Låsteknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen låsteknik relaterar till syftet med ämnet lås- och passerteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om uppbyggnad, funktion och driftegenskaper hos låstekniska system i och kring dörrmiljön.
- Förmåga att tillverka, montera, installera och underhålla låstekniska system.
- Kunskaper om lagar, förordningar och standarder som reglerar arbete med låstekniska system.
- Förmåga att tolka låstekniska system med ledning av scheman, ritningar och övriga anvisningar.
- Kunskaper om arbetsmiljö och säkerhet samt påverkan på miljö.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen låsteknik.
- Olika typer av mekaniska och elektromekaniska lås och beslag, deras egenskaper, funktioner och användningsområden samt deras historiska utveckling.
- Mekaniska kodprinciper.
- Elektroniska kodbärare.
- Dörrstyrning med tillhörande utrustning, övervaknings- och styrsystem samt deras egenskaper, funktioner och användningsområden.
- Olika typer av förvaringsenheter, deras användningsområden, funktion och säkerhetsnivå.
- Metoder för att lägga ihop och lägga om lås enligt olika kodprinciper.
- Olika systemlåsningsprinciper.
- Arbete med problemlösning och uppgifter såväl självständigt som tillsammans med andra.
- Låsklasser och skyddsklasser samt bestämmelser för branddörrar, tillgänglighet och utrymning.
- Yrkesetiska regler.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetsplatser och arbetets utförande.
- Tolkning och upprättande av låsschema samt beräkning av låssystem.
- Rutiner för service och underhåll.
- Arbetsmiljö och säkerhet.
- Miljöval och miljöpåverkan.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen låsteknik.
Eleven redogör översiktligt för egenskaper, funktioner och användningsområden hos låstekniska system både ur ett historiskt och nutida perspektiv.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur låskodning, dörrstyrning och förvaringsenheter används och fungerar.
Eleven redogör utförligt för egenskaper, funktioner och användningsområden hos låstekniska system både ur ett historiskt och nutida perspektiv.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur låskodning, dörrstyrning och förvaringsenheter används och fungerar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för egenskaper, funktioner och användningsområden hos låstekniska system både ur ett historiskt och nutida perspektiv.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur låskodning, dörrstyrning och förvaringsenheter används och fungerar.
Eleven utför, i samråd med handledare, vanligt förekommande låstekniska arbeten utifrån de säkerhetsnivåer, metoder, kod- och systemlåsningsprinciper som används i branschen.
Arbetet utförs enligt de rutiner och yrkesetiska regler som finns i branschen och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Resultatet av elevens arbete uppfyller på ett tillfredsställande sätt ställda kvalitets- och miljökrav.
Eleven utför, efter samråd med handledare, vanligt förekommande låstekniska arbeten utifrån de säkerhetsnivåer, metoder, kod- och systemlåsningsprinciper som används i branschen.
Arbetet utförs enligt de rutiner och yrkesetiska regler som finns i branschen och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Resultatet av elevens arbete uppfyller på ett tillfredsställande sätt ställda kvalitets- och miljökrav.
Eleven utför, efter samråd med handledare, vanligt förekommande låstekniska arbeten utifrån de säkerhetsnivåer, metoder, kod- och systemlåsningsprinciper som används i branschen.
Arbetet utförs enligt de rutiner och yrkesetiska regler som finns i branschen och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Resultatet av elevens arbete uppfyller på ett gott sätt ställda kvalitets- och miljökrav.
Eleven tolkar och upprättar, i samråd med handledare, låsscheman och beräkningar av låssystem.
Eleven tolkar och upprättar, efter samråd med handledare, låsscheman och beräkningar av låssystem.
Eleven tolkar och upprättar, efter samråd med handledare, låsscheman och beräkningar av låssystem.
Eleven redogör översiktligt för de lagar och bestämmelser som gäller inom området.
Dessutom redogör eleven översiktligt för olika typer av risker och arbetsmiljökrav vid uppbyggnad och installation av lås och låsanläggningar.
Eleven redogör utförligt för de lagar och bestämmelser som gäller inom området.
Dessutom redogör eleven utförligt för olika typer av risker och arbetsmiljökrav vid uppbyggnad och installation av lås och låsanläggningar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för de lagar och bestämmelser som gäller inom området.
Dessutom redogör eleven utförligt för olika typer av risker och arbetsmiljökrav vid uppbyggnad och installation av lås och låsanläggningar.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."