Lastbilar - chassi och bromsar

kurs
Kurskod
LAPLAC0
Poäng
200p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen lastbilar - chassi och bromsar relaterar till syftet med ämnet lastbilar - reparations- och systemteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen lastbilar - chassi och bromsar.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen lastbilar - chassi och bromsar.

E
Eleven beskriver översiktligt olika lastbilars chassikonstruktioner, deras olika användningsområden samt olika axlar, axelkombinationer och fjädringar.
Eleven beskriver dessutom översiktligt olika elektrohydrauliska och hydrauliska styrinrättningar samt olika hjul- och hjälpbromssystem.
C
Eleven beskriver utförligt olika lastbilars chassikonstruktioner, deras olika användningsområden samt olika axlar, axelkombinationer och fjädringar.
Eleven beskriver dessutom utförligt olika elektrohydrauliska och hydrauliska styrinrättningar samt olika hjul- och hjälpbromssystem.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika lastbilars chassikonstruktioner, deras olika användningsområden samt olika axlar, axelkombinationer och fjädringar.
Eleven beskriver dessutom utförligt och nyanserat olika elektrohydrauliska och hydrauliska styrinrättningar samt olika hjul- och hjälpbromssystem.
E
Eleven utför, i samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning, demontering, reparation och montering av olika fjädringskomponenter samt kalibrering av automatisk nivåreglering.
Eleven utför även, i samråd med handledare, i bekanta situationer funktionskontroll och justering samt felsökning, demontering, reparation och montering av olika hjul- och hjälpbromssystem och deras olika komponenter.
Dessutom utför eleven, i samråd med handledare, axel- och hjulvinkelmätning samt justering av axlar.
C
Eleven utför, efter samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning, demontering, reparation och montering av olika fjädringskomponenter samt kalibrering av automatisk nivåreglering.
Eleven utför även, efter samråd med handledare, i bekanta situationer funktionskontroll och justering samt felsökning, demontering, reparation och montering av olika hjul- och hjälpbromssystem och deras olika komponenter.
Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, axel- och hjulvinkelmätning samt justering av axlar.
A
Eleven utför, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer felsökning, demontering, reparation och montering av olika fjädringskomponenter samt kalibrering av automatisk nivåreglering.
Eleven utför även, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer funktionskontroll och justering samt felsökning, demontering, reparation och montering av olika hjul- och hjälpbromssystem och deras olika komponenter.
Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, axel- och hjulvinkelmätning samt justering av axlar.
E
I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med visst handlag specialverktyg, verktyg och utrustning.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
C
I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med gott handlag specialverktyg, verktyg och utrustning.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
A
I arbetet använder eleven med säkerhet rätt arbetsmetod och med mycket gott handlag specialverktyg, verktyg och utrustning.
Dessutom använder eleven med säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
E
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk.
I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen.
Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
C
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk.
I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen.
Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
A
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med säkerhet ett yrkesmässigt språk.
I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen.
Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är gott.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."