Tillämpad konstruktionsteknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen tillämpad konstruktionsteknik relaterar till syftet med ämnet konstruktionsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att planera och genomföra konstruktionsarbeten genom att söka, tolka och strukturera relevant information samt genom att välja och använda metoder, modeller, teorier och verktyg. Förmåga att rimlighetsbedöma resultat och att utvärdera konstruktionsarbeten.
- Förmåga att använda konstruktionsverktyg, komponenter, standarder och normer inom konstruktionsarbetet samt kunskaper om deras egenskaper och begränsningar.
- Förmåga att tolka och skapa berednings- och tillverkningsunderlag samt tekniska instruktioner.
- Kunskaper om hur produktionsteknik, kvalitet, lönsamhet och hållbar utveckling samspelar med konstruktionsarbete samt förmåga att optimera konstruktioner mot dessa parametrar.
- Kunskaper om tekniska system samt förmåga att se samspelet mellan komponenter, delsystem och hela system, och i sitt konstruktionsarbete använda detta till att skapa fungerande konstruktioner.
- Kunskaper om provning och förmåga att utföra provning via mätningar, simuleringar och test.
- Förmåga att dokumentera och redovisa konstruktionsarbeten med relevanta hjälpmedel.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen tillämpad konstruktionsteknik.
- Formulering, strukturering och lösning av konstruktionstekniska problem som saknar en entydig lösning samt utvärdering av konstruktionsarbetet och resultatet.
- Inhämtning, tolkning och strukturering av relevant information som en del av konstruktionsarbetet.
- Antaganden för att kunna utföra konstruktionsarbete och motivering av dessa antaganden.
- Tillämpning av relevanta metoder, teorier, modeller, material och verktyg i konstruktionsarbetet.
- Fördjupning i relevanta komponenters egenskaper och begränsningar samt dimensionering och användning av dessa i olika tekniska sammanhang.
- Dimensionering med och utan datorbaserade verktyg.
- Fördjupning i standarder och normer inom valda teknikområden.
- Skapande av berednings- och tillverkningsunderlag och, om relevant för teknikområdet, toleranser och ritteknik i samband med detta.
- Utformning av tekniska instruktioner, om relevant för teknikområdet.
- Fördjupning i metoder för att underlätta samspelet mellan konstruktion, tillverkning, kvalitet, lönsamhet och hållbar utveckling, till exempel livscykelanalys.
- Fördjupning i tekniska system och deras inverkan vid konstruktion av komponenter och delsystem.
- Fördjupning i manuella och datorstödda provningsmetoder.
- Dokumentation och redovisning av konstruktionsarbete och resultat med relevanta tekniska hjälpmedel.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen tillämpad konstruktionsteknik.
Eleven formulerar och strukturerar bekanta konstruktionstekniska problem efter samråd med handledare, löser problemen med tillfredsställande resultat samt utvärderar arbetet och resultatet med nyanserade omdömen.
Eleven formulerar och strukturerar i huvudsak bekanta, men även obekanta, konstruktionstekniska problem självständigt efter samråd med handledare, löser problemen med tillfredsställande resultat samt utvärderar arbetet och resultatet med nyanserade omdömen.
Eleven formulerar och strukturerar både bekanta och obekanta konstruktionstekniska problem självständigt, löser problemen med gott resultat samt utvärderar arbetet och resultatet med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
I sitt arbete inhämtar, tolkar och strukturerar eleven med säkerhet relevant information.
Dessutom gör eleven med säkerhet relevanta antaganden och ger nyanserade motiveringar.
I konstruktionsarbetet väljer eleven efter samråd med handledare relevanta metoder, teorier, modeller, material och verktyg och använder med säkerhet dessa till att lösa problem.
I sitt arbete inhämtar, tolkar och strukturerar eleven med god säkerhet relevant information.
Dessutom gör eleven med god säkerhet relevanta antaganden och ger nyanserade motiveringar.
I konstruktionsarbetet väljer eleven självständigt efter samråd med handledare relevanta metoder, teorier, modeller, material och verktyg och använder med god säkerhet dessa till att lösa problem.
I sitt arbete inhämtar, tolkar och strukturerar eleven med mycket god säkerhet relevant information.
Dessutom gör eleven med mycket god säkerhet relevanta antaganden och ger nyanserade motiveringar.
I konstruktionsarbetet väljer eleven självständigt relevanta metoder, teorier, modeller, material och verktyg och använder med mycket god säkerhet dessa till att lösa problem.
Eleven redogör övergripande för relevanta komponenters egenskaper och begränsningar samt använder dessa med säkerhet i olika tekniska sammanhang.
Dessutom utför eleven med säkerhet dimensioneringar med och utan datorstödda verktyg.
Eleven tar i sitt arbete hänsyn till standarder och normer.
Eleven skapar berednings- och tillverkningsunderlag med tillfredställande resultat.
Eleven redogör utförligt för relevanta komponenters egenskaper och begränsningar samt använder dessa med god säkerhet i olika tekniska sammanhang.
Dessutom utför eleven med god säkerhet dimensioneringar med och utan datorstödda verktyg.
Eleven tar i sitt arbete hänsyn till standarder och normer.
Eleven skapar berednings- och tillverkningsunderlag med tillfredställande resultat.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för relevanta komponenters egenskaper och begränsningar samt använder dessa med mycket god säkerhet i olika tekniska sammanhang.
Dessutom utför eleven med god säkerhet avancerade dimensioneringar med och utan datorstödda verktyg.
Eleven tar i sitt arbete hänsyn till standarder och normer.
Eleven resonerar även utförligt om alternativa sätt att lösa problem och konstruktionsuppgifter.
Eleven skapar berednings- och tillverkningsunderlag med gott resultat.
Eleven redogör övergripande för metoder som underlättar samspel mellan konstruktion och tillverkning, kvalitet, lönsamhet och hållbar utveckling samt använder dessa metoder med säkerhet i konstruktionsarbetet för att optimera sin konstruktion.
Dessutom tar eleven i sitt arbete med säkerhet hänsyn till omgivande system.
Eleven utför med säkerhet provning av konstruktionens funktion både manuellt och med hjälp av datorer.
Eleven redogör utförligt för metoder som underlättar samspel mellan konstruktion och tillverkning, kvalitet, lönsamhet och hållbar utveckling samt använder dessa metoder med god säkerhet i konstruktionsarbetet till att optimera sin konstruktion.
Dessutom tar eleven i sitt arbete med god säkerhet hänsyn till omgivande system.
Eleven utför med god säkerhet provning av konstruktionens funktion både manuellt och med hjälp av datorer.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för metoder som underlättar samspel mellan konstruktion och tillverkning, kvalitet, lönsamhet och hållbar utveckling samt använder dessa metoder med mycket god säkerhet i konstruktionsarbetet till att optimera sin konstruktion.
Dessutom tar eleven i sitt arbete med mycket god säkerhet hänsyn till omgivande system.
Eleven utför med mycket god säkerhet provning av konstruktionens funktion både manuellt och med hjälp av datorer samt använder resultatet till att förbättra sin konstruktion.
Eleven dokumenterar och redovisar konstruktionsarbetet och resultatet med säkerhet och med relevanta tekniska hjälpmedel.
Eleven dokumenterar och redovisar konstruktionsarbetet och resultatet med god säkerhet och med relevanta tekniska hjälpmedel.
Eleven dokumenterar och redovisar konstruktionsarbetet och resultatet med mycket god säkerhet och med relevanta tekniska hjälpmedel.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."