Tillämpad konstruktionsteknik

kurs
Kurskod
KORTIL3
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen tillämpad konstruktionsteknik relaterar till syftet med ämnet konstruktionsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen tillämpad konstruktionsteknik.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen tillämpad konstruktionsteknik.

E
Eleven formulerar och strukturerar bekanta konstruktionstekniska problem efter samråd med handledare, löser problemen med tillfredsställande resultat samt utvärderar arbetet och resultatet med nyanserade omdömen.
C
Eleven formulerar och strukturerar i huvudsak bekanta, men även obekanta, konstruktionstekniska problem självständigt efter samråd med handledare, löser problemen med tillfredsställande resultat samt utvärderar arbetet och resultatet med nyanserade omdömen.
A
Eleven formulerar och strukturerar både bekanta och obekanta konstruktionstekniska problem självständigt, löser problemen med gott resultat samt utvärderar arbetet och resultatet med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
E
I sitt arbete inhämtar, tolkar och strukturerar eleven med säkerhet relevant information.
Dessutom gör eleven med säkerhet relevanta antaganden och ger nyanserade motiveringar.
I konstruktionsarbetet väljer eleven efter samråd med handledare relevanta metoder, teorier, modeller, material och verktyg och använder med säkerhet dessa till att lösa problem.
C
I sitt arbete inhämtar, tolkar och strukturerar eleven med god säkerhet relevant information.
Dessutom gör eleven med god säkerhet relevanta antaganden och ger nyanserade motiveringar.
I konstruktionsarbetet väljer eleven självständigt efter samråd med handledare relevanta metoder, teorier, modeller, material och verktyg och använder med god säkerhet dessa till att lösa problem.
A
I sitt arbete inhämtar, tolkar och strukturerar eleven med mycket god säkerhet relevant information.
Dessutom gör eleven med mycket god säkerhet relevanta antaganden och ger nyanserade motiveringar.
I konstruktionsarbetet väljer eleven självständigt relevanta metoder, teorier, modeller, material och verktyg och använder med mycket god säkerhet dessa till att lösa problem.
E
Eleven redogör övergripande för relevanta komponenters egenskaper och begränsningar samt använder dessa med säkerhet i olika tekniska sammanhang.
Dessutom utför eleven med säkerhet dimensioneringar med och utan datorstödda verktyg.
Eleven tar i sitt arbete hänsyn till standarder och normer.
Eleven skapar berednings- och tillverkningsunderlag med tillfredställande resultat.
C
Eleven redogör utförligt för relevanta komponenters egenskaper och begränsningar samt använder dessa med god säkerhet i olika tekniska sammanhang.
Dessutom utför eleven med god säkerhet dimensioneringar med och utan datorstödda verktyg.
Eleven tar i sitt arbete hänsyn till standarder och normer.
Eleven skapar berednings- och tillverkningsunderlag med tillfredställande resultat.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för relevanta komponenters egenskaper och begränsningar samt använder dessa med mycket god säkerhet i olika tekniska sammanhang.
Dessutom utför eleven med god säkerhet avancerade dimensioneringar med och utan datorstödda verktyg.
Eleven tar i sitt arbete hänsyn till standarder och normer.
Eleven resonerar även utförligt om alternativa sätt att lösa problem och konstruktionsuppgifter.
Eleven skapar berednings- och tillverkningsunderlag med gott resultat.
E
Eleven redogör övergripande för metoder som underlättar samspel mellan konstruktion och tillverkning, kvalitet, lönsamhet och hållbar utveckling samt använder dessa metoder med säkerhet i konstruktionsarbetet för att optimera sin konstruktion.
Dessutom tar eleven i sitt arbete med säkerhet hänsyn till omgivande system.
Eleven utför med säkerhet provning av konstruktionens funktion både manuellt och med hjälp av datorer.
C
Eleven redogör utförligt för metoder som underlättar samspel mellan konstruktion och tillverkning, kvalitet, lönsamhet och hållbar utveckling samt använder dessa metoder med god säkerhet i konstruktionsarbetet till att optimera sin konstruktion.
Dessutom tar eleven i sitt arbete med god säkerhet hänsyn till omgivande system.
Eleven utför med god säkerhet provning av konstruktionens funktion både manuellt och med hjälp av datorer.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för metoder som underlättar samspel mellan konstruktion och tillverkning, kvalitet, lönsamhet och hållbar utveckling samt använder dessa metoder med mycket god säkerhet i konstruktionsarbetet till att optimera sin konstruktion.
Dessutom tar eleven i sitt arbete med mycket god säkerhet hänsyn till omgivande system.
Eleven utför med mycket god säkerhet provning av konstruktionens funktion både manuellt och med hjälp av datorer samt använder resultatet till att förbättra sin konstruktion.
E
Eleven dokumenterar och redovisar konstruktionsarbetet och resultatet med säkerhet och med relevanta tekniska hjälpmedel.
C
Eleven dokumenterar och redovisar konstruktionsarbetet och resultatet med god säkerhet och med relevanta tekniska hjälpmedel.
A
Eleven dokumenterar och redovisar konstruktionsarbetet och resultatet med mycket god säkerhet och med relevanta tekniska hjälpmedel.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."