Låsinstallation
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen låsinstallation relaterar till syftet med ämnet lås- och passerteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att tillverka, montera, installera och underhålla låstekniska system.
- Kunskaper om lagar, förordningar och standarder som reglerar arbete med låstekniska system.
- Förmåga att tolka låstekniska system med ledning av scheman, ritningar och övriga anvisningar.
- Förmåga att kontrollera, prova, felsöka och avhjälpa fel på låstekniska system.
- Förmåga att kunna registrera och dokumentera installation, avvikelser och förändringar.
- Kunskaper om arbetsmiljö och säkerhet samt påverkan på miljö.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen låsinstallation.
- Verktyg och maskiner för reparation, anpassning och installation av låstekniska system.
- Installation och montage av olika lås och beslag.
- Val av material och arbetsmetoder utifrån gällande kravspecifikationer.
- Inkoppling i förekommande styrcentral och driftsättning av elektromekaniska lås och slutbleck med kabelförläggning i och kring dörrmiljön.
- Montering, inkoppling och driftsättning av läsare och kodlås med kabelförläggning i samt anslutning i förekommande styrcentral.
- Montering av lås och behör avsedda för fönster och fönsterdörrar.
- Montering och injustering av olika typer av system för dörrstyrning.
- Montering av låskomponenter utifrån de mekaniska kodprinciperna.
- Tillämpning av regelverk för definierade skyddsklasser.
- Tillämpning av lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet.
- Tolkning, planering och genomförande utifrån ett arbetsunderlag.
- Service och underhåll av låstekniska system.
- Felsökning och avhjälpning av fel.
- Funktionskontroll i enlighet med låsteknisk specifikation.
- Förmåga att lösa låstekniska problem och hantera avvikelser. Dokumentation och rapportering.
- Riskbedömning av olika arbetsplatser och arbetsuppgifter, med hänsyn till uppdraget och kundens behov av säkerhet, samt förebyggande av person- och egendomsskador.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen låsinstallation.
Eleven planerar och utför vanligt förekommande låstekniska arbeten i olika dörrmiljöer med visst handlag på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Inför arbetet väljer eleven, i samråd med handledare, material och metoder anpassade för uppgiften och utifrån gällande lagar, bestämmelser och särskilda branschkrav.
Eleven planerar och utför vanligt förekommande låstekniska arbeten i olika dörrmiljöer med gott handlag på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Inför arbetet väljer eleven, efter samråd med handledare, material och metoder anpassade för uppgiften och utifrån gällande lagar, bestämmelser och särskilda branschkrav.
Eleven planerar och utför vanligt förekommande låstekniska arbeten i olika dörrmiljöer med mycket gott handlag på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Inför arbetet väljer eleven, efter samråd med handledare, material och metoder anpassade för uppgiften och utifrån gällande lagar, bestämmelser och särskilda branschkrav.
Eleven använder, i samråd med handledare, scheman, ritningar och övriga anvisningar för att utföra arbetet.
I sitt arbete väljer eleven, i samråd med handledare, verktyg, instrument och övrig utrustning anpassade för uppgiften och använder dem med visst handlag.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem i samråd med handledare.
Eleven använder, efter samråd med handledare, scheman, ritningar och övriga anvisningar för att utföra arbetet.
I sitt arbete väljer eleven, efter samråd med handledare, verktyg, instrument och övrig utrustning anpassade för uppgiften och använder dem med gott handlag.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven använder, efter samråd med handledare, scheman, ritningar och övriga anvisningar för att utföra arbetet.
I sitt arbete väljer eleven, efter samråd med handledare, verktyg, instrument och övrig utrustning anpassade för uppgiften och använder dem med mycket gott handlag.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven dokumenterar och rapporterar med viss säkerhet sitt arbete utifrån de bestämmelser och standarder som finns inom området.
Eleven utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
Eleven dokumenterar och rapporterar med viss säkerhet sitt arbete utifrån de bestämmelser och standarder som finns inom området.
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.
Eleven dokumenterar och rapporterar med säkerhet sitt arbete utifrån de bestämmelser och standarder som finns inom området.
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven kontrollerar och felsöker, i samråd med handledare, anläggningar och system samt avhjälper enkla fel som uppkommer i såväl nya som befintliga låssystem.
Eleven kontrollerar och felsöker, efter samråd med handledare, anläggningar och system samt avhjälper fel som uppkommer i såväl nya som befintliga låssystem.
Eleven kontrollerar och felsöker, efter samråd med handledare, anläggningar och system samt avhjälper komplexa fel som uppkommer i såväl nya som befintliga låssystem.
Eleven kontrollerar säkerheten och driftsätter installationen i samråd med handledare.
Resultatet av elevens arbete uppfyller på ett tillfredsställande sätt ställda kvalitets- och miljökrav.
Eleven kontrollerar säkerheten och driftsätter installationen efter samråd med handledare.
Resultatet av elevens arbete uppfyller på ett gott sätt ställda kvalitets- och miljökrav.
Eleven kontrollerar säkerheten och driftsätter installationen efter samråd med handledare.
Resultatet av elevens arbete uppfyller på ett mycket gott sätt ställda kvalitets- och miljökrav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."