Kyl- och värmepumpsteknik - grund
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen kyl- och värmepumpsteknik - grund relaterar till syftet med ämnet kyl- och värmepumpsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om kyl- och värmepumpstekniska systems uppbyggnad och funktion samt om miljökrav som gäller för dessa.
- Kunskaper om produkter, material, montagedetaljer och upphängningsanordningar, deras egenskaper och funktion.
- Kunskaper om kylprocessen och om olika köldbärare och köldmedier och deras miljöpåverkan.
- Förmåga att utföra drift- och säkerhetskontroller och att arbeta på ett skydds- och miljömedvetet sätt.
- Förmåga att läsa ritningar, manualer och handlingar för att lösa förekommande arbetsuppgifter.
- Förmåga att dokumentera och utvärdera utfört arbete samt att använda fackspråk.
- Färdigheter i att samarbeta och kommunicera.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen kyl- och värmepumpsteknik - grund.
- Kylsystemets uppbyggnad och funktion.
- Olika uppbyggnadssätt, till exempel direkta, delvis indirekta och fullständigt indirekta system.
- Kylsystemets komponenters uppgifter och funktioner samt hållbarhet, korrosionsskydd och mekanisk påverkan.
- Hantering av olika köldmedier och nödvändiga miljöaspekter på dem.
- Arbetsmiljöaspekter på köldmedier, köldbärare och oljor.
- Driftövervakning med mätning och övervakning av tryck och temperatur samt läcksökning.
- Mätning av överhettning och underkylning i kylprocesser.
- Egenkontroll av kyl- och värmepumpsaggregat.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen kyl- och värmepumpsteknik - grund.
Eleven beskriver översiktligt grundläggande principer för olika kyl- och värmepumpssystem.
Dessutom redogör eleven översiktligt för vanliga kyl- och värmepumpanläggningars tekniska konstruktion, komponenternas egenskaper samt vanligt förekommande fel, hur dessa kan uppstå och åtgärdas.
Eleven redogör även översiktligt för de miljökrav som gäller verksamheten.
Eleven beskriver utförligt grundläggande principer för olika kyl- och värmepumpssystem.
Dessutom redogör eleven utförligt för vanliga kyl- och värmepumpanläggningars tekniska konstruktion, komponenternas egenskaper samt vanligt förekommande fel, hur dessa kan uppstå och åtgärdas.
Eleven redogör även utförligt för de miljökrav som gäller verksamheten.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat grundläggande principer för olika kyl- och värmepumpssystem.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vanliga kyl- och värmepumpanläggningars tekniska konstruktion, komponenternas egenskaper samt vanligt förekommande fel, hur dessa kan uppstå och åtgärdas.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för de miljökrav som gäller verksamheten.
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare enkla driftövervakningsuppgifter utifrån arbetsbeskrivningar, ritningar och lagar och andra bestämmelser.
Inför arbetsuppgiften gör eleven en enkel riskbedömning och anpassar sin planering vid behov.
Vidare väljer eleven med viss säkerhet arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material.
Eleven utför arbetsuppgiften i samråd med handledare och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare enkla driftövervakningsuppgifter utifrån arbetsbeskrivningar, ritningar och lagar och andra bestämmelser.
Inför arbetsuppgiften gör eleven en riskbedömning och anpassar sin planering vid behov.
Vidare väljer eleven med viss säkerhet arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material.
Eleven utför arbetsuppgiften efter samråd med handledare och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare enkla och även avancerade driftövervakningsuppgifter utifrån arbetsbeskrivningar, ritningar och lagar och andra bestämmelser.
Inför arbetsuppgiften gör eleven en välgrundad riskbedömning och anpassar sin planering vid behov.
Vidare väljer eleven med säkerhet arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material.
Eleven utför arbetsuppgiften efter samråd med handledare och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling.
Eleven samarbetar med andra och använder enkelt fackspråk.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling.
Eleven samarbetar med andra och använder fackspråk.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling.
Eleven samarbetar med andra och använder nyanserat fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."