Latin - språk och kultur 2

kurs
Kurskod
LATLAT02
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen latin - språk och kultur 2 relaterar till syftet med ämnet latin - språk och kultur, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen latin - språk och kultur 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen latin - språk och kultur 2.

E
Eleven läser, återger och tolkar huvudinnehållet i enklare klassiska och efterklassiska latinska texter.
Eleven läser latinsk text från olika tider med godtagbart uttal.
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet och i begränsad utsträckning latinsk formlära och några vanliga syntaktiska strukturer.
Eleven beskriver enkla företeelser i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp.
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet ett latinskt basordförråd.
C
Eleven läser, återger och tolkar huvudinnehållet och de flesta detaljer i enklare klassiska och efterklassiska latinska texter.
Eleven läser latinsk text från olika tider med godtagbart uttal.
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet latinsk formlära och några vanliga syntaktiska strukturer.
Eleven beskriver enkla och något mer komplexa företeelser i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp.
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet centrala delar av det latinska ordförrådet.
A
Eleven läser, återger och tolkar såväl huvudinnehållet som detaljer i enklare klassiska och efterklassiska latinska texter.
Eleven läser latinsk text från olika tider med godtagbart uttal.
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet latinsk formlära och några vanliga syntaktiska strukturer.
Eleven beskriver enkla och mer komplexa företeelser i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp.
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet centrala delar av det latinska ordförrådet.
E
Eleven diskuterar översiktligt sambandet mellan latin och svenska, engelska och andra moderna språk.
Eleven identifierar och förklarar översiktligt latinska ord, orddelar, begrepp och uttryck som är mycket vanliga i det internationella ordförrådet och i den vetenskapliga terminologin.
C
Eleven diskuterar utförligt sambandet mellan latin och svenska, engelska och andra moderna språk.
Eleven identifierar och förklarar utförligt latinska ord, orddelar, begrepp och uttryck som är mycket vanliga i det internationella ordförrådet och i den vetenskapliga terminologin.
A
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sambandet mellan latin och svenska, engelska och andra moderna språk.
Eleven identifierar och förklarar utförligt och nyanserat latinska ord, orddelar, begrepp och uttryck som är vanliga i det internationella ordförrådet och i den vetenskapliga terminologin.
E
Eleven redogör översiktligt för händelser och förhållanden i romersk historia, romersk kultur och romerskt samhällsliv.
Eleven för enkla resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer fram till vår egen tid.
Dessutom gör eleven enkla kopplingar mellan texterna och deras historiska och kulturella bakgrund.
Eleven gör enkla tolkningar av latinska texter och senare tiders litteratur och konst utifrån sina kunskaper om romersk historia, kultur och samhällsliv.
C
Eleven redogör utförligt för händelser och förhållanden i romersk historia, romersk kultur och romerskt samhällsliv.
Eleven för välgrundade resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer fram till vår egen tid.
Dessutom gör eleven välgrundade kopplingar mellan texterna och deras historiska och kulturella bakgrund.
Eleven gör välgrundade tolkningar av latinska texter och senare tiders litteratur och konst utifrån sina kunskaper om romersk historia, kultur och samhällsliv.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för händelser och förhållanden i romersk historia, romersk kultur och romerskt samhällsliv.
Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer fram till vår egen tid.
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade kopplingar mellan texterna och deras historiska och kulturella bakgrund.
Eleven gör välgrundade och nyanserade tolkningar av latinska texter och senare tiders litteratur och konst utifrån sina kunskaper om romersk historia, kultur och samhällsliv.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."