Konferens 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen konferens 1 relaterar till syftet med ämnet konferens och evenemang, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om mötesbranschens utveckling, om olika typer av konferenser och evenemang samt om vilka aktörer som finns och vad de kan erbjuda. Kunskaper om olika kundtyper och deras önskemål.
- Förmåga att boka, planera, administrera och organisera olika arrangemang utifrån kundbehov och ur ekonomiska aspekter.
- Förmåga att utföra arbetsuppgifter på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt.
- Förmåga att hantera modern teknisk utrustning.
- Förmåga att arbeta med hänsyn till arbetsmiljö och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera med andra samt att anpassa sitt språk efter situationen.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen konferens 1.
- Olika konferensanläggningar samt deras olika utbud av lokaler, faciliteter och service.
- Olika mötesformer, till exempel föreläsningar, sammanträden, workshoppar och kick-offer.
- Alternativa möbleringsformer, deras syfte och funktion samt iordningställande av lokaler efter direktiv, till exempel pm eller checklista.
- Den kreativa miljöns betydelse. Hjälpmedel och tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning.
- Måltidspausens betydelse samt upp- och avdukning av buffé med kaffe eller andra förfriskningar.
- Lagar och andra bestämmelser om hygien och ändamålsenlig klädsel.
- Hantering av teknisk konferensutrustning, till exempel kopieringsmaskin, datorprojektor och mikrofon.
- Arbetsmiljö och systematiskt säkerhetarbete utifrån lagar och andra bestämmelser.
- Hållbar utveckling inom mötesbranschen.
- Ergonomiskt arbete samt användning av lämpliga hjälpmedel.
- Handlings- och utrymningsplan vid brand, hot och fara.
- Service och bemötande av olika målgrupper samt deras skiftande behov i olika situationer.
- Effektivitet i arbetet samt kommunikation mellan avdelningarna.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen konferens 1.
Eleven beskriver översiktligt olika typer av konferensanläggningar och deras utbud.
Eleven beskriver också översiktligt olika mötesformer och deras krav på lokaler och service.
Dessutom redogör eleven översiktligt, utifrån exempel, för hur kreativa och tillgängliga miljöer kan skapas.
Eleven beskriver utförligt olika typer av konferensanläggningar och deras utbud.
Eleven beskriver också utförligt olika mötesformer och deras krav på lokaler och service.
Dessutom redogör eleven utförligt, utifrån exempel, för hur kreativa och tillgängliga miljöer kan skapas.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika typer av konferensanläggningar och deras utbud.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat olika mötesformer och deras krav på lokaler och service.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat, utifrån exempel, för hur kreativa och tillgängliga miljöer kan skapas.
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare enklare arrangemang.
I planeringen väljer eleven i samråd med handledare möblering och teknisk utrustning som passar för arrangemanget.
Eleven utför i samråd med handledare iordningställande av lokaler och andra enklare arbetsuppgifter, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning.
Dessutom arbetar eleven hygieniskt och ergonomiskt vid upp- och avdukningar.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare enklare arrangemang.
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare möblering och teknisk utrustning som passar för arrangemanget.
Eleven utför efter samråd med handledare iordningställande av lokaler och andra enklare arbetsuppgifter, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning.
Dessutom arbetar eleven hygieniskt och ergonomiskt vid upp- och avdukningar.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare enklare arrangemang.
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare möblering och teknisk utrustning som passar för arrangemanget.
Eleven utför e fter samråd med handledare iordningställande av lokaler och andra enklare arbetsuppgifter, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med säkerhet teknisk utrustning.
Dessutom arbetar eleven hygieniskt och ergonomiskt vid upp- och avdukningar.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.
Dessutom värderar eleven med enkla omdömen arrangemangets säkerhet.
Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen arrangemangets säkerhet.
Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen arrangemangets säkerhet samt ger förslag på hur säkerheten kan förbättras.
Eleven anpassar med viss säkerhet sitt arrangemang efter målgruppen och motiverar översiktligt hur anpassningen är gjord.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med både kunder och medarbetare samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Eleven anpassar med viss säkerhet sitt arrangemang efter målgruppen och motiverar utförligt hur anpassningen är gjord.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med både kunder och medarbetare samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Eleven anpassar med säkerhet sitt arrangemang efter målgruppen och motiverar utförligt och nyanserat hur anpassningen är gjord.
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med både kunder och medarbetare samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situationen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet och kommunikationen kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."