Kultur- och idéhistoria
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen kultur- och idéhistoria relaterar till syftet med ämnet konst och kultur, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om kultur- och idéhistorien från antiken till i dag samt om vanliga epok- och genrebegrepp.
- Förmåga att sätta in den kultur- och idéhistoriska utvecklingen i ett större sammanhang samt att resonera kring hur olika skeenden har påverkat och påverkar idéhistorien och konstarternas utveckling.
- Kunskaper om kulturbegreppets olika innebörder och centrala tankegångar inom estetiken.
- Kunskaper om de olika konstarternas särskilda uttrycksmedel samt om konstarternas samspel med varandra, med teknikutvecklingen och med det omgivande samhället.
- Kunskaper om vad som har kännetecknat och kännetecknar kreativa miljöer samt om skapandets villkor för olika grupper.
- Förmåga att analysera och tolka kulturuttryck och idéströmningar med hjälp av adekvata begrepp, metoder och teorier.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen kultur- och idéhistoria.
- Huvuddragen i kultur- och idéhistorien med tyngdpunkt i den västerländska utvecklingen och i de föreställningar och konstnärliga uttryck som pekar mot nutid.
- Kulturuttryck från olika epoker och kultursfärer.
- Samband mellan kulturuttryck, tankeströmningar och samhällsförändringar under olika kulturella epoker.
- Den nutida indelningen av kultur- och idéhistorien i epoker, vad som kännetecknar dem och problematisering av periodiseringar.
- Väsentliga aspekter på det estetiska tänkandets historia och olika avgränsningar av begreppet kultur liksom olika föreställningar om finkultur respektive populärkultur genom historien.
- Teknikutvecklingens påverkan på konstnärliga uttrycksmedel.
- Villkoren för konstnärlig verksamhet, hur de skiftat över tid och i olika miljöer samt vilken roll genus och annan grupptillhörighet har spelat i sammanhanget.
- Konstens och kulturens förhållande till makt och överhet inkluderande allt från propaganda till kritiskt ifrågasättande.
- Samtal om, samt analys och tolkning av, konstverk och andra kulturella uttryck med hjälp av relevanta begrepp, metoder och teorier.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen kultur- och idéhistoria.
Eleven redogör översiktligt för huvuddragen i kultur- och idéhistorien från antiken till i dag samt för enkla resonemang kring epokindelning och viktiga epokbegrepp.
Eleven redogör också översiktligt för olika företeelser inom kultur- och idéhistorien.
I redogörelserna använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
Dessutom förklarar eleven översiktligt samband mellan kulturuttryck, tankeströmningar, teknikutveckling och samhällsförändringar under olika kulturella epoker.
Eleven sätter in olika företeelser inom kultur- och idéhistorien i ett större sammanhang genom att göra enkla kopplingar till paralleller i historien och samtiden.
Eleven redogör utförligt för huvuddragen i kultur- och idéhistorien från antiken till i dag samt för välgrundade resonemang kring epokindelning och viktiga epokbegrepp.
Eleven redogör också utförligt för olika företeelser inom kultur- och idéhistorien.
I redogörelserna använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
Dessutom förklarar eleven utförligt samband mellan kulturuttryck, tankeströmningar, teknikutveckling och samhällsförändringar under olika kulturella epoker.
Eleven sätter in olika företeelser inom kultur- och idéhistorien i ett större sammanhang genom att göra välgrundade kopplingar till paralleller i historien och samtiden.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för huvuddragen i kultur- och idéhistorien från antiken till i dag samt för välgrundade och nyanserade resonemang kring epokindelning och viktiga epokbegrepp.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för olika företeelser inom kultur- och idéhistorien.
I redogörelserna använder eleven med säkerhet relevanta begrepp och teorier.
Dessutom förklarar eleven utförligt och nyanserat samband mellan kulturuttryck, tankeströmningar, teknikutveckling och samhällsförändringar under olika kulturella epoker.
Eleven sätter in olika företeelser inom kultur- och idéhistorien i ett större sammanhang genom att göra välgrundade och nyanserade kopplingar till paralleller i historien och samtiden.
Eleven redogör översiktligt för olika sätt att använda kulturbegreppet samt för enkla resonemang kring det estetiska tänkandets historia och kring olika historiska föreställningar om finkultur och populärkultur.
Eleven redogör också översiktligt för hur villkoren för konstnärligt skapande har förändrats över tid samt vilken roll genus eller annan grupptillhörighet spelat.
Dessutom drar eleven enkla slutsatser om och diskuterar översiktligt och med enkla argument konstens förhållande till makt och överhet.
Eleven redogör utförligt för olika sätt att använda kulturbegreppet samt för välgrundade resonemang kring det estetiska tänkandets historia och kring olika historiska föreställningar om finkultur och populärkultur.
Eleven redogör också utförligt för hur villkoren för konstnärligt skapande har förändrats över tid samt vilken roll genus eller annan grupptillhörighet spelat.
Dessutom drar eleven välgrundade slutsatser om och diskuterar utförligt och med välgrundade argument konstens förhållande till makt och överhet.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika sätt att använda kulturbegreppet och för några olika teorier om det samt för välgrundade och nyanserade resonemang kring det estetiska tänkandets historia och kring olika historiska föreställningar om finkultur och populärkultur.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur villkoren för konstnärligt skapande har förändrats över tid samt vilken roll genus eller annan grupptillhörighet spelat.
Dessutom drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser om och diskuterar utförligt och med välgrundade och nyanserade argument konstens förhållande till makt och överhet.
Eleven gör enkla tolkningar och analyser av konstnärliga och andra kulturuttryck från antiken till i dag, i olika presentationsformer, och ger enkla förklaringar till sina tolkningar och analyser.
Vidare formulerar eleven enkla reflektioner över egna kulturupplevelser.
I sin tolkning och analys använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp och någon relevant metod eller teori.
Eleven gör tolkningar och analyser av konstnärliga och andra kulturuttryck från antiken till i dag, i olika presentationsformer, och ger välgrundade förklaringar till sina tolkningar och analyser.
Vidare formulerar eleven välgrundade reflektioner över egna kulturupplevelser.
I sin tolkning och analys använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp och några relevanta metoder eller teorier.
Eleven gör komplexa tolkningar och analyser av konstnärliga och andra kulturuttryck från antiken till i dag, i olika presentationsformer, och ger välgrundade och nyanserade förklaringar till sina tolkningar och analyser.
Vidare formulerar eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över egna kulturupplevelser.
I sin tolkning och analys använder eleven med säkerhet relevanta begrepp och några relevanta metoder eller teorier.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."