Mekanik och hållfasthetslära

kurs
Kurskod
KORMEK3
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen mekanik och hållfasthetslära relaterar till syftet med ämnet konstruktionsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen mekanik och hållfasthetslära.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen mekanik och hållfasthetslära.

E
Eleven redogör övergripande för mekaniken och hållfasthetslärans roll i konstruktionsarbetet.
Eleven resonerar övergripande om innebörden av teorier, modeller och begrepp inom mekanik och hållfasthetslära samt använder dem för att lösa bekanta problem och konstruktionsuppgifter med tillfredsställande resultat.
C
Eleven redogör utförligt för, och visar i något fall specialiserade kunskaper om, mekaniken och hållfasthetslärans roll i konstruktionsarbetet.
Eleven resonerar utförligt för, och visar i något fall specialiserade kunskaper om, innebörden av teorier, modeller och begrepp inom mekanik och hållfasthetslära samt använder dem för att lösa i huvudsak bekanta, men också obekanta, problem och konstruktionsuppgifter med gott resultat.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för, och visar i några fall specialiserade kunskaper om, mekaniken och hållfasthetslärans roll i konstruktionsarbetet.
Eleven resonerar utförligt och nyanserat för, och visar i några fall specialiserade kunskaper om, innebörden av teorier, modeller och begrepp inom mekanik och hållfasthetslära samt använder dem för att lösa både bekanta och obekanta problem och konstruktionsuppgifter med gott resultat.
E
I sitt arbete gör eleven med säkerhet relevanta antaganden för att kunna göra mekanik- och hållfasthetsberäkningar samt motiverar dessa antaganden med välgrundade resonemang.
Dessutom resonerar eleven översiktligt kring vald metods begränsningar och resultatets rimlighet.
Eleven använder med säkerhet manuella och datorstödda verktyg för mekanik- och hållfasthetsberäkning samt redogör övergripande för deras egenskaper och begränsningar.
Eleven tar i sitt arbete hänsyn till standarder och normer.
C
I sitt arbete gör eleven med god säkerhet relevanta antaganden för att kunna göra mekanik- och hållfasthetsberäkningar samt motiverar dessa antaganden med välgrundade och nyanserade resonemang.
Dessutom resonerar eleven utförligt kring vald metods begränsningar och resultatets rimlighet.
Eleven använder med god säkerhet manuella och datorstödda verktyg för mekanik- och hållfasthetsberäkning samt redogör utförligt för deras egenskaper och begränsningar.
Eleven tar i sitt arbete hänsyn till standarder och normer.
A
I sitt arbete gör eleven med mycket god säkerhet relevanta antaganden för att kunna göra mekanik- och hållfasthetsberäkningar samt motiverar dessa antaganden med välgrundade och nyanserade resonemang.
Dessutom resonerar eleven utförligt och nyanserat kring vald metods begränsningar och resultatets rimlighet.
Eleven använder med mycket god säkerhet manuella och datorstödda verktyg för mekanik- och hållfasthetsberäkning samt redogör utförligt och nyanserat för dess egenskaper och begränsningar.
Eleven tar i sitt arbete hänsyn till standarder och normer.
E
Eleven värderar med välgrundade omdömen material med hänsyn till mekanik och hållfasthet.
Utifrån ett givet system delar eleven upp systemet i delsystem och använder det med säkerhet i problemlösning.
Eleven utför med säkerhet provning av konstruktioners hållfasthet via mätningar, simuleringar och test både manuellt och med hjälp av datorer.
C
Eleven värderar med välgrundade och nyanserade omdömen material med hänsyn till mekanik och hållfasthet.
Utifrån ett givet system delar eleven upp systemet i delsystem och använder det med god säkerhet i problemlösning.
Eleven utför med god säkerhet provning av konstruktioners hållfasthet via mätningar, simuleringar och test både manuellt och med hjälp av datorer.
A
Eleven värderar med välgrundade och nyanserade omdömen, material med hänsyn till mekanik och hållfasthet.
Utifrån ett givet system delar eleven upp systemet i delsystem och använder det med mycket god säkerhet i problemlösning.
Eleven utför med mycket god säkerhet provning av konstruktioners hållfasthet via avancerade mätningar, simuleringar och test både manuellt och med hjälp av datorer.
E
Eleven dokumenterar och redovisar med säkerhet mekanik- och hållfasthetsberäkningar.
C
Eleven dokumenterar och redovisar med god säkerhet mekanik- och hållfasthetsberäkningar.
A
Eleven dokumenterar och redovisar med mycket god säkerhet mekanik- och hållfasthetsberäkningar.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."