Latin - språk och kultur 3

kurs
Kurskod
LATLAT03
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen latin - språk och kultur 3 relaterar till syftet med ämnet latin - språk och kultur, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen latin - språk och kultur 3.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen latin - språk och kultur 3.

E
Eleven läser, återger och tolkar huvudinnehållet i klassiska och efterklassiska latinska texter, både prosa och poesi.
Eleven läser latinsk vers med godtagbart uttal.
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet latinsk formlära och syntax.
Eleven beskriver enkla företeelser och sammanhang i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp.
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet ett utökat latinskt ordförråd samt gör enkla jämförelser med andra språk.
C
Eleven läser, återger och tolkar huvudinnehållet och de flesta detaljer i klassiska och efterklassiska latinska texter, både prosa och poesi.
Eleven läser latinsk vers med godtagbart uttal.
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet latinsk formlära och syntax.
Eleven beskriver enkla och något mer komplexa företeelser och sammanhang i det latinska språket i med hjälp av relevanta begrepp.
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet ett utökat latinskt ordförråd samt gör välgrundade jämförelser med andra språk.
A
Eleven läser, återger och tolkar såväl huvudinnehållet som detaljer i klassiska och efterklassiska latinska texter, både prosa och poesi.
Eleven läser latinsk vers med godtagbart uttal.
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet latinsk formlära och syntax.
Eleven beskriver enkla och komplexa företeelser och sammanhang i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp.
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet ett omfattande latinskt ordförråd samt gör välgrundade och nyanserade jämförelser med andra språk.
E
Eleven redogör översiktligt för romersk historia, kultur och samhällsliv samt för hur händelser, företeelser och idéer kommer till uttryck i de lästa texterna.
Eleven för enkla resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer i Europa och i övriga världen.
Vidare diskuterar eleven översiktligt och drar enkla slutsatser om hur litterära teman har påverkat senare tiders litteratur och konst.
C
Eleven redogör utförligt för romersk historia, kultur och samhällsliv samt för hur händelser, företeelser och idéer kommer till uttryck i de lästa texterna.
Eleven för välgrundade resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer i Europa och i övriga världen.
Vidare diskuterar eleven utförligt och drar välgrundade slutsatser om hur litterära teman har påverkat senare tiders litteratur och konst.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för romersk historia, kultur och samhällsliv samt för hur händelser, företeelser och idéer kommer till uttryck i de lästa texterna.
Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer i Europa och i övriga världen.
Vidare diskuterar eleven utförligt och nyanserat samt drar välgrundade och nyanserade slutsatser om hur litterära teman har påverkat senare tiders litteratur och konst.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."