Lageradministration och terminallogistik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen lageradministration och terminallogistik relaterar till syftet med ämnet lager och terminal, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om transportbranschen samt om olika transportslag och logistiklösningar.
- Kunskaper om olika lagermiljöer och lagerstrukturer.
- Förmåga att hantera varor och gods i olika lagermiljöer och terminaler.
- Förmåga att använda it-stöd och dator för processer inom order och lagerhantering samt tekniska lösningar för en effektiv och rationell lager- och terminalhantering.
- Förmåga att utföra paketering och emballering samt vikt- och volymberäkning av gods och varor.
- Förmåga att disponera lager- och terminalytor för ett optimalt varuflöde.
- Förmåga att motivera sin lagerhantering utifrån ekonomiska och miljömässiga faktorer.
- Förmåga att arbeta på ett ergonomiskt, säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen lageradministration och terminallogistik.
- Organisation och arbetsrutiner inom lager och terminalhantering.
- Logistikens betydelse för samhället samt den inverkan på människor och miljö som olika transportslag och logistiklösningar för med sig.
- De fyra transportslagen utifrån godsslag, mängder och varuflöden.
- Olika modeller för distributions- och transportsystem där kraven på terminallogistik utgör en central del av flödet.
- Funktions- och hanteringsprinciper för transaktioner i lager, lagerrutiner och inventering.
- Funktioner för alternativa logistiklösningar, till exempel tredjepartslösningar, cross-docking och specifik terminalhantering.
- Hantering av gods i lager och terminal med hjälp av de maskiner och den utrustning som krävs.
- Planering och dimensionering av lager. Planering av olika logistiklösningar. Planering av hantering av gods på terminal.
- It-stöd kopplat till hantering i lager- och terminalsystem.
- Hantering och metoder för användning av datorstödd logistik.
- Kostnadsberäkningar.
- Lagerhanteringens betydelse för logistikkostnader och leveransservice.
- Olika transportslags fördelar och nackdelar utifrån ekonomiska och miljömässiga faktorer.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen lageradministration och terminallogistik.
Eleven beskriver översiktligt transportbranschens struktur och förutsättningar, logistikens betydelse för samhället samt den inverkan på människor och miljö som olika transportslag och logistiklösningar för med sig.
Eleven beskriver också översiktligt processer för transaktioner och flöden i lager samt villkor och förutsättningar för lager och terminalhantering.
Dessutom beskriver eleven översiktligt rutiner för inventeringar samt lagerhanteringens betydelse för kostnader och leveransservice.
Eleven beskriver utförligt transportbranschens struktur och förutsättningar, logistikens betydelse för samhället samt den inverkan på människor och miljö som olika transportslag och logistiklösningar för med sig.
Eleven beskriver också utförligt processer för transaktioner och flöden i lager samt villkor och förutsättningar för lager och terminalhantering.
Dessutom beskriver eleven utförligt rutiner för inventeringar samt lagerhanteringens betydelse för kostnader och leveransservice.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat transportbranschens struktur och förutsättningar, logistikens betydelse för samhället samt den inverkan på människor och miljö som olika transportslag och logistiklösningar för med sig.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat processer för transaktioner och flöden i lager samt villkor och förutsättningar för lager och terminalhantering.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat rutiner för inventeringar samt lagerhanteringens betydelse för kostnader och leveransservice.
Eleven hanterar med viss säkerhet gods i lager och terminal.
I arbetet använder eleven enkla strategier för att planera lagren och terminalytorna.
Eleven använder it-stöd och dator för lagerhantering och dimensionering av lager.
Dessutom använder eleven i bekanta situationer enkla tekniska lösningar för en effektiv och rationell lager- och terminalhantering.
Eleven utför i samråd med handledare enkla vikt- och volymberäkningar för olika godsslag.
I arbetet ger eleven exempel på hur organisation, rutiner och lagerhantering påverkar effektivisering av varuflöden i lager samt beskriver översiktligt hur godsflöden kan styras för en optimal disponering av ytor.
Dessutom motiverar eleven översiktligt sin lagerhantering utifrån ekonomiska och miljömässiga faktorer.
Eleven hanterar med viss säkerhet gods i lager och terminal.
I arbetet använder eleven strategier för att planera lagren och terminalytorna.
Eleven använder it-stöd och dator för lagerhantering och dimensionering av lager.
Dessutom använder eleven i bekanta och delvis nya situationer tekniska lösningar för en effektiv och rationell lager- och terminalhantering.
Eleven utför efter samråd med handledare vikt- och volymberäkningar för olika godsslag.
I arbetet ger eleven exempel på hur organisation, rutiner och lagerhantering påverkar effektivisering av varuflöden i lager samt beskriver utförligt hur godsflöden kan styras för en optimal disponering av ytor.
Dessutom motiverar eleven utförligt sin lagerhantering utifrån ekonomiska och miljömässiga faktorer.
Eleven hanterar med säkerhet gods i lager och terminal.
I arbetet använder eleven avancerade strategier för att planera lagren och terminalytorna.
Eleven använder it-stöd och dator för lagerhantering och dimensionering av lager.
Dessutom använder eleven i bekanta och nya situationer avancerade tekniska lösningar för en effektiv och rationell lager- och terminalhantering.
Eleven utför efter samråd med handledare avancerade vikt- och volymberäkningar för olika godsslag.
I arbetet ger eleven exempel på hur organisation, rutiner och lagerhantering påverkar effektivisering av varuflöden i lager samt beskriver utförligt och nyanserat hur godsflöden kan styras för en optimal disponering av ytor.
Dessutom motiverar eleven utförligt och nyanserat sin lagerhantering utifrån ekonomiska och miljömässiga faktorer.
Eleven arbetar ergonomiskt, säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.
Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven arbetar ergonomiskt, säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.
Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven arbetar ergonomiskt, säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.
Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."