Lantbruksmaskiner 1

kurs
Kurskod
LAULAT01
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen lantbruksmaskiner 1 relaterar till syftet med ämnet lantbruksmaskiner, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen lantbruksmaskiner 1.

Teknisk grund

Arbete med lantbruksmaskiner

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen lantbruksmaskiner 1.

E
Eleven beskriver översiktligt konstruktion och funktion av samt användningsområden för lantbruksmaskiner och teknisk utrustning.
Beskrivningen innehåller enkla förklaringar till hur tekniska och biologiska faktorer samverkar.
C
Eleven beskriver utförligt konstruktion och funktion av samt användningsområden för lantbruksmaskiner och teknisk utrustning.
Beskrivningen innehåller välgrundade förklaringar till hur tekniska och biologiska faktorer samverkar.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat konstruktion och funktion av samt användningsområden för lantbruksmaskiner och teknisk utrustning.
Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade förklaringar till hur tekniska och biologiska faktorer samverkar.
E
Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar i samråd med handledare lantbruksmaskiner för att utföra olika arbetsuppgifter.
Eleven använder med visst handlag teknisk utrustning samt utför i samråd med handledare service, underhåll och enklare reparationer av maskinerna och utrustningen.
Dessutom ställer eleven i samråd med handledare in maskinerna och den tekniska utrustningen samt utför i samråd med handledare funktionskontroller.
I arbetet använder eleven i samråd med handledare instruktions- och handböcker.
Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
C
Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar efter samråd med handledare lantbruksmaskiner för att utföra olika arbetsuppgifter.
Eleven använder med gott handlag teknisk utrustning samt utför efter samråd med handledare service, underhåll och enklare reparationer av maskinerna och utrustningen.
Dessutom ställer eleven efter samråd med handledare in maskinerna och den tekniska utrustningen samt utför efter samråd med handledare funktionskontroller.
I arbetet använder eleven efter samråd med handledare instruktions- och handböcker.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
A
Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar efter samråd med handledare lantbruksmaskiner för att utföra olika arbetsuppgifter.
Eleven använder med mycket gott handlag teknisk utrustning samt utför efter samråd med handledare service, underhåll och enklare reparationer av maskinerna och utrustningen.
Dessutom ställer eleven efter samråd med handledare in maskinerna och den tekniska utrustningen samt utför efter samråd med handledare funktionskontroller.
I arbetet använder eleven efter samråd med handledare instruktions- och handböcker.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Resultatet av arbetet är gott.
E
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med maskinerna och utrustningen samt tar hänsyn till miljön.
Eleven redogör också översiktligt för de faktorer som påverkar det ekonomiska resultatet.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en enkel bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
C
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med maskinerna och utrustningen samt tar hänsyn till miljön.
Eleven redogör också utförligt för de faktorer som påverkar det ekonomiska resultatet.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
A
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med maskinerna och utrustningen samt tar hänsyn till miljön.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för de faktorer som påverkar det ekonomiska resultatet.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."