Plocklagerhantering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen plocklagerhantering relaterar till syftet med ämnet lager och terminal, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika lagermiljöer och lagerstrukturer.
- Förmåga att hantera varor och gods i olika lagermiljöer och terminaler.
- Förmåga att utföra paketering och emballering samt vikt- och volymberäkning av gods och varor.
- Förmåga att disponera lager- och terminalytor för ett optimalt varuflöde.
- Förmåga att arbeta på ett ergonomiskt, säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen plocklagerhantering.
- Olika typer av plocklager, till exempel automatiserade plocklager.
- Hantering av de maskiner och den utrustning som krävs för varuhantering i plocklager.
- Plocklagers struktur och styrning.
- Reservdelslagers betydelse för eftermarknad och kundservice.
- Alternativa försörjningsupplägg för reservdelshantering.
- Lagerdesign och distributionsupplägg.
- Lagrets roll i materialflödet.
- Artiklar som styrs via lager.
- Lagrets funktion i kedjan från producent till kund.
- Materialflödens påverkan av antal lager.
- Leverantörsstyrda lager.
- Olika lagerstyrningssystem.
- Styrning av centrallager och lokala lager.
- Prognostisering för lagerstyrning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen plocklagerhantering.
Eleven beskriver översiktligt olika lagers struktur och funktion samt ger exempel på materialflöden.
Eleven beskriver också översiktligt plocklagers struktur, styrning och betydelse.
Dessutom beskriver eleven översiktligt lagrets roll i kedjan från producent till kund.
Eleven beskriver utförligt olika lagers struktur och funktion samt ger exempel på materialflöden.
Eleven beskriver också utförligt plocklagers struktur, styrning och betydelse.
Dessutom beskriver eleven utförligt lagrets roll i kedjan från producent till kund.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika lagers struktur och funktion samt ger exempel på materialflöden.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat plocklagers struktur, styrning och betydelse.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat lagrets roll i kedjan från producent till kund.
Eleven planerar och genomför i samråd med handledare och i bekanta situationer plockning, packning, lastning och lastsäkring av varor i olika typer av plocklager.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet rutiner för materialstyrning.
Eleven emballerar och använder med viss säkerhet förpackningar enligt praxis.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare enkla prognoser och dimensioneringar av olika lagerytor för ett optimalt varuflöde.
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer plockning, packning, lastning och lastsäkring av varor i olika typer av plocklager.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet rutiner för materialstyrning.
Eleven emballerar och använder med viss säkerhet förpackningar enligt praxis.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare prognoser och dimensioneringar av olika lagerytor för ett optimalt varuflöde.
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer plockning, packning, lastning och lastsäkring av varor i olika typer av plocklager.
I arbetet använder eleven med säkerhet rutiner för materialstyrning.
Eleven emballerar och använder med säkerhet förpackningar enligt praxis.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare avancerade prognoser och dimensioneringar av olika lagerytor för ett optimalt varuflöde.
Eleven arbetar ergonomiskt, säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.
Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven arbetar ergonomiskt, säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.
Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven arbetar ergonomiskt, säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.
Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."