Industriell lackering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen industriell lackering relaterar till syftet med ämnet lackeringsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om lackeringssystemens uppbyggnad, om färg- och materiallära samt om verkstadens ventilation och luftföring.
- Förmåga att utföra lackeringsarbeten med olika appliceringstekniker samt att med färg och form skapa dekoration och text på fordon.
- Förmåga att utföra diagnostik och beräkningar.
- Förmåga att använda och underhålla verktyg och utrustning.
- Förmåga att använda informationsmaterial, såväl svenska som engelska manualer samt digitala informationssystem.
- Förmåga att arbeta på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
- Förmåga att samarbeta med andra och kommunicera med medarbetare och kunder.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen industriell lackering.
- Olika branscher och marknader inom industriell lackering samt deras olika processer.
- Industriell lackering för vald bransch.
- Materialkännedom.
- Uppbyggnad av en produktionslina som är anpassad till produktionsvillkoren.
- Ventilation och luftföring för den aktuella processen.
- Kemiska produkters miljöpåverkan.
- Appliceringstekniker anpassade till vald produktion.
- Utrustning för applicering av färg för den valda processen.
- Metoder för att söka information som är viktig för arbetet. Tillgänglighet till informationssystem för bedömning av produkter enligt substitutionsregeln.
- Skyddsutrustning som är anpassad till verkstadens produktion och de produkter som används.
- Produktion och produktionsflöden för det aktuella arbetet samt värdering av kvalitet och kostnad.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen industriell lackering.
Eleven beskriver översiktligt de olika lackeringssystem, produkter och appliceringstekniker som används för arbetets utförande.
Eleven beskriver också översiktligt verkstadens layout och ventilation samt behovet av luftföring i lokaler avsedda för målningsarbeten.
Dessutom beskriver eleven översiktligt de kemiska produkter som ingår i produktionen och den miljöpåverkan de har.
Eleven beskriver utförligt de olika lackeringssystem, produkter och appliceringstekniker som används för arbetets utförande.
Eleven beskriver också utförligt verkstadens layout och ventilation samt behovet av luftföring i lokaler avsedda för målningsarbeten.
Dessutom beskriver eleven utförligt de kemiska produkter som ingår i produktionen och den miljöpåverkan de har.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat de olika lackeringssystem, produkter och appliceringstekniker som används för arbetets utförande.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat verkstadens layout och ventilation samt behovet av luftföring i lokaler avsedda för målningsarbeten.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat de kemiska produkter som ingår i produktionen och den miljöpåverkan de har.
Eleven utför i samråd med handledare enkla underarbeten och enkel lackering av nya och tidigare lackerade ytor.
I arbetet använder eleven olika tekniker för applicering av färg samt föreslår i bekanta situationer utrustning för den valda produktionen.
Eleven utför i samråd med handledare enkla beräkningar av tids- och materialåtgång för den aktuella produktionen.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet verktyg och utrustning enligt praxis.
Eleven utför efter samråd med handledare underarbeten och lackering av nya och tidigare lackerade ytor.
I arbetet använder eleven olika tekniker för applicering av färg samt föreslår i bekanta och delvis nya situationer utrustning för den valda produktionen.
Eleven utför efter samråd med handledare beräkningar av tids- och materialåtgång för den aktuella produktionen.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet verktyg och utrustning enligt praxis.
Eleven utför efter samråd med handledare avancerade underarbeten och avancerad lackering av nya och tidigare lackerade ytor.
I arbetet använder eleven olika tekniker för applicering av färg samt föreslår i bekanta och nya situationer utrustning för den valda produktionen.
Eleven utför efter samråd med handledare avancerade beräkningar av tids- och materialåtgång för den aktuella produktionen.
I arbetet använder eleven med säkerhet verktyg och utrustning enligt praxis.
Eleven hittar och använder med viss säkerhet det informationsmaterial som arbetet kräver.
Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven hittar och använder med viss säkerhet det informationsmaterial som arbetet kräver.
Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven hittar och använder med säkerhet det informationsmaterial som arbetet kräver.
Eleven använder med säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt använder skyddsutrustning enligt praxis och underhåller sin personliga skyddsutrustning.
Dessutom tar eleven viss hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt använder skyddsutrustning enligt praxis och underhåller sin personliga skyddsutrustning.
Dessutom tar eleven hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt använder skyddsutrustning enligt praxis och underhåller sin personliga skyddsutrustning.
Dessutom tar eleven hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.
Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder.
I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven samarbetar, medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder.
I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven samarbetar, medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med säkerhet med medarbetare och kunder.
I kommunikationen använder eleven med säkerhet tekniska begrepp.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."