Latin - språk och kultur 1

kurs
Kurskod
LATLAT01
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen latin - språk och kultur 1 relaterar till syftet med ämnet latin - språk och kultur, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen latin - språk och kultur 1.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen latin - språk och kultur 1.

E
Eleven läser, återger och tolkar huvudinnehållet i mycket enkla latinska texter.
Eleven läser latinsk text med godtagbart uttal.
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet och i begränsad utsträckning den latinska grammatikens grunder.
Eleven beskriver mycket enkla företeelser i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp.
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet ett begränsat latinskt basordförråd.
C
Eleven läser, återger och tolkar huvudinnehållet och de flesta detaljer i mycket enkla latinska texter.
Eleven läser latinsk text med godtagbart uttal.
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet den latinska grammatikens grunder.
Eleven beskriver enkla företeelser i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp.
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet ett latinskt basordförråd.
A
Eleven läser, återger och tolkar såväl huvudinnehållet som detaljer i mycket enkla latinska texter.
Eleven läser latinsk text med godtagbart uttal.
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet den latinska grammatikens grunder.
Eleven beskriver enkla och något mer komplexa företeelser i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp.
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet ett latinskt basordförråd.
E
Eleven diskuterar översiktligt sambandet mellan latin och svenska, engelska och andra moderna språk.
Eleven identifierar och förklarar översiktligt mycket vanliga latinska ord, orddelar, begrepp och uttryck i de moderna språken.
Eleven redogör översiktligt för det latinska språkets användning genom tiderna och ger enkla exempel på latinets inflytande på svenska, engelska och andra moderna språk.
C
Eleven diskuterar utförligt sambandet mellan latin och svenska, engelska och andra moderna språk.
Eleven identifierar och förklarar utförligt vanliga latinska ord, orddelar, begrepp och uttryck i de moderna språken.
Eleven redogör utförligt för det latinska språkets användning genom tiderna och ger välgrundade exempel på latinets inflytande på svenska, engelska och andra moderna språk.
A
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sambandet mellan latin och svenska, engelska och andra moderna språk.
Eleven identifierar och förklarar utförligt och nyanserat vanliga och mindre vanliga latinska ord, orddelar, begrepp och uttryck i de moderna språken.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för det latinska språkets användning genom tiderna och ger välgrundade och nyanserade exempel på latinets inflytande på svenska, engelska och andra moderna språk.
E
Eleven redogör översiktligt för några viktiga händelser och personer i romersk historia samt för några aspekter av romersk kultur och romerskt samhällsliv.
Eleven för enkla resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer i Europa och i övriga världen samt gör enkla jämförelser med vår egen tid.
Eleven gör enkla tolkningar av latinska texter och senare tiders litteratur och konst utifrån sina kunskaper om romersk historia, kultur och samhällsliv.
C
Eleven redogör utförligt för några viktiga händelser och personer i romersk historia samt för några aspekter av romersk kultur och romerskt samhällsliv.
Eleven för välgrundade resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer i Europa och i övriga världen samt gör välgrundade jämförelser med vår egen tid.
Eleven gör välgrundade tolkningar av latinska texter och senare tiders litteratur och konst utifrån sina kunskaper om romersk historia, kultur och samhällsliv.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för några viktiga händelser och personer i romersk historia samt för några aspekter av romersk kultur och romerskt samhällsliv.
Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer i Europa och i övriga världen samt gör välgrundade och nyanserade jämförelser med vår egen tid.
Eleven gör välgrundade och nyanserade tolkningar av latinska texter och senare tiders litteratur och konst utifrån sina kunskaper om romersk historia, kultur och samhällsliv.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."