Latin - språk och kultur 3
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen latin - språk och kultur 3 relaterar till syftet med ämnet latin - språk och kultur, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att läsa, återge och tolka latinska texter av olika slag från olika tider med hjälp av kunskaper om latinsk grammatik, latinskt ordförråd och uttal.
- Kunskaper om det latinska språket samt förmåga att använda relevanta begrepp.
- Kunskaper om samband mellan latin och moderna språk samt om latinska ord, orddelar, begrepp och uttryck i svenska, engelska och andra moderna språk.
- Kunskaper om romersk historia, kultur och samhällsliv samt förståelse av hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer i Europa och övriga världen.
- Förmåga att sätta in de latinska texterna i ett större sammanhang samt att tolka både latinska texter och senare tiders litteratur, konst och idéer utifrån kunskaper om romersk historia, kultur och samhällsliv.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen latin - språk och kultur 3.
- Läsning och tolkning av klassiska och efterklassiska latinska texter av olika slag, både prosa och poesi, utifrån elevernas intressen, till exempel tal, historiska texter och kärleks- och hjältedikter.
- Grunderna i läsning av latinsk vers.
- Fördjupning i latinets formlära och syntax. Relevanta begrepp som behövs för att beskriva och analysera språket.
- Utökat latinskt ordförråd med referenser till andra språk.
- Det romerska rikets historia, kultur och samhällsliv med utgångspunkt i de texter som läses. Hur händelser, företeelser och idéer kommer till uttryck i texterna samt hur texterna har påverkat senare tiders kulturer och samhällen fram mot vår egen tid.
- Teman som är centrala i romersk litteratur, till exempel synen på livet, människan, historien och kärleken. Hur dessa teman har påverkat senare tiders litteratur och konst.
- Språklig, litterär eller kulturhistorisk fördjupning inom valt område.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen latin - språk och kultur 3.
Eleven läser, återger och tolkar huvudinnehållet i klassiska och efterklassiska latinska texter, både prosa och poesi.
Eleven läser latinsk vers med godtagbart uttal.
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet latinsk formlära och syntax.
Eleven beskriver enkla företeelser och sammanhang i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp.
I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet ett utökat latinskt ordförråd samt gör enkla jämförelser med andra språk.
Eleven läser, återger och tolkar huvudinnehållet och de flesta detaljer i klassiska och efterklassiska latinska texter, både prosa och poesi.
Eleven läser latinsk vers med godtagbart uttal.
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet latinsk formlära och syntax.
Eleven beskriver enkla och något mer komplexa företeelser och sammanhang i det latinska språket i med hjälp av relevanta begrepp.
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet ett utökat latinskt ordförråd samt gör välgrundade jämförelser med andra språk.
Eleven läser, återger och tolkar såväl huvudinnehållet som detaljer i klassiska och efterklassiska latinska texter, både prosa och poesi.
Eleven läser latinsk vers med godtagbart uttal.
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet latinsk formlära och syntax.
Eleven beskriver enkla och komplexa företeelser och sammanhang i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp.
I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet ett omfattande latinskt ordförråd samt gör välgrundade och nyanserade jämförelser med andra språk.
Eleven redogör översiktligt för romersk historia, kultur och samhällsliv samt för hur händelser, företeelser och idéer kommer till uttryck i de lästa texterna.
Eleven för enkla resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer i Europa och i övriga världen.
Vidare diskuterar eleven översiktligt och drar enkla slutsatser om hur litterära teman har påverkat senare tiders litteratur och konst.
Eleven redogör utförligt för romersk historia, kultur och samhällsliv samt för hur händelser, företeelser och idéer kommer till uttryck i de lästa texterna.
Eleven för välgrundade resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer i Europa och i övriga världen.
Vidare diskuterar eleven utförligt och drar välgrundade slutsatser om hur litterära teman har påverkat senare tiders litteratur och konst.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för romersk historia, kultur och samhällsliv samt för hur händelser, företeelser och idéer kommer till uttryck i de lästa texterna.
Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer i Europa och i övriga världen.
Vidare diskuterar eleven utförligt och nyanserat samt drar välgrundade och nyanserade slutsatser om hur litterära teman har påverkat senare tiders litteratur och konst.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."