Lastbilar - system- och diagnosteknik 2

kurs
Kurskod
LAPLAS02
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen lastbilar - system- och diagnosteknik 2 relaterar till syftet med ämnet lastbilar - reparations- och systemteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen lastbilar - system- och diagnosteknik 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen lastbilar - system- och diagnosteknik 2.

E
Eleven beskriver översiktligt funktionsprinciper för och konstruktioner av olika lastbilars olika bränslevärmare, deras uppbyggnad, funktion och komponenter.
C
Eleven beskriver utförligt funktionsprinciper för och konstruktioner av olika lastbilars olika bränslevärmare, deras uppbyggnad, funktion och komponenter.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktionsprinciper för och konstruktioner av olika lastbilars olika bränslevärmare, deras uppbyggnad, funktion och komponenter.
E
Eleven utför, i samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning och reparationer av enklare fel i olika förarassistans- och säkerhetssystem samt deras olika komponenter i lastbilar.
Eleven utför även, i samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning och reparationer av enklare fel i fordons komfortelektronik samt i olika avgasreningssystem för förbränningsmotorer.
Vid reparationer utför eleven, i samråd med handledare, i bekanta situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver.
C
Eleven utför, efter samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning och reparationer av enklare fel i olika förarassistans- och säkerhetssystem samt deras olika komponenter i lastbilar.
Eleven utför även, efter samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning och reparationer av enklare fel i fordons komfortelektronik samt i olika avgasreningssystem för förbränningsmotorer.
Vid reparationer utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver.
A
Eleven utför, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer felsökning och reparationer av enklare fel i olika förarassistans- och säkerhetssystem samt deras olika komponenter i lastbilar.
Eleven utför även, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer felsökning och reparationer av enklare fel i fordons komfortelektronik samt i olika avgasreningssystem för förbränningsmotorer.
Vid reparationer utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver.
E
I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med visst handlag mät- och diagnosutrustning, specialverktyg, verktyg och utrustning.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
C
I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med gott handlag mät- och diagnosutrustning, specialverktyg, verktyg och utrustning.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
A
I arbetet använder eleven med säkerhet rätt arbetsmetod och med mycket gott handlag mät- och diagnosutrustning, specialverktyg, verktyg och utrustning.
Dessutom använder eleven med säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
E
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk.
I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen.
Dessutom samarbetar eleven med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
C
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk.
I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen.
Dessutom samarbetar eleven med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
A
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med säkerhet ett yrkesmässigt språk.
I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen.
Dessutom samarbetar eleven med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är gott.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."