Materialteknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen materialteknik relaterar till syftet med ämnet konstruktionsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om konstruktionsprocessen och förståelse av sambanden mellan de olika delarna i den.
- Förmåga att planera och genomföra konstruktionsarbeten genom att söka, tolka och strukturera relevant information samt genom att välja och använda metoder, modeller, teorier och verktyg. Förmåga att rimlighetsbedöma resultat och att utvärdera konstruktionsarbeten.
- Förmåga att använda konstruktionsverktyg, komponenter, standarder och normer inom konstruktionsarbetet samt kunskaper om deras egenskaper och begränsningar.
- Förmåga att utvärdera och välja material.
- Kunskaper om hur produktionsteknik, kvalitet, lönsamhet och hållbar utveckling samspelar med konstruktionsarbete samt förmåga att optimera konstruktioner mot dessa parametrar.
- Kunskaper om tekniska system samt förmåga att se samspelet mellan komponenter, delsystem och hela system, och i sitt konstruktionsarbete använda detta till att skapa fungerande konstruktioner.
- Kunskaper om provning och förmåga att utföra provning via mätningar, simuleringar och test.
- Förmåga att dokumentera och redovisa konstruktionsarbeten med relevanta hjälpmedel.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen materialteknik.
- Materialteknikens roll i konstruktionsarbetet.
- Fördjupning av konstruktionsmaterials tekniska, fysiska och kemiska egenskaper samt deras användningsområden.
- Metoder för materialval och deras begränsningar, samt val och utvärdering av material vid olika konstruktionsmässiga tillämpningar.
- Användning av matematiska och teknikvetenskapliga teorier och modeller för utvärdering och val av material.
- Standarder och normer i materialteknik.
- Manuella och datorstödda verktyg, till exempel materialdatabaser för inhämtning av information och användning vid val av material.
- Materials förändrade egenskaper vid framställning och bearbetning.
- Optimering av material mot olika förutsättningar som tillverkning, hållbar utveckling, lönsamhet och kvalitet.
- Materials samverkan med omgivande material och miljö. Provning av materials konstruktionsfunktion, till exempel dragprov.
- Dokumentation och redovisning av materialval och utvärdering av material.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen materialteknik.
Eleven redogör övergripande för materialteknikens roll i konstruktionsarbetet.
Eleven redogör vidare övergripande för materials tekniska, fysiska och kemiska egenskaper samt deras användningsområden.
Dessutom resonerar eleven övergripande kring metoder för materialval och deras begränsningar.
Eleven redogör utförligt för materialteknikens roll i konstruktionsarbetet.
Eleven redogör vidare utförligt för materials tekniska, fysiska och kemiska egenskaper samt deras användningsområden.
Dessutom resonerar eleven utförligt kring metoder för materialval och deras begränsningar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för materialteknikens roll i konstruktionsarbetet.
Eleven redogör vidare utförligt och nyanserat för materials tekniska, fysiska och kemiska egenskaper samt deras användningsområden.
Dessutom resonerar eleven utförligt och nyanserat kring metoder för materialval och deras begränsningar.
Eleven väljer med säkerhet material och utvärderar materialval vid olika konstruktionssammanhang.
I sitt arbete använder eleven med säkerhet relevanta matematiska och teknikvetenskapliga teorier, modeller och begrepp.
Eleven använder med säkerhet manuella och datorstödda verktyg vid val av material och utvärdering.
Eleven tar i sitt arbete även hänsyn till standarder och normer.
Eleven väljer med god säkerhet material och utvärderar materialval vid olika konstruktionssammanhang.
I sitt arbete använder eleven med god säkerhet relevanta matematiska och teknikvetenskapliga teorier, modeller och begrepp.
Eleven använder med god säkerhet manuella och datorstödda verktyg vid val av material och utvärdering.
Eleven tar i sitt arbete även hänsyn till standarder och normer.
Eleven väljer med mycket god säkerhet material och utvärderar materialval vid olika konstruktionssammanhang.
I sitt arbete använder eleven med mycket god säkerhet relevanta matematiska och teknikvetenskapliga teorier, modeller och begrepp.
Eleven använder med mycket god säkerhet manuella och datorstödda verktyg vid val av material och utvärdering.
Eleven tar i sitt arbete även hänsyn till standarder och normer.
Eleven redogör övergripande för materials ändrade egenskaper vid bearbetning.
Eleven optimerar med säkerhet materialval mot olika förutsättningar kring tillverkning, lönsamhet, kvalitet och hållbar utveckling.
Eleven resonerar övergripande för materials samverkan med omgivande material och miljö samt använder kunskapen med säkerhet vid utvärdering av materialval.
Eleven redogör också övergripande för olika provningsmetoder, för materials konstruktionsfunktion samt utför med säkerhet provning.
Eleven redogör utförligt för materials ändrade egenskaper vid bearbetning.
Eleven optimerar med god säkerhet materialval mot olika förutsättningar kring tillverkning, lönsamhet, kvalitet och hållbar utveckling.
Eleven resonerar utförligt för materials samverkan med omgivande material och miljö samt använder kunskapen med god säkerhet vid utvärdering av materialval.
Eleven redogör också utförligt för olika provningsmetoder, för materials konstruktionsfunktion samt utför med god säkerhet provning.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för materials ändrade egenskaper vid bearbetning.
Eleven optimerar med mycket god säkerhet materialval mot olika förutsättningar kring tillverkning, lönsamhet, kvalitet och hållbar utveckling.
Eleven resonerar utförligt och nyanserat för materials samverkan med omgivande material och miljö samt använder kunskapen med mycket god säkerhet vid utvärdering av materialval.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för olika provningsmetoder, för materials konstruktionsfunktion samt utför med mycket god säkerhet provning.
Eleven dokumenterar och redovisar med säkerhet motiveringar till materialval och utvärdering av material.
Eleven dokumenterar och redovisar med god säkerhet motiveringar till materialval och utvärdering av material.
Eleven dokumenterar och redovisar motiveringar till materialval och utvärdering av material med mycket god säkerhet.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."