Kraft- och värmeteknik 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen kraft- och värmeteknik 2 relaterar till syftet med ämnet kraft- och värmeteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om uppbyggnad och funktion av kraft- och värmetekniska anläggningar.
- Förmåga att utföra drift och underhåll av olika anläggningar.
- Förmåga att utföra energitekniska beräkningar på anläggningar.
- Förmåga att utföra driftsoptimering av olika system med hänsyn tagen till miljö och ekonomi.
- Förmåga att utföra provtagning, analys och dosering av medier som förekommer i anläggningen.
- Förmåga att hantera förekommande verktyg och instrument.
- Förmåga att samarbeta och diskutera med ett fungerande fackspråk.
- Kunskaper om säkerhetsföreskrifter och miljökrav i olika anläggningar.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen kraft- och värmeteknik 2.
- Ångans termodynamiska egenskaper.
- Olika ångpannors funktion och uppbyggnadssätt.
- Olika typer av överhettare.
- Kärnkraftsteknikens funktion och arbetssätt.
- Ångturbiner, kondensorer och generatorer.
- Drift och underhåll kopplat till miljö och ekonomi.
- Energiomvandling och energiproduktion vid olika driftsförhållanden.
- Beräkningsmetoder för optimering av driften.
- Vattenreningsutrustning samt provtagning, analys och dosering av matarvattenbehandling.
- Verktyg, instrument och manualer.
- Besiktningar, besiktningsprotokoll och säkerhetsföreskrifter för ångpanneanläggningar.
- Säkerhet och miljö vid energiproduktion.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen kraft- och värmeteknik 2.
Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad och funktion av en enkel ånganläggning.
I beskrivningen gör eleven enkla kopplingar till relevanta naturvetenskapliga principer.
Eleven beskriver utförligt uppbyggnad och funktion av en enkel ånganläggning.
I beskrivningen gör eleven välgrundade kopplingar till relevanta naturvetenskapliga principer.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad och funktion av en enkel ånganläggning.
I beskrivningen gör eleven välgrundade och nyanserade kopplingar till relevanta naturvetenskapliga principer.
Eleven utför i samråd med handledare vanligt förekommande praktiska arbetsuppgifter i en ånganläggning på ett säkert sätt.
Eleven utför efter samråd med handledare vanligt förekommande praktiska arbetsuppgifter i en ånganläggning på ett säkert sätt.
Eleven utför efter samråd med handledare vanligt förekommande praktiska arbetsuppgifter i en ånganläggning på ett säkert sätt.
Eleven genomför med viss säkerhet enkla energiberäkningar och ger utifrån dem enkla förslag för att optimera driften.
Eleven genomför i samråd med handledare provtagning, analys och dosering av olika medier.
I sitt arbete hanterar och vårdar eleven verktyg och instrument med visst handlag utifrån givna instruktioner och arbetsbeskrivningar.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra samt använder ett enkelt fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
Eleven genomför med viss säkerhet energiberäkningar och ger utifrån dem välgrundade förslag för att optimera driften.
Eleven genomför efter samråd med handledare provtagning, analys och dosering av olika medier.
I sitt arbete hanterar och vårdar eleven verktyg och instrument med gott handlag utifrån givna instruktioner och arbetsbeskrivningar.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra samt använder ett fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
Eleven genomför med säkerhet avancerade energiberäkningar och ger utifrån dem välgrundade och nyanserade förslag för att optimera driften.
Eleven genomför efter samråd med handledare provtagning, analys och dosering av olika medier.
I sitt arbete hanterar och vårdar eleven verktyg och instrument med mycket gott handlag utifrån givna instruktioner och arbetsbeskrivningar.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra samt använder ett nyanserat fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
Eleven redogör översiktligt för säkerhetsföreskrifter och miljökrav.
Eleven redogör utförligt för säkerhetsföreskrifter och miljökrav.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för säkerhetsföreskrifter och miljökrav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."