Larm-, övervaknings- och säkerhetssystem

kurs
Kurskod
LARLAM0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen larm-, övervaknings- och säkerhetssystem relaterar till syftet med ämnet larm och säkerhetsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen larm-, övervaknings- och säkerhetssystem.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen larm-, övervaknings- och säkerhetssystem.

E
Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad av och funktion hos vanliga larm-, övervaknings- och säkerhetssystem.
Dessutom redogör eleven översiktligt för olika typer av risker när man bygger larm och säkerhetssystem.
C
Eleven redogör utförligt för uppbyggnad av och funktion hos vanliga larm-, övervaknings- och säkerhetssystem.
Dessutom redogör eleven utförligt för olika typer av risker när man bygger larm och säkerhetssystem.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad av och funktion hos vanliga larm-, övervaknings- och säkerhetssystem.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika typer av risker när man bygger larm och säkerhetssystem.
E
Eleven planerar i samråd med handledare installationer och service av vanligt förekommande larm och säkerhetssystem.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur hen har planerat sitt arbete och avser att registrera och dokumentera arbetet med hänsyn till lagar och andra bestämmelser samt standarder som finns inom området.
C
Eleven planerar efter samråd med handledare installationer och service av vanligt förekommande larm och säkerhetssystem.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur hen har planerat sitt arbete och avser att registrera och dokumentera arbetet med hänsyn till lagar och andra bestämmelser samt standarder som finns inom området.
A
Eleven planerar efter samråd med handledare installationer och service av vanligt förekommande larm och säkerhetssystem.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur hen har planerat sitt arbete och avser att registrera och dokumentera arbetet med hänsyn till lagar och andra bestämmelser samt standarder som finns inom området.
E
Eleven utför i olika miljöer och med visst handlag vanligt förekommande arbeten med larm och säkerhetssystem på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Inför arbetet väljer eleven i samråd med handledare material avsedda för uppgiften.
Dessutom använder eleven i samråd med handledare scheman, ritningar och övriga anvisningar för att utföra arbetet.
Under arbetet väljer eleven med viss säkerhet verktyg, instrument och övrig utrustning samt använder dem med visst handlag.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem i samråd med handledare.
Eleven kontrollerar säkerheten och driftsätter installationen i samråd med handledare.
Resultatet av elevens arbete uppfyller på ett tillfredsställande sätt ställda kvalitets- och miljökrav.
C
Eleven utför i olika miljöer och med gott handlag vanligt förekommande arbeten med larm och säkerhetssystem på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Inför arbetet väljer eleven efter samråd med handledare material avsedda för uppgiften.
Dessutom använder eleven efter samråd med handledare scheman, ritningar och övriga anvisningar för att utföra arbetet.
Under arbetet väljer eleven med viss säkerhet verktyg, instrument och övrig utrustning samt använder dem med gott handlag.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven kontrollerar säkerheten och driftsätter installationen efter samråd med handledare.
Resultatet av elevens arbete uppfyller på ett tillfredsställande sätt ställda kvalitets- och miljökrav.
A
Eleven utför i olika miljöer och med mycket gott handlag vanligt förekommande arbeten med larm och säkerhetssystem på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Inför arbetet väljer eleven efter samråd med handledare material avsedda för uppgiften.
Dessutom använder eleven efter samråd med handledare scheman, ritningar och övriga anvisningar för att utföra arbetet.
Under arbetet väljer eleven med säkerhet verktyg, instrument och övrig utrustning samt använder dem med mycket gott handlag.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven kontrollerar säkerheten och driftsätter installationen efter samråd med handledare.
Resultatet av elevens arbete uppfyller på ett gott sätt ställda kvalitets- och miljökrav.
E
Efter utfört arbete gör eleven en enkel dokumentation av installationen utifrån de bestämmelser och standarder som finns inom området.
Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
C
Efter utfört arbete gör eleven en noggrann dokumentation av installationen utifrån de bestämmelser och standarder som finns inom området.
Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
A
Efter utfört arbete gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av installationen utifrån de bestämmelser och standarder som finns inom området.
Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
E
Eleven kontrollerar och felsöker i samråd med handledare anläggningar och system samt reparerar enkla fel som uppkommer i såväl nya som befintliga installationer.
C
Eleven kontrollerar och felsöker efter samråd med handledare anläggningar och system samt reparerar fel som uppkommer i såväl nya som befintliga installationer.
A
Eleven kontrollerar och felsöker efter samråd med handledare anläggningar och system samt reparerar avancerade fel som uppkommer i såväl nya som befintliga installationer.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."