Latin - språk och kultur 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen latin - språk och kultur 2 relaterar till syftet med ämnet latin - språk och kultur, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att läsa, återge och tolka latinska texter av olika slag från olika tider med hjälp av kunskaper om latinsk grammatik, latinskt ordförråd och uttal.
- Kunskaper om det latinska språket samt förmåga att använda relevanta begrepp.
- Kunskaper om samband mellan latin och moderna språk samt om latinska ord, orddelar, begrepp och uttryck i svenska, engelska och andra moderna språk.
- Kunskaper om det latinska språkets historia och latinets inflytande på svenska, engelska och andra moderna språk.
- Kunskaper om romersk historia, kultur och samhällsliv samt förståelse av hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer i Europa och övriga världen.
- Förmåga att sätta in de latinska texterna i ett större sammanhang samt att tolka både latinska texter och senare tiders litteratur, konst och idéer utifrån kunskaper om romersk historia, kultur och samhällsliv.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen latin - språk och kultur 2.
- Läsning och tolkning av enklare klassiska och efterklassiska latinska texter, till exempel legender, brev och tal.
- Latinets uttal under olika tider.
- Latinsk grammatik med utökad formlära och syntax. Relevanta begrepp som behövs för att beskriva och analysera språket.
- Centrala delar av det latinska ordförrådet med referenser till andra språk.
- Fördjupning i det latinska språkets historia med tonvikt på latinets roll i det internationella ordförrådet och den vetenskapliga terminologin.
- Fördjupning i det romerska rikets politiska historia, till exempel republikens upplösning och övergången till kejsardömet samt skillnaderna i styrelsesätt under dessa perioder.
- Fördjupning i romersk kultur och samhällsliv, till exempel religionens betydelse och romersk stadsplanering.
- De latinska texternas historiska och kulturella sammanhang och hur romersk historia, kultur och samhällsliv har påverkat senare tiders kulturer i Europa fram till vår egen tid.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen latin - språk och kultur 2.
Eleven läser, återger och tolkar huvudinnehållet i enklare klassiska och efterklassiska latinska texter.
Eleven läser latinsk text från olika tider med godtagbart uttal.
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet och i begränsad utsträckning latinsk formlära och några vanliga syntaktiska strukturer.
Eleven beskriver enkla företeelser i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp.
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet ett latinskt basordförråd.
Eleven läser, återger och tolkar huvudinnehållet och de flesta detaljer i enklare klassiska och efterklassiska latinska texter.
Eleven läser latinsk text från olika tider med godtagbart uttal.
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet latinsk formlära och några vanliga syntaktiska strukturer.
Eleven beskriver enkla och något mer komplexa företeelser i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp.
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet centrala delar av det latinska ordförrådet.
Eleven läser, återger och tolkar såväl huvudinnehållet som detaljer i enklare klassiska och efterklassiska latinska texter.
Eleven läser latinsk text från olika tider med godtagbart uttal.
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet latinsk formlära och några vanliga syntaktiska strukturer.
Eleven beskriver enkla och mer komplexa företeelser i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp.
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet centrala delar av det latinska ordförrådet.
Eleven diskuterar översiktligt sambandet mellan latin och svenska, engelska och andra moderna språk.
Eleven identifierar och förklarar översiktligt latinska ord, orddelar, begrepp och uttryck som är mycket vanliga i det internationella ordförrådet och i den vetenskapliga terminologin.
Eleven diskuterar utförligt sambandet mellan latin och svenska, engelska och andra moderna språk.
Eleven identifierar och förklarar utförligt latinska ord, orddelar, begrepp och uttryck som är mycket vanliga i det internationella ordförrådet och i den vetenskapliga terminologin.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sambandet mellan latin och svenska, engelska och andra moderna språk.
Eleven identifierar och förklarar utförligt och nyanserat latinska ord, orddelar, begrepp och uttryck som är vanliga i det internationella ordförrådet och i den vetenskapliga terminologin.
Eleven redogör översiktligt för händelser och förhållanden i romersk historia, romersk kultur och romerskt samhällsliv.
Eleven för enkla resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer fram till vår egen tid.
Dessutom gör eleven enkla kopplingar mellan texterna och deras historiska och kulturella bakgrund.
Eleven gör enkla tolkningar av latinska texter och senare tiders litteratur och konst utifrån sina kunskaper om romersk historia, kultur och samhällsliv.
Eleven redogör utförligt för händelser och förhållanden i romersk historia, romersk kultur och romerskt samhällsliv.
Eleven för välgrundade resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer fram till vår egen tid.
Dessutom gör eleven välgrundade kopplingar mellan texterna och deras historiska och kulturella bakgrund.
Eleven gör välgrundade tolkningar av latinska texter och senare tiders litteratur och konst utifrån sina kunskaper om romersk historia, kultur och samhällsliv.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för händelser och förhållanden i romersk historia, romersk kultur och romerskt samhällsliv.
Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer fram till vår egen tid.
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade kopplingar mellan texterna och deras historiska och kulturella bakgrund.
Eleven gör välgrundade och nyanserade tolkningar av latinska texter och senare tiders litteratur och konst utifrån sina kunskaper om romersk historia, kultur och samhällsliv.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."