföra arbetsuppgifter på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt.
- Förmåga att hantera modern teknisk utrustning.
- Förmåga att arbeta med hänsyn till arbetsmiljö och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera med andra samt att anpassa sitt språk efter situationen.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen evenemang.
- Olika evenemang, till exempel invigningar, galor, shower, sportarrangemang och mässor.
- Evenemang och event som imageskapare och varumärkesbyggare i samband med produktlanseringar, kundträffar, jubileer, mässor eller kick-offer.
- Förutsättningar för lokala, nationella och internationella evenemang.
- Organisation och ansvarsfördelning vid arbete i projekt.
- Planering, kalkylering, genomförande och uppföljning av mindre projekt.
- Säljstimulerande aktiviteter vid olika evenemang.
- Bokning av externa tjänster, till exempel teknik, säkerhet och underhållning.
- Praktiskt arbete i samband med mässor och andra evenemang, till exempel monterbygge, skyltning, exponering samt servering av mat och dryck.
- Ljud- och ljusteknik i samband med olika presentationer.
- Ekonomiska och miljömässiga faktorer vid genomförande av olika evenemang.
- Arbetsmiljö och systematiskt säkerhetsarbete utifrån lagar och andra bestämmelser.
- Riskanalys och förebyggande säkerhet i samband med planering och genomförande av aktiviteter.
- Service och bemötande av olika målgrupper samt deras skiftande behov i olika situationer.
- Kommunikation, samverkan och logistik i samband med olika evenemang.
- Dokumentation och uppföljning av arbetet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen evenemang.
Eleven beskriver översiktligt olika typer av evenemang samt vilka förutsättningar som krävs för att anordna lokala, nationella och internationella evenemang.
Dessutom redogör eleven översiktligt för organisation och ansvarsfördelning vid genomförande av evenemang.
Eleven beskriver utförligt olika typer av evenemang samt vilka förutsättningar som krävs för att anordna lokala, nationella och internationella evenemang.
Dessutom redogör eleven utförligt för organisation och ansvarsfördelning vid genomförande av evenemang.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika typer av evenemang samt vilka förutsättningar som krävs för att anordna lokala, nationella och internationella evenemang.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för organisation och ansvarsfördelning vid genomförande av evenemang.
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare evenemang.
I planeringen väljer eleven i samråd med handledare teknisk utrustning, aktivitet och material som passar för evenemanget, utifrån given ekonomisk ram.
Eleven iordningställer med viss säkerhet evenemanget samt genomför i samråd med handledare enkla arbetsuppgifter i samband med evenemang, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare evenemang.
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare teknisk utrustning, aktivitet och material som passar för evenemanget, utifrån given ekonomisk ram.
Eleven iordningställer med viss säkerhet evenemanget samt genomför efter samråd med handledare enkla arbetsuppgifter i samband med evenemang, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare evenemang.
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare teknisk utrustning, aktivitet och material som passar för evenemanget, utifrån given ekonomisk ram.
Eleven iordningställer med säkerhet evenemanget samt genomför efter samråd med handledare enkla arbetsuppgifter i samband med evenemang, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med säkerhet teknisk utrustning.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.
Dessutom värderar eleven med enkla omdömen evenemangets säkerhet.
Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen evenemangets säkerhet.
Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen evenemangets säkerhet samt ger förslag på hur säkerheten kan förbättras.
Eleven anpassar med viss säkerhet sitt evenemang efter målgruppen och motiverar översiktligt hur anpassningen är gjord.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med både kunder och medarbetare samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Eleven anpassar med viss säkerhet sitt evenemang efter målgruppen och motiverar utförligt hur anpassningen är gjord.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med både kunder och medarbetare samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Eleven anpassar med säkerhet sitt evenemang efter målgruppen och motiverar utförligt och nyanserat hur anpassningen är gjord.
Eleven samarbetar och kommunicerar med s äkerhet med både kunder och medarbetare samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situationen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet och kommunikationen kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."