Brandlarmssystem
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen brandlarmssystem relaterar till syftet med ämnet larm och säkerhetsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om uppbyggnad, funktion och driftegenskaper hos larm och säkerhetssystem.
- Kunskaper om risker när man bygger larm och säkerhetssystem.
- Förmåga att installera larm och säkerhetssystem.
- Kunskaper om lagar, föreskrifter, förordningar och rekommendationer som reglerar arbete med larm och säkerhetssystem.
- Förmåga att kunna registrera och dokumentera installation och förändringar.
- Förmåga att tolka funktionen hos larm och säkerhetssystem med ledning av scheman, ritningar och övriga anvisningar.
- Förmåga att kontrollera, prova, felsöka och avhjälpa fel på larm och säkerhetssystem.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen brandlarmssystem.
- Olika typer av system som finns inom brandlarmsområdet.
- Olika typer av bränder samt med vilken detektor bästa detektion kan uppnås.
- Larm-, övervaknings- och presentationssystemens funktion och uppbyggnad samt hur deras parametrar sätts.
- Utrymningslarmets ingående komponenter, funktioner samt hörbarhetens begränsningar i olika typer av miljöer.
- Regler och krav som styr en anläggnings utformning samt vilka kriterier som påverkar val och placering av system och detektorer.
- Installation av ett brandlarmssystem med tillhörande komponenter.
- Praktisk projektering av brandlarmssystem med hänsyn till gällande regelverk samt med beaktande av risken för falska larm.
- Larmförmedling.
- Olika typer av verktyg, instrument och övrig utrustning.
- Vanliga mätinstrument och hjälpmedel för felsökning.
- Metoder för felsökning och reparationer i brandlarmssystem.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen brandlarmssystem.
Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad av och funktion hos olika typer av brandlarmssystem.
Dessutom redogör eleven översiktligt för olika typer av risker när man bygger brandlarmssystem.
Eleven redogör utförligt för uppbyggnad av och funktion hos olika typer av brandlarmssystem.
Dessutom redogör eleven utförligt för olika typer av risker när man bygger brandlarmssystem.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad av och funktion hos olika typer av brandlarmssystem.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika typer av risker när man bygger brandlarmssystem.
Eleven planerar i samråd med handledare installationer och service av brandlarmssystem.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur hen har planerat sitt arbete och avser att registrera och dokumentera arbetet med hänsyn till lagar och andra bestämmelser samt standarder som finns inom området.
Eleven planerar efter samråd med handledare installationer och service av brandlarmssystem.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur hen har planerat sitt arbete och avser att registrera och dokumentera arbetet med hänsyn till lagar och andra bestämmelser samt standarder som finns inom området.
Eleven planerar efter samråd med handledare installationer och service av brandlarmssystem.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur hen har planerat sitt arbete och avser att registrera och dokumentera arbetet med hänsyn till lagar och andra bestämmelser samt standarder som finns inom området.
Eleven utför i olika miljöer och med visst handlag vanligt förekommande arbeten med brandlarmssystem på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Inför arbetet väljer eleven i samråd med handledare material avsedda för uppgiften.
Dessutom använder eleven i samråd med handledare scheman, ritningar och övriga anvisningar för att utföra arbetet.
Under arbetet väljer eleven med viss säkerhet verktyg, instrument och övrig utrustning samt använder dem med visst handlag.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem i samråd med handledare.
Eleven kontrollerar säkerheten och driftsätter installationen i samråd med handledare.
Resultatet av elevens arbete uppfyller på ett tillfredsställande sätt ställda kvalitets- och miljökrav.
Eleven utför i olika miljöer och med gott handlag vanligt förekommande arbeten med brandlarmssystem på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Inför arbetet väljer eleven efter samråd med handledare material avsedda för uppgiften.
Dessutom använder eleven efter samråd med handledare scheman, ritningar och övriga anvisningar för att utföra arbetet.
Under arbetet väljer eleven med viss säkerhet verktyg, instrument och övrig utrustning samt använder dem med gott handlag.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven kontrollerar säkerheten och driftsätter installationen efter samråd med handledare.
Resultatet av elevens arbete uppfyller på ett tillfredsställande sätt ställda kvalitets- och miljökrav.
Eleven utför i olika miljöer och med mycket gott handlag vanligt förekommande arbeten med brandlarmssystem på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Inför arbetet väljer eleven efter samråd med handledare material avsedda för uppgiften.
Dessutom använder eleven efter samråd med handledare scheman, ritningar och övriga anvisningar för att utföra arbetet.
Under arbetet väljer eleven med säkerhet verktyg, instrument och övrig utrustning samt använder dem med mycket gott handlag.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven kontrollerar säkerheten och driftsätter installationen efter samråd med handledare.
Resultatet av elevens arbete uppfyller på ett gott sätt ställda kvalitets- och miljökrav.
Efter utfört arbete gör eleven en enkel dokumentation av installationen utifrån de bestämmelser och standarder som finns inom området.
Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Efter utfört arbete gör eleven en noggrann dokumentation av installationen utifrån de bestämmelser och standarder som finns inom området.
Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Efter utfört arbete gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av installationen utifrån de bestämmelser och standarder som finns inom området.
Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven kontrollerar och felsöker i samråd med handledare anläggningar och system samt reparerar enkla fel som uppkommer i såväl nya som befintliga installationer.
Eleven kontrollerar och felsöker efter samråd med handledare anläggningar och system samt reparerar fel som uppkommer i såväl nya som befintliga installationer.
Eleven kontrollerar och felsöker efter samråd med handledare anläggningar och system samt reparerar avancerade fel som uppkommer i såväl nya som befintliga installationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."