Lackeringsteknik - introduktion
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen lackeringsteknik - introduktion relaterar till syftet med ämnet lackeringsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om lackeraryrkets förutsättningar.
- Kunskaper om lackeringssystemens uppbyggnad, om färg- och materiallära samt om verkstadens ventilation och luftföring.
- Förmåga att utföra lackeringsarbeten med olika appliceringstekniker samt att med färg och form skapa dekoration och text på fordon.
- Förmåga att utföra diagnostik och beräkningar.
- Förmåga att använda och underhålla verktyg och utrustning.
- Förmåga att använda informationsmaterial, såväl svenska som engelska manualer samt digitala informationssystem.
- Förmåga att arbeta på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
- Förmåga att samarbeta med andra och kommunicera med medarbetare och kunder.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen lackeringsteknik - introduktion.
- Verksamhetsområden inom lackeringsteknik.
- Principer för lackskiktets uppbyggnad för att få ett gott korrosionsskydd och en i övrigt hållbar yta.
- Introduktion till reparationsmetoder för reparation av plastdetaljer och bilskadereparerad yta.
- Enklare lackeringsarbeten.
- Analys av lättare skada och de produkter som olika reparationer kräver.
- Handhavande och skötsel av verktyg, utrustning och produkter.
- Introduktion till lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet ur miljö- och arbetsmiljöperspektiv. Begränsningar av det arbete som får utföras ur säkerhetssynpunkt. Skyddsutrustning för olika arbeten, faror och olyckssamband samt riskbedömning av den egna och omgivande verksamheten.
- Ergonomi med avsikt att förhindra lyftskador samt ansvar för den egna utrustningen och medvetenhet om objekt- och materialkostnad.
- Vård av den egna utrustningen samt ansvarstagande för objekt och material.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen lackeringsteknik - introduktion.
Eleven beskriver översiktligt en för billackeraren vanligt förekommande arbetssituation, lackeraryrkets förutsättningar och den samverkan med bilskadereparatören som krävs.
Eleven beskriver också översiktligt lackmaterialens funktion och egenskaper.
Dessutom beskriver eleven översiktligt lagar och andra bestämmelser som begränsar det arbete som får utföras ur säkerhetssynpunkt.
Eleven beskriver utförligt en för billackeraren vanligt förekommande arbetssituation, lackeraryrkets förutsättningar och den samverkan med bilskadereparatören som krävs.
Eleven beskriver också utförligt lackmaterialens funktion och egenskaper.
Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som begränsar det arbete som får utföras ur säkerhetssynpunkt.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat en för billackeraren vanligt förekommande arbetssituation, lackeraryrkets förutsättningar och den samverkan med bilskadereparatören som krävs.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat lackmaterialens funktion och egenskaper.
Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som begränsar det arbete som får utföras ur säkerhetssynpunkt.
Eleven utför i samråd med handledare och i bekanta situationer enkla lackeringsarbeten.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare och i bekanta situationer enkel diagnostik och enkla kostnadsberäkningar.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet relevanta arbetsmetoder och verktyg samt relevant utrustning enligt praxis.
Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer enkla lackeringsarbeten.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer enkel diagnostik och enkla kostnadsberäkningar.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet relevanta arbetsmetoder och verktyg samt relevant utrustning enligt praxis.
Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer enkla lackeringsarbeten.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer enkel diagnostik och enkla kostnadsberäkningar.
I arbetet använder eleven med säkerhet relevanta arbetsmetoder och verktyg samt relevant utrustning enligt praxis.
Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver översiktligt med hjälp av det olika metoder och olika materials funktion och egenskaper.
Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver utförligt med hjälp av det olika metoder och olika materials funktion och egenskaper.
Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver utförligt och nyanserat med hjälp av det olika metoder och olika materials funktion och egenskaper.
Eleven använder med säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven utför arbetet med viss hänsyn till miljö och säkerhet samt med viss hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt med hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt med hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.
Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder.
I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder.
I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med säkerhet med medarbetare och kunder.
I kommunikationen använder eleven med säkerhet tekniska begrepp.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."