Lackeringsteknik för tunga fordon
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen lackeringsteknik för tunga fordon relaterar till syftet med ämnet lackeringsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om lackeringssystemens uppbyggnad, om färg- och materiallära samt om verkstadens ventilation och luftföring.
- Förmåga att utföra lackeringsarbeten med olika appliceringstekniker samt att med färg och form skapa dekoration och text på fordon.
- Förmåga att demontera och montera samt att vårda lackerade ytor.
- Förmåga att utföra diagnostik och beräkningar.
- Förmåga att använda och underhålla verktyg och utrustning.
- Förmåga att använda informationsmaterial, såväl svenska som engelska manualer samt digitala informationssystem.
- Förmåga att arbeta på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
- Förmåga att samarbeta med andra och kommunicera med medarbetare och kunder.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen lackeringsteknik för tunga fordon.
- Blästeranläggningar och deras funktion och skötsel samt blästring av chassikomponenter.
- Konstruktion och verkningssätt för lackeringsboxar anpassade för lackering av tunga fordon.
- Rutiner för arbete med tryckluftsbromsade fordon.
- Arbetsprocess och materialval för nya och tidigare lackerade ytor på tunga fordon med olika typer av underlag, till exempel olika metaller och plasttyper.
- Bindemedel, slipmaterial och rengöringsvätskor.
- Applicering med tryckmatad utrustning och lackmaterial som är anpassade för tunga fordon.
- Rengöring med högtrycksutrustning och tvättvätskor som är anpassade för tunga fordon.
- Utrustning och material för sliparbeten anpassade för arbeten med tunga fordon.
- Maskeringsteknik för in- och utvändig lackering i samband med dekorationer i flera kulörer.
- Lyftning och pallning av tunga fordon samt demontering och montering av komponenter och detaljer.
- Montering och demontering av dekaler och plastfilm för dekoration av tunga fordon.
- Tids- och materialåtgång vid lackering av tunga fordon ställt mot kvalitetskrav och kostnader.
- Verkstadens layout, kompressorer, konventionella och tryckmatade sprututrustningar samt övriga maskiner och utrustning som krävs för arbetets genomförande.
- Hög- och lågtrycksmatade sprututrustningars skötsel och handhavande.
- Informationssystem och bestämmelser för arbeten med tunga fordon.
- Arbetsteknik, skyddsutrustning och ergonomi anpassat till arbetet.
- Hantering och sortering av sopor och överblivet lackmaterial enligt bestämmelser.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen lackeringsteknik för tunga fordon.
Eleven beskriver översiktligt de kemiska produkter som ingår i lackeringssystemet för tunga fordon samt den miljöpåverkan de har.
Eleven beskriver också översiktligt funktion och skötsel av verkstadens blästeranläggning och lackbox anpassade för tunga fordon.
Dessutom beskriver eleven översiktligt bestämmelser som gäller för arbete med tunga fordon samt rutiner för arbete med tryckluftsbromsade fordon.
Eleven beskriver utförligt de kemiska produkter som ingår i lackeringssystemet för tunga fordon samt den miljöpåverkan de har.
Eleven beskriver också utförligt funktion och skötsel av verkstadens blästeranläggning och lackbox anpassade för tunga fordon.
Dessutom beskriver eleven utförligt bestämmelser som gäller för arbete med tunga fordon samt rutiner för arbete med tryckluftsbromsade fordon.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat de kemiska produkter som ingår i lackeringssystemet för tunga fordon samt den miljöpåverkan de har.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat funktion och skötsel av verkstadens blästeranläggning och lackbox anpassade för tunga fordon.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat bestämmelser som gäller för arbete med tunga fordon samt rutiner för arbete med tryckluftsbromsade fordon.
Eleven utför, i samråd med handledare och i bekanta situationer, lackeringsarbeten på tunga fordon.
I arbetet tvättar och lackerar eleven chassier med högtrycksutrustning samt utför sliparbeten till den noggrannhet som arbetet kräver.
Eleven utför i samråd med handledare enkel maskering och blästring av chassier.
Dessutom monterar och demonterar eleven dekaler och utför maskering för enkel in- och utvändig lackering i flera kulörer.
Eleven utför i samråd med handledare enkla beräkningar av tids- och materialåtgång samt avsynar och gör enkla bedömningar av det utförda arbetet i termer av finish, kvalitet och kostnader.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet relevanta arbetsmetoder och relevant utrustning enligt praxis.
Dessutom använder och vårdar eleven låg- och högtryckssprutmatad utrustning.
Eleven utför, efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer, lackeringsarbeten på tunga fordon.
I arbetet tvättar och lackerar eleven chassier med högtrycksutrustning samt utför sliparbeten till den noggrannhet som arbetet kräver.
Eleven utför efter samråd med handledare maskering och blästring av chassier.
Dessutom monterar och demonterar eleven dekaler och utför maskering för in- och utvändig lackering i flera kulörer.
Eleven utför efter samråd med handledare beräkningar av tids- och materialåtgång samt avsynar och gör välgrundade bedömningar av det utförda arbetet i termer av finish, kvalitet och kostnader.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet relevanta arbetsmetoder och relevant utrustning enligt praxis.
Dessutom använder och vårdar eleven låg- och högtryckssprutmatad utrustning.
Eleven utför, efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer, lackeringsarbeten på tunga fordon.
I arbetet tvättar och lackerar eleven chassier med högtrycksutrustning samt utför sliparbeten till den noggrannhet som arbetet kräver.
Eleven utför efter samråd med handledare avancerad maskering och blästring av chassier.
Dessutom monterar och demonterar eleven dekaler och utför maskering för avancerad in- och utvändig lackering i flera kulörer.
Eleven utför efter samråd med handledare avancerade beräkningar av tids- och materialåtgång samt avsynar och gör välgrundade och nyanserade bedömningar av det utförda arbetet i termer av finish, kvalitet och kostnader.
I arbetet använder eleven med säkerhet relevanta arbetsmetoder och relevant utrustning enligt praxis.
Dessutom använder och vårdar eleven låg- och högtryckssprutmatad utrustning.
Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver översiktligt med hjälp av det olika metoder och olika materials funktion och egenskaper.
Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver utförligt med hjälp av det olika metoder och olika materials funktion och egenskaper.
Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver utförligt och nyanserat med hjälp av det olika metoder och olika materials funktion och egenskaper.
Eleven använder med säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt utför i bekanta situationer lyftning och pallning av tunga fordon på ett säkerhetsmässigt riktigt sätt.
Dessutom sorterar eleven sopor och överblivet lackmaterial på ett miljömässigt riktigt sätt.
I arbetet tar eleven också viss hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt utför i bekanta och delvis nya situationer lyftning och pallning av tunga fordon på ett säkerhetsmässigt riktigt sätt.
Dessutom sorterar eleven sopor och överblivet lackmaterial på ett miljömässigt riktigt sätt.
I arbetet tar eleven också hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.
Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt utför i bekanta och nya situationer lyftning och pallning av tunga fordon på ett säkerhetsmässigt riktigt sätt.
Dessutom sorterar eleven sopor och överblivet lackmaterial på ett miljömässigt riktigt sätt.
I arbetet tar eleven också hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.
Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder.
I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven samarbetar, medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder.
I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven samarbetar, medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med säkerhet med medarbetare och kunder.
I kommunikationen använder eleven med säkerhet tekniska begrepp.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."